• Anonym (trött)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget.
    Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet.
    Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.

• Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...
  • Zwoom

Sen tycker jag TS att du skall sätta fart också på dina egna barn också som verkar lika tokiga som din mans vuxna dotter så de är EXAKT samma!!!

My family makes me the happiest mom / wife
  • Fjärilslarv

att bo hemma när man är 20 är väl inget ovanligt, speciellt inte om man bor i en större stad där bostadsköerna är enorma.

• nymedlem
    Anonym (är det inte?) skrev 2014-04-03 09:08:17 följande:

Nä, man blir INTE en förälder om man blir ihop med en som har barn. Men man kan välja att ta ansvar för att underlätta 'flödet' för hela familjen och skapa en VI känsla.

Hade jag bett min man välja mellan mig och barnet hade han valt mig. Så nej, alla förlorar inte innan man börjat. Nu har min man sådan 'tur' att jag aldrig skulle kräva det, om jag vore missnöjd med fördelningen av ansvaret så skulle jag börja där, kräva att han tar mer ansvar och gör han inte det så blir det särbo eller skilsmässa.
    Fy vilken rutten man du har valt. Finns inget mer oattraktivt än män som din. Kräks
  • Anonym (varför?)
    sextiotalist skrev 2014-04-03 07:41:31 följande:

TS, jag tycker du ska beställa tid på banken för ekonomisk rådgivning tillsammans med din sambo. Det kan vara bra för honom att höra en utomstående kunnig person säga sin åsikt.
    Eftersom familjeekonomer är eniga, att vuxna barn ska bidra till kostnaderna hemma, så kommer han nog hamna ner i verkligheten.
    När ni ändå är i farten, så ta beställ tid för familjerådgivning också. Jag är ganska säker på att familjerådgivaren kommer ha ett och annat att säga (det kan vara bra att ha med sig 20-åringen också faktiskt)

Gör det här ts, jättebra förslag
  • Anonym (OMG)
    E2012smamma skrev 2014-04-02 21:07:35 följande:
    Men herre Gud! Orkar inte ens läsa alla kommentarer.

Vi är så jävla snabba i det här landet på att kasta ut våra barn! Låt henne på hemma tills hon vet vad hon vill göra m sitt liv. Kanske vill hon plugga?

Och vill ni ha hjälp m hushållet kanske ni får öppna trutarna och säga vad som gäller hemma! Ställ krav , såklart man ska hjälpas åt!

Snabba och kasta ur våra barn?! Kallar du en 20 åring för ett barn? Inte undra på att barn är så bortskämda och odrägliga i dagens samhälle! Detta 20 åriga "barn" har ju tydligen ett jobb, då kan man faktiskt ta och flytta. Hur nyttigt tror du det är att bo hemma tills man är 25?

Jag flytta hemifrån när jag var 16, mina föräldrar stötta med pengar tills jag tog studenten. När jag fyllde 18 fick jag skaffa ett extra jobb och börja betala vissa räkningar själv. Jobbade helger och varje sommarlov under gymnasietiden. Det resulterade i fast tjänst efter studenten. Så jag är jävligt glad och tacksam för att mina föräldrar "kastade" ut mig och visade mig hur livet fungerar som vuxen.
  • E2012smamma
    Anonym (OMG) skrev 2014-04-03 10:24:38 följande:

Snabba och kasta ur våra barn?! Kallar du en 20 åring för ett barn? Inte undra på att barn är så bortskämda och odrägliga i dagens samhälle! Detta 20 åriga "barn" har ju tydligen ett jobb, då kan man faktiskt ta och flytta. Hur nyttigt tror du det är att bo hemma tills man är 25?

Jag flytta hemifrån när jag var 16, mina föräldrar stötta med pengar tills jag tog studenten. När jag fyllde 18 fick jag skaffa ett extra jobb och börja betala vissa räkningar själv. Jobbade helger och varje sommarlov under gymnasietiden. Det resulterade i fast tjänst efter studenten. Så jag är jävligt glad och tacksam för att mina föräldrar "kastade" ut mig och visade mig hur livet fungerar som vuxen.
    Vilket år var detta? En 18åring eller 20åring får inte ett jobb idag utan examen från högskolan. Om man inte vill sitta i kassa eller jobba på café.

