• Sillavi

BF december 2014 - göteborg

Hej,

Jag och min man har äntligen blivit gravida efter lång tids försökande. Efter 2 st FET och 2 ET blev vi tillslut gravida.
    Vi är överlyckliga och kan knappt förstå det. Är väldigt tidigt än, Vecka 5.
    Vi har ett barn sen innan som är 2 1/2 år. Vi bor utanför GBG och tänkte det kunde vara kul med andra
    gravida som bor i Göteborg med omnejd och som har BF runt December.
    Tänkte vi kunde tjöta om vad som helst helt enkelt, stötta varandra och lägga ut lite roliga bilder för dom som vill

Kram och välkommen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 09:58
    Här finns listan;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m73268197.html

• Svar på tråden BF december 2014 - göteborg
  • Sillavi
    Hoppfull84 skrev 2014-09-04 12:48:24 följande:

hej får man hoppa med här?

väntar andra barnet i december, har bf 16/12 enligt RUL, så är i v 26(eller 25+ beroende på hur man räknar), väntar en liten pojk denna gång, har en dotter som kommer vara 3,5 när lillebror är färdigbakad.

vi bor i Bohus lite norr om Göteborg men vill gärna ha kontakt med fler som ska ha barn i samma period. det är ju lite "lågsäsong" för barnafödande just i December :)

är just nu sjukskriven på heltid pga allvarliga foglossningsbesvär så har rätt så tråkigt om dagarna  /= tur det är nedräkning nu iaf!

Hej och välkommen Segt att ha så ont. Får du ngn hjälp nu under sjukskrivningen? Väntar också 2:a barnet som blir tre i november. Har också foglossningsproblem och vissa dagar kan jag knappt gå. Får akupunktur dock och jobbar heltid fortf.
  • Hoppfull84
    Sillavi skrev 2014-09-04 13:36:03 följande:
    Hej och välkommen Segt att ha så ont. Får du ngn hjälp nu under sjukskrivningen? Väntar också 2:a barnet som blir tre i november. Har också foglossningsproblem och vissa dagar kan jag knappt gå. Får akupunktur dock och jobbar heltid fortf.
    får akupunktur och värkmedicin, men annars är det ju bara det gamla vanliga "undvik sånt som gör ont" rådet man får. För mig är det värst på nätterna och kan inte sova alls så hjärnan hänger inte med. att sköta bokföringen själv åt fyra nordiska bolag funkade helt enkelt inte. allt bara blev helfel och stressen av att inte kunna prestera som vanligt gjorde bara det hela värre.  förra grav jobbade jag ändå från till två veckor innan BF (men då fick jag ta maxdos citodon varje dag på slutet), men hade mindre ansvar i jobbet då, den här gången hoppas jag att genom att dra ner tempot helt kunna bromsa foglossningen så att det inte ska behöva bli riktigt så fruktansvärt som det var på slutet förra gången, hittills verkar det hålla sig på en hyfsad jämn nivå sedan jag slutade jobba iaf.

var inga problem med sjukskrivning iaf från vare sig MVC läkare eller FK, så skönt att nåt fungerar iaf.

Tur också att dottern får gå på förskola en stund om dagen iaf, för fy katten vad tråkigt hon hade haft här hemma med mig!

• Hoppfull84

en rolig sak med att sitta hemma är att man kan nätshoppa iaf!

nu är vagnen beställd, har blocketfyndat både babynest och skötbord, och har klickat hem första omgångarna med små små bebiskläder herre gud storlek 50-56. kan knappt fatta att man ska ha en sån liten igen!

har ni börjar inhandla grejer än? eller är det bara jag som är ute jättetidigt pga tristess?

• Sillavi

Har inte handlat en penal än. Tycker inte det är konstigt att shoppa men det har bara inte blivit av. Har liksom inte haft lust alls elr vågat. Tror jag kommer vara lugn med det ganska länge. Har ju så mkt från dottern kvar också och måste därför inventera lite :-P

Hoppfull84 - vad blev det för vagn Kul. Skönt att höra att det gick bra med fsk. Är lite orolig eftersom jag också har kontorstjänst. Känns som om jag skulle behöva vara sjukskriven iaf 25-50% men försöker hålla ut. Man ska ju klara av bebis och förlossning också.

