• Sillavi

BF december 2014 - göteborg

Hej,

Jag och min man har äntligen blivit gravida efter lång tids försökande. Efter 2 st FET och 2 ET blev vi tillslut gravida.
    Vi är överlyckliga och kan knappt förstå det. Är väldigt tidigt än, Vecka 5.
    Vi har ett barn sen innan som är 2 1/2 år. Vi bor utanför GBG och tänkte det kunde vara kul med andra
    gravida som bor i Göteborg med omnejd och som har BF runt December.
    Tänkte vi kunde tjöta om vad som helst helt enkelt, stötta varandra och lägga ut lite roliga bilder för dom som vill

Kram och välkommen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 09:58
    Här finns listan;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m73268197.html

• Svar på tråden BF december 2014 - göteborg
  • Hoppfull84
    Renesme skrev 2014-09-23 10:26:14 följande:

Hej alla! Vi fick igår reda på att det är en liten pojke!! så söt lite större än sin vecka var han också, beräknad födelsevikt på ca 4 kg :)

vad skoj grattis!
    väntar också en liten pojke, längtar ihjäl mig!
  • Heineken86

Renesme: grattis, vad roligt!

Jag har varit på på MVC idag och mött och kollat lite. Allt såg bra ut, blodtryck på 90/60 och bra blodvärden så jag slipper äta järntabletter. Magen hade växt 4 com på en månad om jag kommer ihåg rätt. Nu låg den på 28 cm och känns rätt normalt för mig. Känns som att magen växt mycket på slutet. Kom till och med fram en okänd gubbe på gymmet här om dan och kommenterade att magen verkligen växt rejält senaste veckorna. Haha. Men ja, nu börjar jag känna mig lite större.

Sillavi: det lät inte så farligt med viktuppgången ändå. Är väl rätt normalt, särskilt när du inte kunnat träna så mkt. Jag har nog gått upp ca 6 kg än så länge, men hade också en högre startvikt än dig. Började nog på ca 76 kg, men jag har en hel del muskler också.

Hur gör ni med höst/vinterjacka? Jag har kollat runt lite och tycker inte att de finns några snygga gravidjackor. Beställde hem en från mamalicious men den passade inte alls. Ingen av deras plagg verkar iof passa mig för de verkar bara vara gjorda för korta människor. Funderar iaf på att köpa en "vanlig" jacka som är rak i modellen alt. lite oversize, men känns svårt när man inte riktigt vet hur stor magen kommer bli.

• Renesme

Heineken86 jag tänkte på de med jacka, det är ett problem för mig med. Kanske ska använda min sambos vinterjacka. Jag tycker att det känns onödigt att köpa en stor jacka bara för 3 månader. Min syster gick ner 10kg under förlossningen så jag tänker att jag med kanske gör det. Har bara gått upp 7kg och väger 65 nu men alla kläder är ju i S och XS :/

• Hoppfull84

Apropå jacka!
    Jag tänkte nästan strunta i gravidjacka, har inte hittat nå snyggt som jag inte ser ut som en ballong i.

har istället köpt två stycken stora tjocka stickade tröjor som är öppna fram, på vanliga lindex, eftersom de har en massa extra tyg frampå för att de ska se lite "sjaliga" ut så räcker de gott och väl att slå in magen i, och så kör jag ett skärp under bysten. riktigt snyggt och ordentligt varmt faktiskt.
    hoppas på en mild höst och blir det kallt får jag väl ha båda tröjorna samtidigt.

• susannanilsson86

Hej!

Härligt att höra att sammandragningar och annat inte varit någon fara. Jag låg på östra förlossningen i natt med minskade fosterrörelser och dåliga ctg kurvor men i natt rättade det till sig så har fått åka hem nu i eftermiddags. Ska in om två veckor igen och kolla.

Detta med jacka är svårt, just nu har jag tjocka tröjor och en luftig regnjacka. Får se hur det blir sen

• Soluppgång

Hej, jag har inte läst här på ett tag nu.

Till er med sammandragningar, jag hoppas bebisarna håller sig inne och mår bra som de ska!

Jag har också "för tidiga sammandragningar" (sedan vecka 20+1) men det verkar som att livmodertappen står emot så jag hoppas jag går till fulltid. 

Även jag har vägt mig nyss på MVC (igår), jag har nu gått upp 17 kg. Men jag startade på BMI 19,0 så det var ju lågt vid start. Jag var igår när jag vägdes i vecka 29+0.

Apropå jacka, så har jag köpt begagnat (men i nyskick) en gravidjacka som funkar just nu, men på vintern blir det nog för kallt. Funderar på att prova den här om den kommer in i butik, men än så länge finns den inte i H&M-butiken jag varit i. www.hm.com/se/product/29386  Den ser ju inte ut att rymma så stor mage, men de påstår (jag har frågat) att en höggravid får plats i den. Men jag vill inte beställa från nätet helst utan vill prova innan jag köper.

