• Anonym (tiggare)

Dessa tiggare!

Vill dessa tiggare ha alla mina pengar eller nöjer de sig oftast med en liten summa pengar?

• Svar på tråden Dessa tiggare!
  • Anonym (M)
    Anonym (L) skrev 2015-02-25 19:55:20 följande:
    Ska man ha terapi bara för att man inte vill skänka pengar till tiggarna? Alternativt är trött på de?
    Tydligen så är det extremt jobbigt för dig att dom bara finns, så jag rekommenderade KBT. Och nej; ingen har sagt att du behöver ge dom pengar.
  • Anonym (rätt)

Det är helt rätt, detta har blivit en industri för dom och ju fortare man slutar sponsra dom ju fortare har vi möjlighet att få dom sluta komma hit.

I alla fall i Stockholm har man så smått börjat ta hand om det men på fel sätt, erbjuda av oss sponsrade boende så dom inte ska skräpa ner på våra gator, frågan är då, hur mycket börda ska vi som skattebetalare ta för att vissa ska känna sig självgoda efter att ha gett växel till dom och sponsrat fortsatt vistelse?

I Malmö börjar kåkstäder växa fram i parker och på övergivna tomter där dom bryter mot så många lagar att man storknar.

• Anonym (Vacklarhitådit)

Tror inte att politikerna vågar ta itu med problemet av rädsla att bli stämplade som rasister. De borde bråka som fan i EU-parlamentet så att Rumänien någon gång börjar ta hand om sin egen befolkning. Dra åt tumskruvarna på rumänska staten. Om inget händer är det raka vägen ut ur EU och välkomna tillbaka när de börjar använda pengarna de fått för att lösa landets problem. De borde sluta att nöja sig med att tiggarna tar sig till andra länder och att problemet ses som löst!

• kvs
    Anonym (Lizilou) skrev 2014-11-12 09:46:27 följande:

Amia01: För att romer diskrimineras i sina hemländer. Ofta är grundeh lagd redan från början då många inte fått lov att börja skolan eller är analfabeter (då föräldrarna inte haft råd med skolgång). Kan man inte läsa, har råd med tex internet för att "se jobben" osv är det svårt att få ett jobb.

Alla romer jag pratat med har inget hellre velat än att få ett jobb.

Frågan är hur mycket de diskrimineras och hur stor del som är "självvald". Jag har svårt att se att det skulle finnas några hinder för romska barn (som är skrivna i Sverige) att gå i skolan i Sverige, trots det är det mindre än hälften av alla dessa barn som går i svensk skola.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4514832
  • kvs
    kvs skrev 2015-02-25 22:18:30 följande:
    Frågan är hur mycket de diskrimineras och hur stor del som är "självvald". Jag har svårt att se att det skulle finnas några hinder för romska barn (som är skrivna i Sverige) att gå i skolan i Sverige, trots det är det mindre än hälften av alla dessa barn som går i svensk skola.

Provar med en fungerande länk...
  • Anonym (M)
    kvs skrev 2015-02-25 22:18:30 följande:

Jag förstår inte riktigt.. Är det självvalt att bli diskriminerad?
  • Anonym (vakna)
    Anonym (M) skrev 2015-02-25 22:26:06 följande:

Hålla sig isolerat i samhället är självvalt, det är inte diskriminering detta, detta är vald livsstil av dom.

• kvs
    Anonym (M) skrev 2015-02-25 22:26:06 följande:
    Jag medger en dålig formulering,vad jag menar är om utanförskapet beror på diskriminering eller om den är självvald, Romernas situation i Sverige (dvs de med svenskt medborgarskap) tyder på att det är det senare snarare än det förra.
  • Anonym (vakna)
    Snutten6 skrev 2015-02-26 11:07:55 följande:
    Allt går att vinkla så det passar in..........

Förnekelse är nog det enda detta landet har att presentera där vi ligger långt framför andra.

• Anonym (Huberta)

Jag vill inte att det ska växa upp kåkstäder i Sverige. Det var ju för att få bort sådant som vi byggde upp välfärdssamhället en gång.

Svar på tråden Dessa tiggare!