Hej, jag har inte läst här på ett tag nu.
Till er med sammandragningar, jag hoppas bebisarna håller sig inne och mår bra som de ska!
Jag har också "för tidiga sammandragningar" (sedan vecka 20+1) men det verkar som att livmodertappen står emot så jag hoppas jag går till fulltid.
Även jag har vägt mig nyss på MVC (igår), jag har nu gått upp 17 kg. Men jag startade på BMI 19,0 så det var ju lågt vid start. Jag var igår när jag vägdes i vecka 29+0.
Apropå jacka, så har jag köpt begagnat (men i nyskick) en gravidjacka som funkar just nu, men på vintern blir det nog för kallt. Funderar på att prova den här om den kommer in i butik, men än så länge finns den inte i H&M-butiken jag varit i. www.hm.com/se/product/29386 Den ser ju inte ut att rymma så stor mage, men de påstår (jag har frågat) att en höggravid får plats i den. Men jag vill inte beställa från nätet helst utan vill prova innan jag köper.
Nu funderar jag på vad för MVC jag ska gå hos när jag åkt ner till Gbg-trakten, jag tänkte ju åka ner till Gbg-trakten ca 3 veckor före beräknad födsel. Det lämpligaste för mig borde väl vara att gå någonstans i Mölndal/Kållered/Lindome-trakten.
***Vet någon möjligen vilket senaste igångsättningsdatum för IVF-gravida de tillämpar i Göteborg? Min MVC här norr om Stockholm sa att jag ska fråga dem det (jag ska ringa någon MVC i Göteborgstrakten imorgon), hon sa att vissa landsting låter inte IVF-gravida gå mer än max till vecka 42+0 och vissa landsting låter IVF-gravida gå till max vecka 40+0. Jag ska imorgon skriva kontrakt med doula (eftersom jag är ensamstående känns det bra att ha en sådan, tänker jag), och standardformuleringen är att hon har doula-jour 2 veckor före och två veckor efter BF. Och då tänkte jag, att om landstinget i Göteborg aldrig låter IVF-gravida gå längre än till vecka 40+0 eller 41+0 kanske jag kan höra om vi kan ändra kontraktet till att hon har jour från vecka 37+0 d.v.s. ungefär när jag åker ner till Göteborg.
(Om jag råkar föda prematurt i Stockholm har jag vänner som kan följa med till förlossningen där. Och det vore skönt att ha doulajour i Göteborg från direkt när jag kommer ner, så jag inte har en veckas glapp där, hehe.) Om Göteborg har sista igångsättningsdatum för IVF-gravida vecka 42+0 kan jag höra med doulan vad det skulle kosta att ha en veckas extra jour, om det är en möjlighet.