• Heineken86

Hej, jag hoppar också in här. Jag är 29 år, bor i Göteborg och ska få en liten flicka beräknad till om exakt 3 månader, alltså 6/12. Imorn går jag in i vecka 28. De kunde inte se könet när vi var på RUL så jag gjorde ett extra ultraljud på carlanderska för 2 v sen. För mig känns hela graviditeten och att jag ska få ett barn/bli mamma väldigt overkligt och ogreppbart så nu när jag vet "sorten" tror jag att det kommer bli mer och mer verkligt. Ska bara bearbeta det lite mer först. :) jag känner inga sparkar, eller ytterst få. Har bara känt nån enstaka gång där det varit tydligt att det faktiskt var en spark och inte bara var normala tarmrörelser. Därför var det extra skönt att göra ett extra UL för att se att den lilla mådde bra. Det har varit lite min känsla varje gång jag varit på koll, typ "ja, den finns kvar och lever". :)

Jag har haft en jättebra graviditet än så länge. Blev gravid en månad efter att jag tog ut min P-stav. Har sluppit illamående och andra krämpor, men var lite extra trött under några veckor i början. Jag har kunnat träna nästan som vanligt hela tiden (kör tung styrketräning och en del cardio på det) och det är först nu på slutet jag har fått sluta med magträning, löpning och utfall. Tunga knäböj funkar bra vilket jag inte hade gissat innan. Nu har jag dock precis börjat känna av något som jag tror kan vara foglossning. Om jag promenerar länge så får jag ont på insidan låren, precis i skarven mot kroppen ungefär där sittbenen är. Inte där jag förstått att det vanligt att man får ont av foglossning. Om jag står på ett ben bränner det även lite där. Jag har inte så mkt besvär av det just nu men hoppas så klart att det inte blir värre.

Jag såg att nån frågade om vagn. Igår gjorde vi första köpet till lilla pyret. Det blev en Bugaboo Buffalo som vi beställde från Holland. Väldigt smidigt. Det är dock det enda vi shoppat än så länge. Min tanke är mer att köpa endast det absolut nödvändiga och sen se vad som behövs allt eftersom.

• Hoppfull84

Vi har beställt en brio smile, m babyskydd och bas. Kraven för oss var:
    nätt och smidig att packa in och ut bilen
    Travel system utan adapter till babyskyddet.
    vändbar sittdel med fullt liggläge(gillar inte de ergonomiska sittdelarna då vi haft sidosovare här hemma)
    rejäl suflett med maximalt skydd.
    hyfsad stötdämpning och lufthjul.

så det blev inte så många andra alternativ kvar att välja på. så hoppas vi ska bli nöjda med Brion.

Sillavi: tänk bara på att ju mer du provocerar och pushar dig själv, är risken större att foglossningen blir värre och värre, samt att riskerna för bestående nervskador ökar, i takt med att graden av smärta ökar. och som sagt man ska ju orka med både förlossning och bebis också. förra gången jobbade jag fram till 2 veckor innan förlossning. men då åt jag maxdos m alvedon plus citodon på nätterna och sov ändå bara max 30 minuter mellan smärtvaken. så illa vill jag inte att det ska bli denna gång så håller mig i skinnet och hoppas kunna få hålla mig på den här nivån tills det är dags för bebisleverans (=

• Hoppfull84

åh förresten har ni klurat något på namnförslag ännu??
    jag tar tacksamt emot pojkförslag, är totaltorka på den fronten för oss!

• Sillavi

Hello ladies,

vecka 25 nu äntligen Kan man snart räkna ner...109 dgr kvar till bf. Gött mos!

Helgen har varit fullt ös kan man säga, cirkus, Liseberg, kräftskiva, födelsedagskalas m.m fattar inte hur man orkade elr hann med eg. Nä nästa helg får bli lugn. Tror också jag åt på bihåleinflammation förkyld nu över 2 v och i helgen har det ömmat rejält i pannan och runt ögonen samt spränghuvudvärk.
    Idag ska vi kolla på vagn, blir nog en bugaboo cameleon. Smidig och lätt att få in o ut ur bilen.

Heineken86 - hej hopp. Härligt att du mår så bra (en av få verkar det som ha ha) Har du moderkakan i framvägg då iom att u inte känt bebis så mkt? Kommer över en natt och vips vaknar du på nätterna över att liten sparkar hej vilt
    Får man fråga vad ni fick ge för buffalon i Holland? Var det babyplus elr babyhuys?

