• Anonym (trött)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Plötsligt bor makens 20 åriga dotter här på heltid,tidigare bodde hon här varannan vecka och varannan vecka hos sin mamma. Nu vill hon bara bo här och maken har sagt ja utan att ens kolla med mig först , eller ens berätta något . Jag anser att hon borde flytta hemifrån men istället flyttar hon då hit på heltid. Kanske hade det inte stört mig lika mycket om hon åtminstonde bidrog med något. Men hon gör inget alls här hemma, och då menar jag inget. Hon beter sig som en av våra tonåringar och sitter på sitt rum och väntar på att maten blir klar, hjälper varken till med matlagning eller något annat. Så nu har jag,utan att ha något alls att säga till om,ytterligare en vuxen person som förväntar sig full service. Jag anser att vi behöver "hennes" rum till något av våra andra barn då de nu får dela rum för att hon ska ha ett eget.
    Men hon letar inte ens eget boende, står inte i någon bostadskö utan verkar vänta på att någon ska ge henne en lägenhet.
    Hon jobbar heltid men betalar inget hemma, hennes pengar går till kläder och nöjen. Maken hade sagt att hon skulle betala from januari i år men då hade hon ju inte råd att åka utomlands med kompisar i 3 veckor så då slapp hon.....Vi är inte alls överens min man och jag , men jag tycker att det är HAN som ska ställa kraven på henne, inte JAG.

• Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...
  • E2012smamma
    SupersurasunkSara skrev 2014-04-02 20:20:08 följande:

Oj vad fort vi hade blivit singlar helt plötsligt då jag och maken. Frågar han om hans son (som förvisso är liten än) kan komma och bo heltid så säger jag givetvis ja. Men tar han det för givet och dessutom att jag ska ta ansvaret, ja då får det vara.

TS, be inte din man, utan tala om att du inte vill ha det så här i ERT boende, han får göra något åt det, ta hela kostnaden för henne osv. ELLER så betalar hon en rimlig summa hemma för rummet och maten. Sin egen tvätt etc får hon sköta själv och hon kan ta er också när hon ändå är igång.

Menar du inget ansvar alls då? Eller menar du att du skulle ta allt ansvar?
  • SupersurasunkSara
    E2012smamma skrev 2014-04-02 21:12:12 följande:
    Menar du inget ansvar alls då? Eller menar du att du skulle ta allt ansvar?
    Jag menar om jag skulle få allt ansvar. Eller att han tar för givet att jag tar ansvar för HANS barn på ett sätt jag inte själv valt.
  • Ess
    Anonym (trött) skrev 2014-04-02 20:37:42 följande:

Men vi har ju inte heller plats , de andra barnen får dela rum för att hon ska kunna bo själv i "sitt " rum.
    Det är inte rätt att dom får träng ihop sig för att hon som vuxen flyttar in. Hon får ta soffan eller en tältsäng i en hörna, då hade ni nog blivit av med henne ganska snabbt dessutom.
  • E2012smamma
    SupersurasunkSara skrev 2014-04-02 21:26:46 följande:
    Jag menar om jag skulle få allt ansvar. Eller att han tar för givet att jag tar ansvar för HANS barn på ett sätt jag inte själv valt.
    Nä men delar ansvar antar jag? Du blir ju också som en förälder eftersom du valt att leva med någon som har barn sedan tidigare

Om en vill ha sitt barn 50% av tiden måste man få det att fungera. Ingen ska behöva offra sitt barn för kärleken.

Kärleken till sitt barn är så mkt större än någon partner.

Ska man börja tävla mot barnen har man förlorar innan man börjat.
  • Myling

Dags att göra livet väldigt obekvämt för din man, TS. Och för bonusen, men mannen är väl viktigast.