Nu funderar jag på vad för MVC jag ska gå hos när jag åkt ner till Gbg-trakten, jag tänkte ju åka ner till Gbg-trakten ca 3 veckor före beräknad födsel. Det lämpligaste för mig borde väl vara att gå någonstans i Mölndal/Kållered/Lindome-trakten.

***Vet någon möjligen vilket senaste igångsättningsdatum för IVF-gravida de tillämpar i Göteborg? Min MVC här norr om Stockholm sa att jag ska fråga dem det (jag ska ringa någon MVC i Göteborgstrakten imorgon), hon sa att vissa landsting låter inte IVF-gravida gå mer än max till vecka 42+0 och vissa landsting låter IVF-gravida gå till max vecka 40+0. Jag ska imorgon skriva kontrakt med doula (eftersom jag är ensamstående känns det bra att ha en sådan, tänker jag), och standardformuleringen är att hon har doula-jour 2 veckor före och två veckor efter BF. Och då tänkte jag, att om landstinget i Göteborg aldrig låter IVF-gravida gå längre än till vecka 40+0 eller 41+0 kanske jag kan höra om vi kan ändra kontraktet till att hon har jour från vecka 37+0 d.v.s. ungefär när jag åker ner till Göteborg.
    (Om jag råkar föda prematurt i Stockholm har jag vänner som kan följa med till förlossningen där. Och det vore skönt att ha doulajour i Göteborg från direkt när jag kommer ner, så jag inte har en veckas glapp där, hehe.) Om Göteborg har sista igångsättningsdatum för IVF-gravida vecka 42+0 kan jag höra med doulan vad det skulle kosta att ha en veckas extra jour, om det är en möjlighet.

• Soluppgång

(Eller jag skrev fel, standardformuleringen i doulakontraktet är från 2 veckor före beräknad födsel, tills barnet är fött. Men jag skulle gärna ha från 3 veckor före beräknad födsel.)

• Soluppgång

Det blev att jag anmälde mig för att gå på MVC i Mölndal då precis före/kring födseln.

Och jag fick veta att det är senast vecka 42+0 som jag sätts igång, om inte bebisen kommer tidigare. (Framför allt hoppas jag den inte kommer innan den är fullgången. :) )

Jag hoppas det är bra med er alla, och att ni inte har för stora besvär av foglossning eller annat.

• Sillavi
    Renesme skrev 2014-09-23 10:26:14 följande:

Hej alla! Vi fick igår reda på att det är en liten pojke!! så söt lite större än sin vecka var han också, beräknad födelsevikt på ca 4 kg :)

Åh härligt att allt såg fint ut och grattis till en lite pojke i magen. Gjort ni TUL iom att ni fick en viktuppskattning?
  • Sillavi

Hej hallå tjejer,

hur har helgen varit, hur mås det i stugorna? Varit upp och ner med humöret och hormonerna känner jag. Gick in i v 28 i lördags så snart klassas man väl som höggravid :-P Känner mig ändå smidig men inte slank.

Heineken - nä jag oroar mig inte så mkt för vikten eg, blir ju som det blir - kan inte göra så mkt. Gick upp mkt sist också, får bara jobba och träna lite mer när bebis är här. Skönt att dina värden och att allt såg fint ut.
    Gällande jacka - köpte en jacka på HM online, den är lite tunnare men funkar och bra pris. Kan ha en tjock tröja under. Vill ändå känna mig fin och kvinnlig även dessa sista månader :-P Men att köpa en stor vinterjacka för massa pengar hade jag inte prioriterat iaf. Magen kan försvinna rätt fort efter fl, hoppas det gör det denna ggn mä.

Susannanilsson - men oj vad oroligt då Vad sa CTG kurvan då iom att do höll kvar dig? Vad tror dom att det beror på? Stackare men skönt att allt verkar ok nu. kram

Soluppgång - Har du haft onda sammandragningar? För vanliga kan man jag få väldigt tidigt, men dom ska inte göra ont. Gällande MVC  jag gick på Krokslätt sist och hade en bm som hette Therese, hon var toppen. En BM som jag hade från början hetter Marie Ledin, hon var heltokig och jag och mannen bytte snarast. Nu går jag på Lindome, en liten MVC mottagning som jobbar med Krokslätt. Anna Nilsson är en supergullig tjej som tar saker på allvar och verkligen lyssnar (iaf det jag berättat om). Hon fixade tidigt VUL pga IVFen och våran oro och sen fick jag komma in extra och lyssna hjärtljud fast jag eg inte skulle fått. Så hon rekommenderar jag varmt. Gällande igångsättning så gör dom ingen skillnad på IVF el vanlig befruktning här nere. Det är det som oroar mig mest också, att beh gå över och att dom inte ska ta oron på allvar. Men har hört att dom är rätt restriktiva med igångsättning och även KS i västra Götalands regionen mot tex Halland. Men om man får en bra BM så kanske hon kan påverka lite, vem vet.
    Sen har jag också hört att vi som gör IVF/ICSI har större chans att föda förtidigt än andra, vet inte som sagt om det stämmer utan har bara hört. Men dottern kom en vecka innan BF så vem vet.

Svar på tråden BF december 2014 - göteborg