• Anonym (tiggare)

Dessa tiggare!

Vill dessa tiggare ha alla mina pengar eller nöjer de sig oftast med en liten summa pengar?

• Svar på tråden Dessa tiggare!
  • Anonym (usch)
    Tekaka skrev 2014-04-18 10:06:01 följande:
    men man ser ju att det är ett gäng av något slag, för de är minst 10-15 stycken som sitter runtom i vår lilla förort.
    det är ju ingen slump precis. kriminellt gäng eller inte så får de inte mina pengar iaf.
    hur hade de tex råd att komma hit? hade det inte vart tusen gånger lättare att tigga pengar i deras egna land?
    har sverige det förbannade ryktet att här har vi pengar?!
    för mig är det att lägga sig otroligt lågt att sitta och tigga pengar och i en tunnel med!
    nästa gång polisanmäler jag den mannen! för jag tycker det är otäckt med en främmande man i en tunnel!!
    Ja dom kommer ofta i grupper och bor tillsammans antar att det känns tryggare för dom, men det är väl inte kriminellt. 

Rumänien är väldigt fattigt och romer står inte högt i kurs där. Hade dom kunnat försörja sig i hemlandet så hade dom nog hellre stannat där. 

Ja det är otroligt förnedrande att tigga även för romer men vad hade du själv gjort om dina barn svälter och alla andra möjligheter till försörjning är stängda? 

Polisanmäl så mycket du vill, det är inte olagligt att tigga, inte olagligt att vara främmande och inte heller olagligt att sitta i en tunnel.
  • kudden12

Omröstning vad gäller EU tack!
    Fina Sverige är på väg in i slummen
    med all skit som kommer hit.

• Anonym (Gbjugjm)

Många av dessa tiggare är fattiga romer från andra delar av EU som kommer hit för att de pengar de får är betydligt mer än vad de kan få hemma där de blir förföljda och ses som en andra klassens människor. Dessa pengar ska försörja dom själva och deras familjer. Jobb är nästintill omöjligt för dom att få.

Jag tycker verkligen synd om dessa personer, men jag ger dem inte några pengar. Skulle jag ge något så är det lite mat, eller att jag hjälpte dom för hemma där de egentligen bor.

Något som jag inte kan låta bli att undra över är:

Hur har de råd att ta sig hit? Om och om igen har kommuner betalat hemresor för dessa personer, men snart så är samma personer tillbaka igen.

Som någon annan skrev, om man är fattig, varför slösa pengar på köpekaffe, kakor eller som jag såg igår, en tiggare som hade gått ifrån din vanliga sittplats och stod och rökte bakom ett hörn. För även om cigaretter är billigare där de bor, varför prioritera det före mat och annat nödvändigt?

Nu tycks ju detta inte vara unikt för tiggarna/romerna utan något man ser ofta hos de som intervjuas i tidningar och dylikt och tillhör de fattigaste och sämst ställda

• Tekaka
    kudden12 skrev 2014-04-18 10:20:06 följande:
    Omröstning vad gäller EU tack!
    Fina Sverige är på väg in i slummen
    med all skit som kommer hit.
    håller med till fullo!
  • Tekaka

man får inte sitta och dricka på allmän plats men man får tigga och sprida ut släkten i varje hörn? få andra att känna sig obekväma när ensamma män sitter i tunnlar där våra barn och ensamma kvinnor vistas?
    skall vi inte kunna känna oss trygga överhuvudtaget?
    det dyker upp nya tiggare varje månad här, de sprider sig mer och mer och sätter sig lite varstans.
    detta är inte tiggeri! detta är mani!! 
    jag känner mig inte trygg för fem öre!

• Tekaka
    Anonym (usch) skrev 2014-04-18 10:18:22 följande:
    Ja dom kommer ofta i grupper och bor tillsammans antar att det känns tryggare för dom, men det är väl inte kriminellt. 

Rumänien är väldigt fattigt och romer står inte högt i kurs där. Hade dom kunnat försörja sig i hemlandet så hade dom nog hellre stannat där. 

Ja det är otroligt förnedrande att tigga även för romer men vad hade du själv gjort om dina barn svälter och alla andra möjligheter till försörjning är stängda? 

Polisanmäl så mycket du vill, det är inte olagligt att tigga, inte olagligt att vara främmande och inte heller olagligt att sitta i en tunnel.
    www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/tiggare-botfallda-i-sodertalje
  • Anonym (tiggare)
    Tekaka skrev 2014-04-18 10:39:53 följande:
    förstår inte hur du kan försvara tiggeri och anse att det är acceptabelt? de har själva satt sig i denna siutation

Om dom nu lever i sån misär borde dom bli lyckliga över en bit mat istället för att bli arga.
Svar på tråden Dessa tiggare!