• Anonym (tiggare)

Dessa tiggare!

Vill dessa tiggare ha alla mina pengar eller nöjer de sig oftast med en liten summa pengar?

• Svar på tråden Dessa tiggare!
  • amia01

Någon som vet varför det är bara romer som tigger?  
    Vi importerar massor av arbetskraft till låglöneyrken, men där jobbar få romer, däremot många från baltikum, bulgarien, tjeckien mfl forna öststater. Varför finns så få romer bland dessa arbetare?
    Levnadsvillkoren ser helt olika ut i europas länder, och med fri rörlighet är det klart att många från fattigare länder söker sig hit, men varför jobbar vissa folkgrupper medans andra tigger? Är inte ute efter att nedvärdera romerna, utan bara genuint nyfiken varför det ser ut som det gör.

• Anonym (Lizilou)

Amia01: För att romer diskrimineras i sina hemländer. Ofta är grundeh lagd redan från början då många inte fått lov att börja skolan eller är analfabeter (då föräldrarna inte haft råd med skolgång). Kan man inte läsa, har råd med tex internet för att "se jobben" osv är det svårt att få ett jobb.

Alla romer jag pratat med har inget hellre velat än att få ett jobb.

• Anonym (Hmm)

Om alla bara kunde fatta! Ge inga pengar till dem, så försvinner de. Enkel matematik.

Finns inte en chans jag ger dem ett enda öre. Är så trött på tiggarna!

• amia01
    Anonym (Lizilou) skrev 2014-11-12 09:46:27 följande:

Amia01: För att romer diskrimineras i sina hemländer. Ofta är grundeh lagd redan från början då många inte fått lov att börja skolan eller är analfabeter (då föräldrarna inte haft råd med skolgång). Kan man inte läsa, har råd med tex internet för att "se jobben" osv är det svårt att få ett jobb.

Alla romer jag pratat med har inget hellre velat än att få ett jobb.

Jo, jag vet att romer diskrimineras, men de är trots allt inte de enda som har det svårt. Finns många människor med ofullständig skolgång, fattig uppväxt, utan internet mm. Men dessa dyker upp i vårt land som lantarbetare, byggarbetare, skogsarbetare mm, inte som tiggare. Varför? 
    Vet att det finns mycket ohederlighet inom ovanstående yrkeskategorier, där fattiga människor bussas från sina hemländer till en utsatt arbetsmiljö, med mycket låga löner. Men - dessa människor väljer att arbeta istället för att tigga. Varför?
    Flera av mina vänner har erbjudit tiggarna betalning mot mindre tjänster, typ lövkrattning, rivningshjälp mm, men ingen har ställt upp. Varför väljer romerna att tigga istället för att arbeta?
    Om de du pratat med vill ha ett jobb, försök med att erbjuda dem betalning mot att de bär hem dina varor eller hjälper dig med storstädningen så får du se hur intresserade de är...
  • Anonym (Vacklarhitådit)

Sedan ett tag har tiggare fått möjligheten att tjäna pengar på annat sätt än tiggeri genom att sälja tidningen Sofia. De får köpa tidningen för en billig peng och priset den säljs för är 100 kronor och de får behålla mellanskillnaden. I en dokumentär jag hörde på radio i helgen berättade en bakom tidningen Sofia att tiggarna har fått gå på kurs för att lära sig lite svenska. De har också fått instruktioner: de får inte tigga samtidigt som de säljer tidningen, de måste stå upp eller gå omkring och inte sitta på marken som tiggare brukar. De ska också "bete" sig som säljare och ropa köp Sofia, köp Sofia, en bra tidning. Jag tyckte att det var ju upplyftande och blev riktigt positivt inställd till detta. Jag ger inte pengar till tiggare, men om någon på detta sätt vill försöka att tjäna pengar genom att sälja tidningen istället för att tigga så är jag med! Därför är det så trist att det inte funkar ändå. Har sett flera stycken tiggare idag som sitter där de brukar med sina muggar och skramlar samtidigt som de håller upp tidningen och ropar heeeeeej, pleeeeeeease, mooooooney. Det är då jag börjar undra: vill de inte komma ifrån tiggeriet? De har ju fått världens chans att tjäna pengar på annat. Gillar inte min misstänksamhet men nu har jag tröttnat på dem. Att man sedan fick se ett stort sällskap tiggare bli avhysta från Sergels torg där de slagit nattläger och en av dem skrattade roat och sa: vi kommer tillbaka, vi är som råttor, så börjar jag undra. Är de verkligen så utsatta och ynkliga?

• Snutten6
    Anonym (trött) skrev 2014-04-17 13:48:51 följande:

Ja nu börjar man bli trött på dom. De står överallt utanför alla affärer...häromdagen  va det en kvinna som gick in o köpte  två muggar kaffe och ett paket ballerinakex att mumsa på för pengarna antagligen.

Ja det är ju verkligen vad man prioriterar om man nu är så fattig. NOT

Nej...skänk för fan inga pengar. De köper snabbkaffe,snabbmat och röker för pengarna.

Du har aldrig varit utan pengar ?
    Kaffe, varmt och ger energi ( koffein ) käks billig magfyllnad.

Förstår inte hur du kan ge en såå nedsättande kommentar om en mänsklig varelse.

Hoppas du blir i samma fattig och utsatt situation en gång i ditt liv ! 
  • Anonym (M)
    Anonym (Men snälla ni) skrev 2014-11-12 02:50:25 följande:

Alla ni som talade om ämnet tiggare. 

Ni måste börja inse att det är massor av fusk här.
    Ni som inte inser detta har inte bara sett den än. Men tro mig den finns där.
    Det är mycket fusk.

Finns flera som haltar fast de inte alls går dåligt.
    Finns flera som har bra med pengar på fickan, de köper cigg från vanlig Ica, de dricker öl och köper kebab. 

Vi som bor centralt ser detta hela tiden. För vi lever med dem. De sover på våra gator. 

Ja, dom lever verkligen lyxliv för era surt förvärvade pengar(och sover på gatan)
  • Anonym (M)
    Anonym (Förbud) skrev 2014-04-23 15:47:01 följande:

Förbjud skiten!

Jag förstår inte riktigt..Med skiten menar du romer? Att man ska förbjuda romer?
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-11-12 09:52:24 följande:

Om alla bara kunde fatta! Ge inga pengar till dem, så försvinner de. Enkel matematik.

Finns inte en chans jag ger dem ett enda öre. Är så trött på tiggarna!

Det måste vara jättejobbigt för dig..Du har inte provat KBT?
  • Anonym (L)
    Anonym (M) skrev 2015-02-25 18:16:54 följande:
    Det måste vara jättejobbigt för dig..Du har inte provat KBT?
    Ska man ha terapi bara för att man inte vill skänka pengar till tiggarna? Alternativt är trött på de?

Svar på tråden Dessa tiggare!