Hoppfull84 - skönt att ni hittat rätt vagn. Tar ju en stund innan man vet sitt behov. Finns ju ingen "perfekt" vagn eg men har man lite erfarenhet sen innan så hjälper det nog en hel del.
    Ja absolut, måste ta det försiktigt. Men dom säger ju att foglossning kan gå tillbaka också. Nu känner jag att akupunkturen hjälper bra och längre perioder. Jag är dock rädd att min ichias som jag fick för 3 år sedan har blivit kronisk nu, sjukvården drar ju ut på allting. Men men får väl fightas sen i vår om den fortf är kvar. Hur sysselsätter du dig på dagarna när du är hemma? Är nog mest rädd för hur jag ska må psykiskt om jag blir sjukskriven. Känner mig redan rätt värdelös emellanåt. Men det är en salig soppa av hormoner och knäppa tankar.

• nicopej

hej hej alla. Snorförkyld så är hemma från jobbet, alla barnen på förskolan med deras nya baciller som smittar ner en. Är nu inne i vecka 26, 102 dagar kvar!! Går så fort nu. I natt har jag knappt sovit alls då lillskrutt sparkar mig på urinblåsan hela tiden så jag måste gå upp o kissa! Har även börjat snarka helt galet mycket från typ halsen, låter hemskt, sambon spelade in mig häromnatten. Men nu är jag ju iförsig förkyld med så det är ännu värre men det stör honom o mig med då jag väcker mig själv, o han puttar på mig en hel del. Har ni samma problem, tips? Antar att det är så det är bara. Säger till honom att han har ett problem med min graviditet, jag har tusen typ. fast inga farliga men mest att man börjar känna sig stor o otymplig. Ska på gravidyoga på onsdag på vegagatan, ska bli spännande att se hur vig man kan vara. Har börjat få lite ont i ryggen o när jag går känner man som små stötar i vänster sida magen neråt, är det foglossning ni som har det? Inte fattat hur det känns än.
    Försöker ta det lugnt, lite för mycket sammandragningar redan. Sökt gravpenning på halvtid från 19e oktober så hoppas på det. Så himla trött igen nu.
    Shoppat massor redan, var på ullared under semestern o då blir det ju så. Så vi har nog redan en hel garderob förutom vinteroverall i strl upp till 62-68. badbalja, tvättlappar, oljor, bilspegel, nappar o nappflaskor o allt möjligt, två stora hyllor fulla. Men fått jätte mycket av kompisar, o tror min mor köpt upp hela barnklädesaffären där hon bor. Kommer med något nytt varje dag. O igår var jag på meandiklädträff o då köpte jag lite mer kläder fast i strl 74-80 vilket är jätte stort o kändes väldigt konstig innan han ens är född. Vi ska börja inreda hans rum snart med så börjat kika lite säng o skötbord. Blir nog det från ikea. De har en käck säng som man kan ta bort sidan på sen så han kan gå i o ur o när han blir för stor kan den göras om till soffa i barnrummet. Gillar även deras skötbord. Men vi får se. Sen ska vi köpa massa planscher från Ingela P Arrhenius. Älskar hennes grejer o tanken på att få börja inreda. Har ni börjat än? Någons om vet vart man kan köpa fina gardiner till bäbisrummet.

Angående namn är det jätte svårt tycker jag med. Vi har fastnat för många olika men inte nåt helt hundra än, vi gillar Ville o William så det kan nog bli det, eller William men kallas för Ville, eller Elliot, Rasmus, Viktor, Oliver, Jack, Abel, Marius, Viggo eller Malte....ja ni vet, svårt...Just nu kallar vi honom för Ramasami efter min sambos farfar för det är ett kul namn, har vi otur så fastnar vi så mycket för det att han måste heta det när han föds vilket blir jättekonstigt.

nej nu ska jag googla bäbisrums inpsiration o dricka te i mängder. Ha det fint. O angående att sysselsätta sig när man är sjukskriven så måste jag säga att googla bäbissaker är ju det bästa, gud vad tiden flyger iväg online. Läser just nu alla deckare skrivna av Roslund & Hellström vilket gör att tiden flyger iväg av spänning. kan även varmt rekomendera Malin Wollins bok en mamma blir till. Så läs på tjejer o må fint.

Svar på tråden BF december 2014 - göteborg