Tycker man ska ge sina barn så bra förutsättningar som möjligt. Men då är det självklart för mig ( som började jobba när jag var 13 och alltid har tvättat själv och städat hemma för så är jag uppvuxen ) att man också hjälper till hemma och betalar för sig
  • sextiotalist
    E2012smamma skrev 2014-04-03 10:30:18 följande:
    Vilket år var detta? En 18åring eller 20åring får inte ett jobb idag utan examen från högskolan. Om man inte vill sitta i kassa eller jobba på café.
    Tycker man ska ge sina barn så bra förutsättningar som möjligt. Men då är det självklart för mig ( som började jobba när jag var 13 och alltid har tvättat själv och städat hemma för så är jag uppvuxen ) att man också hjälper till hemma och betalar för sig
    Fast fortfarande 20-åringen i TS arbetar heltid, det gäller inte en ung person som står utanför arbetsmarknaden och inte kan försörja sig själv. Det rör en vuxen 20-åring som har ett heltidsarbete, gör inte ens en ansträngning för att få ett eget boende. Men varför ska hon göra det, hon får ju använda hela sin lön till konsumktion och nöjen, behöver inte tänka en tanke på varken mat, hyra eller städning. Men visstja, hon är ju bara ett stackars litet barn som inte ska behöva ta ansvar över sig själv .... eller.
  • Kasperina
    E2012smamma skrev 2014-04-03 10:30:18 följande:
    En 18åring eller 20åring får inte ett jobb idag utan examen från högskolan. Om man inte vill sitta i kassa eller jobba på café.
    Eh va??? Vad är det för fel på att sitta i kassa eller jobba på café? Orkar man inte utbilda sig får man ta de jobb som finns! Om mitt barn inte vill utbilda sig är h*n så god och tar de jobb som erbjuds, även om det är som sophämtare! Utöver det håller jag med. Mina barn kommer att få bo hemma så länge det känns rimligt, men jag kommer att hjälpa dem att leta bostad och jag kommer att kräva att de bidrar hemma tills de flyttar.

TS: Det är dags att du kallar till familjeråd och talar om vad som gäller i fortsättningen. Ska man bo, äta och få rena kläder hjälper man till efter sin förmåga. Har man jobb betalar man hyra. Är man över 10 kan man ha en egen matdag per vecka och man får del av städ- och tvättschemat. Att bara sitta på sitt rum och vänta på att bli servad är inte ok!
  • Fjärilslarv
    Kasperina skrev 2014-04-03 10:40:11 följande:
    Eh va??? Vad är det för fel på att sitta i kassa eller jobba på café? Orkar man inte utbilda sig får man ta de jobb som finns! Om mitt barn inte vill utbilda sig är h*n så god och tar de jobb som erbjuds, även om det är som sophämtare! Utöver det håller jag med. Mina barn kommer att få bo hemma så länge det känns rimligt, men jag kommer att hjälpa dem att leta bostad och jag kommer att kräva att de bidrar hemma tills de flyttar.

TS: Det är dags att du kallar till familjeråd och talar om vad som gäller i fortsättningen. Ska man bo, äta och få rena kläder hjälper man till efter sin förmåga. Har man jobb betalar man hyra. Är man över 10 kan man ha en egen matdag per vecka och man får del av städ- och tvättschemat. Att bara sitta på sitt rum och vänta på att bli servad är inte ok!
    amen för det!
  • Anonym (mor till två)

Jag blir så arg när folk inte ställer några krav på sina vuxna barn. Det blir bara värre för dem, de får dåligt självförtroende av att inte ha ansvar. Mina lågstadiebarn har fler ansvarsuppgifter än mångas vuxna jättebebisar. Sjuåringen Får duka bordet, gå ut med sopor, städa lite varje vecka. Tioåringen får egna uppgifter, hjälpa till med T ätt, matlagning osv.De frågar ibland om att hjälpa till, tex när vi putsar fönster eller gör något som ser roligt ut. Det är inga slavuppgifter, de får göra dem en annan dag ifall de är jättetrötta. När de blir äldre kommer vi inte betala mobiler, kläder, hårgrejer, nöjen utan rimlig motprestation. De måste även jobba lite på sommaren , absolut inga 3v resor utan motprestation!!! Vi har ju inte ens rest 3v själva!

Mina kompisars tonårsbarn är helt olika varandra, vissa får allt gratis och är sura bortskämda, vissa hjälper till med sjuka syskon, är trevliga,  handlar, städar, fixar jobb på ganska slitiga ställen, men kämpar på.sparar till egna resor och grejer, presenter till syskon .Gissa vilka av dessa som jag ger barnvaktsjobb? Vilka jag ger tex Snygga kläder till?

Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...