• Anonym (tiggare)

Dessa tiggare!

Vill dessa tiggare ha alla mina pengar eller nöjer de sig oftast med en liten summa pengar?

• Svar på tråden Dessa tiggare!
  • Tekaka

Varför kommer inte folk från andra länder och tigger då? tex de som har det fattigt i afrika, vissa delar av arabländerna etc etc?
    det är något lurt med dessa tiggare som plötsligt dykt upp likt en bi-svärm!

• Tekaka
    Anonym (tiggare) skrev 2014-04-18 10:42:42 följande:

Om dom nu lever i sån misär borde dom bli lyckliga över en bit mat istället för att bli arga.
    precis! om det nu verkligen handlar om deras barns överlevnad....
  • Tekaka
    Adolf den store skrev 2014-04-18 10:44:59 följande:
    I min stad försökte äcklen tigga av majblommesäljande barn....dom blev bortkörda rätt kvickt!! Tiggarna alltså!

Det verkar som äckeltiggarna blivit utbytta efter det, nya ansikten som tigger nu!!

Tiggarna  blev väl sura över att ingen vill stödja lathet, utan hellre köper majblommor av arbetande barn!!
    sånt där gör mig riktigt förbannad!!!!
  • puss
    Tekaka skrev 2014-04-18 10:48:04 följande:
    sånt där gör mig riktigt förbannad!!!!

va bra.
    *puss puss puss puss*
  • Anonym (överallt!)
    Tekaka skrev 2014-04-18 10:46:29 följande:
    Varför kommer inte folk från andra länder och tigger då? tex de som har det fattigt i afrika, vissa delar av arabländerna etc etc?

det är något lurt med dessa tiggare som plötsligt dykt upp likt en bi-svärm!

Jävligt bra fråga. Fattigdom är vida utbrett på vår jord, men det är endast efter vissa länders inträde i EU som Sverige, bland andra nordiska grannländer har drabbats av det här. Förr gjorde de i alla fall nåt för att tjäna en slant, ex. gatumusikanter. Nu sitter de bara på en mjuk soffkudde utanför varenda butik som finns att tillgå i städerna.
  • Anonym (usch)
    Anonym (tiggare) skrev 2014-04-18 10:42:42 följande:

Om dom nu lever i sån misär borde dom bli lyckliga över en bit mat istället för att bli arga.
    Men igen då! Dom kan inte skicka hem mat, dom kan skicka hem pengar. 

Ja dom borde kunna äta själv av mat som skänks och på så sätt spara mer pengar. 

Dom kanske äter det första som erbjuds den dagen, men dom kan inte äta 10 köttbullemackor varje dag, dom kan inte spara och förvara, och dom kan inte heller skicka hem maten.

Förstår du nu då?  
  • Anonym (Socialgrupp)
    Tekaka skrev 2014-04-18 10:06:01 följande:
    men man ser ju att det är ett gäng av något slag, för de är minst 10-15 stycken som sitter runtom i vår lilla förort.
    det är ju ingen slump precis. kriminellt gäng eller inte så får de inte mina pengar iaf.
    hur hade de tex råd att komma hit? hade det inte vart tusen gånger lättare att tigga pengar i deras egna land?
    har sverige det förbannade ryktet att här har vi pengar?!
    för mig är det att lägga sig otroligt lågt att sitta och tigga pengar och i en tunnel med!
    nästa gång polisanmäler jag den mannen! för jag tycker det är otäckt med en främmande man i en tunnel!!

Hur hade fattiga svenskar råd att emigrera till Amerika? Hela släkten samlade pengar och med många barn blev det stora släkter (många farbröder, morbröder, fastrar, kusiner osv).
    Dessa svenskar kom också att hålla ihop "over there" för så är människans natur oavsett nationalitet.

Tiggeri lär vara förbjudet i alla fall i Rumänien där många kommer ifrån, polisen är inte nådiga. Sverige har tidigare varit förhållandevis förskonade från tiggeri då många av dessa personer tidigare kunde säsongsarbeta i bla Spanien (många av de talar spanska) men förändrades i och med den ekonomiska kris som svept över Europa och där Sverige klarat sig förhållandevis bra.

Om mannen är påstridig, hotfull eller du känner starkt obehag ska du ringa polisen.
  • Anonym (Snöre)
    Anonym (usch) skrev 2014-04-17 19:17:31 följande:
    Många av dom försörjer sin hela familj i hemlandet och skickar hem pengar varje vecka (som banken f ö tar 350 kr för att skicka). Dom kan inte skicka hem mat och mackor hur välmenande du än är. 
    Då är det alltså bättre att de lär sig engelska och får hjälp av en privatperson i detta land som kan föra över pengar åt dem för bara några kronor.

Jag för över pengar till Polen varje månad och det kostar inte speciellt mycket. Mottagaren och jag delar på kostnaden och för jag över 15.000kr så är det vad som dras ifrån mitt konto, men jag är osäker på hur mycket som sedan verkligen kommer fram. Dock kostar det inte 350kr enligt min bank.
  • Anonym (Snöre)
    Anonym (överallt!) skrev 2014-04-17 21:03:00 följande:
    Alltså de är fan överallt i hela Sverige och tigger. Varför kommer de just hit och tigger? Tillhör dom någon liga? Jag bor i en relativt liten stad ~35k innevånare i västra delen av Sverige och idag stötte jag på två st tiggare med 300 m avstånd. De satt utanför varsin affär. En kvinna och en man. Var tar de vägen efter mörkrets inbrott?

Det här är ju helt sjukt vilken explosion det har blivit av tiggare. Gillar inte alls den här utvecklingen!
    Här i den numera ökända byn Fornåsa bor det inte mer än några hundra och här var det en tiggare. Blev väl dock för mycket ståhej efter skriverierna i tidningarna och på nätet och här valde folk att stötta handlaren i motsatts till vad tidningarna trodde, så tiggaren försvann till slut...
Svar på tråden Dessa tiggare!