• Anonym (kakan)
    E2012smamma skrev 2014-04-02 21:44:27 följande:
    Nä men delar ansvar antar jag? Du blir ju också som en förälder eftersom du valt att leva med någon som har barn sedan tidigare

Om en vill ha sitt barn 50% av tiden måste man få det att fungera. Ingen ska behöva offra sitt barn för kärleken.
    Kärleken till sitt barn är så mkt större än någon partner.

Ska man börja tävla mot barnen har man förlorar innan man börjat.
    Och nu antar jag att du menar att man ska "köpa hela paketet"?  Men nej i mitt tycke tar man som bonusförälder inte mer ansvar än vad man vill ha.

Skrev i ett annat inlägg här att sambon "glömde" berätta att VH skulle bli VV och eftersom han börjar jobba 05.45 och fritids inte öppnade förrän 06.00 vart det ju tydligen mitt ansvar att fixa det, nåt jag inte heller fått veta. Kan tala om att när jag väl fick veta det fick sambon välja mellan att flytta omedelbart eller att gå till sin arbetsgivare och ändra sina arbetstider så HAN kunde lämna sitt barn på fritids. Nu kunde han ändra arbetstider men det tog 6 månader innan han kunde det och under tiden fick barnet vara VH.

• E2012smamma
    Anonym (kakan) skrev 2014-04-02 21:54:51 följande:
    Och nu antar jag att du menar att man ska "köpa hela paketet"?  Men nej i mitt tycke tar man som bonusförälder inte mer ansvar än vad man vill ha.

Skrev i ett annat inlägg här att sambon "glömde" berätta att VH skulle bli VV och eftersom han börjar jobba 05.45 och fritids inte öppnade förrän 06.00 vart det ju tydligen mitt ansvar att fixa det, nåt jag inte heller fått veta. Kan tala om att när jag väl fick veta det fick sambon välja mellan att flytta omedelbart eller att gå till sin arbetsgivare och ändra sina arbetstider så HAN kunde lämna sitt barn på fritids. Nu kunde han ändra arbetstider men det tog 6 månader innan han kunde det och under tiden fick barnet vara VH.

Ja det tycker jag att man ska.

Fruktansvärt egoistiskt av dig att låta pappan vänta 6 månader på att få ha sitt barn hos sig på halvtid.

Jag tycker att man som familj får lösa sånt helt enkelt .

Sen kanske det inte ska betyda att du måste gå ner i tid eller liknande för att då kunna lämna på fritids. Men man kan lösa det på något vis.

Hade jag varit din sambo hade jag flyttat direkt
  • Anonym (kakan)
    E2012smamma skrev 2014-04-02 22:02:30 följande:
    Ja det tycker jag att man ska.
    Fruktansvärt egoistiskt av dig att låta pappan vänta 6 månader på att få ha sitt barn hos sig på halvtid.
    Jag tycker att man som familj får lösa sånt helt enkelt .
    Sen kanske det inte ska betyda att du måste gå ner i tid eller liknande för att då kunna lämna på fritids. Men man kan lösa det på något vis.

Hade jag varit din sambo hade jag flyttat direkt
    Nå jag tycker det är fruktanvärt egoistiskt att anta utan att fråga att man vill ta hand om barnet.

Men så här är det jag jobbar skift och sambon tyckte det var helt okej att jag satt upp till 8 när jag jobbat natt för att lämna hans barn på skolan. Att jag skulle gå upp vid 7 när jag jobbat till 23 och kommit hem vid 23.30 för att kanske kunnat varva ner och gå och lägga mig vid 01.30. När vi båda började innan 06.00 skulle  någon av oss ta ledigt ett tag för att lämna på fritids.
  • Anonym (Mamma)

Min åsikt är att barn som tagit studenten skall flytta snarast, de är vuxna! Finns inte ledig lägenhet får de betala en skälig hyra och för mat och övrig service, har funkat med mina tre, födda -90, -92, -93. Vi har idag en bra vuxenkontakt då vi inte hunnit "störa oss" på varann, mer än i en normal mor/son-relation . Man hjälper inga barn genom att curla eller hoovra!

Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...