• Anonym (tiggare)

Dessa tiggare!

Vill dessa tiggare ha alla mina pengar eller nöjer de sig oftast med en liten summa pengar?

• Svar på tråden Dessa tiggare!
  • Anonym (***)
    OKAD skrev 2014-04-23 14:15:35 följande:
    Om du har extremt dåligt med pengar så köper du väl inte snabbmat? Det är väl extremt dumt rent ekonomiskt?
    Har man ingenstans att laga maten, så återstår inte mkt annat. Sedan när måste fattiga människor vara ekonomiska, det finns väl möjliga sorters människor som är fattiga. Det finns fattiga som är smarta, som är dumma, som är bra på att köra bil, som är dåliga på att köra bil.

Bara för att man är fattig, innebär det inte att man måste stå till svars för hur man lever sitt liv och spenderar sina pengar. Jag har full förståelse för att människor på livets botten både röker och dricker. Däremot känner jag bara förakt för människor som sparkar på de som ligger, och på allvar tycks tro att det är ett lyxliv de lever. 
  • OKAD
    Anonym (***) skrev 2014-04-23 15:36:09 följande:
    Har man ingenstans att laga maten, så återstår inte mkt annat. Sedan när måste fattiga människor vara ekonomiska, det finns väl möjliga sorters människor som är fattiga. Det finns fattiga som är smarta, som är dumma, som är bra på att köra bil, som är dåliga på att köra bil.

Bara för att man är fattig, innebär det inte att man måste stå till svars för hur man lever sitt liv och spenderar sina pengar. Jag har full förståelse för att människor på livets botten både röker och dricker. Däremot känner jag bara förakt för människor som sparkar på de som ligger, och på allvar tycks tro att det är ett lyxliv de lever. 
    Du menar att man inte ska behöva ha ansvar för sina egna handlingar? Självklart så kommer du fortfarande vara fattig om du spenderar dina pengar på ett idiotiskt vis, varför ska andra i samhället behöva betala för dina dumma och onödiga utgifter?

Men den logik du har så skulle jag mao kunna köpa en 6-miljonersvilla och fylla den med dyra möbeler och sen när det är dags att betala så säger jag bara "Bara för att jag är fattig, innebär det inte att jag måste stå till svars för hur jag lever mitt liv".
  • Anonym (***)
    OKAD skrev 2014-04-23 15:43:47 följande:
    Du menar att man inte ska behöva ha ansvar för sina egna handlingar? Självklart så kommer du fortfarande vara fattig om du spenderar dina pengar på ett idiotiskt vis, varför ska andra i samhället behöva betala för dina dumma och onödiga utgifter?

Men den logik du har så skulle jag mao kunna köpa en 6-miljonersvilla och fylla den med dyra möbeler och sen när det är dags att betala så säger jag bara "Bara för att jag är fattig, innebär det inte att jag måste stå till svars för hur jag lever mitt liv".
    Du tror att man väljer att leva på samhällets botten, förstår jag. Men fortsätt du att tro att alla har ett val, så tror jag på vad jag vill.
  • OKAD
    Anonym (***) skrev 2014-04-23 15:45:18 följande:
    Du tror att man väljer att leva på samhällets botten, förstår jag. Men fortsätt du att tro att alla har ett val, så tror jag på vad jag vill.
    Om man fortsätter att spendera sina tiggar-pengar dumt så antar jag att man inte vill förändras. En hamburgarmeny kostar väl ändå 50-60 kr, dom skulle kunna köpa massa bröd + smör för hälften.
  • dessan59

Här är tiggarna ganska aggresiva, vissa av dom. Jag ger ibland, men har själv väldigt lite pengar så nu kan jag inte ge mer.Jag tycker inte att det är vårt problem att se till att dom får pengar till sina barn

eller hur dom bor.Det känns som att jag ska skämmas som handlar mat överhuvudtaget

eller råka köpa en blomma till mig och min familj.

en del följer efter, och skramlar med sina burkar. jag blir väldigt 

provocerad av det, och mår inte alls bra av att bli påhoppad. Jag är sjukskriven sen år tillbaka

för psykisk ohälsa, och blir enormt stressad av det hela.
    Jag väljer att ge till unicef och läkare utan gränser, samt greenpeace varje månad

och ser mig inte alls som en människa som inte bryr mig, men det får vara någon måtta ibland.

• Anonym (Tro_inte_på_dom)
    kudden12 skrev 2014-04-18 21:01:04 följande:
    Idag när jag var till city gross sitter en kvinna och tigger pengar, samtidigt som hon babblar i sin spritt nya Samsung Galaxy , som hon diskret gömmer under huklen när jag stannar och stirrar på henne.
    Alltså, jag TÅL inte det här längre, hur faan kan sånt här skit vara tillåtet ???
    Vi får ju inte gå omkring och dricka en folköl utan att snuten kommer och sliter av en burken, men sånt här skit får sitta överallt
    Sett samma sak.

Förjävligt.
  • Khaibar

Man ska naturligtvis inte ge ett rött öre till dessa tiggare,då det bara dem incitament till att fortsätta med sitt icke-produktuva och i många fall rent bedrägliag betéende.

Om alla skulle sluta ge tiggarna pengar så skulle de (de utländska zigenarna) vara försvunna inom en månad,de de inte längre skulla löna sig att stanna i Sverige och tigga.

• nyans
    Anonym (***) skrev 2014-04-23 15:36:09 följande:

Du har rätt i att alla får spendera sina pengar som de vill, fattiga som rika.

Men här handlar väl frågan om huruvida det är rätt att tigga pengar av andra och sedan leva "slösaktigt."

Att ogilla tiggeri är inte att "sparka på dem som redan ligger".
  • Anonym (Men snälla ni)

Alla ni som talade om ämnet tiggare. 

Ni måste börja inse att det är massor av fusk här.
    Ni som inte inser detta har inte bara sett den än. Men tro mig den finns där.
    Det är mycket fusk.

Finns flera som haltar fast de inte alls går dåligt.
    Finns flera som har bra med pengar på fickan, de köper cigg från vanlig Ica, de dricker öl och köper kebab. 

Vi som bor centralt ser detta hela tiden. För vi lever med dem. De sover på våra gator. 

Svar på tråden Dessa tiggare!