• Sillavi

BF december 2014 - göteborg

Hej,

Jag och min man har äntligen blivit gravida efter lång tids försökande. Efter 2 st FET och 2 ET blev vi tillslut gravida.
    Vi är överlyckliga och kan knappt förstå det. Är väldigt tidigt än, Vecka 5.
    Vi har ett barn sen innan som är 2 1/2 år. Vi bor utanför GBG och tänkte det kunde vara kul med andra
    gravida som bor i Göteborg med omnejd och som har BF runt December.
    Tänkte vi kunde tjöta om vad som helst helt enkelt, stötta varandra och lägga ut lite roliga bilder för dom som vill

Kram och välkommen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 09:58
    Här finns listan;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m73268197.html

• Svar på tråden BF december 2014 - göteborg
  • Hoppfull84

Hej allihop!

tänkte fråga om nån av er besökt östra/ mölndal på info inför förlossningen?

hur funkar det måste man anmäla sig eller får vem som helst gå dit? vet ni när de brukar vara?

födde i örebro förra gången så har noll koll på förlossningsvården här i göteborg.

Har hemsk foglossning och ont dygnet om trots morfin, men har iaf fått löfte om igångsättning i v 38 vilket känns skönt. isf är det ju "bara" 8 veckor kvar!

• Heineken86

Dum fråga kanske men hur känns en sammandragning? Krampar magen eller? "Ska" man få såna lite titt som tätt nu eller är det även normalt att inte ha såna?

Jag var i New York i över helgen och början av veckan och då passade jag på att köpa första barnkläderna. Har ju fått massa från vänner, men det var roligare än väntat att köpa nått eget. Finns ju hur mycket sött som helst!

• nicopej

Hej hej, ja jag undrar med hur sammandragningar känns, får ofta hård mage liksom o fattat det som att det kan vara det?
    Ska överklaga fks beslut, inte träffat läkaren än men har en tid 15e pga att det trycker på så, så jag har tidigare skickat in utlåtande från mig och chefen men det har inte räckt så nu skickar vi in en överklagan o annars får jag väl ta föräldradagar eller hoppas på sjukskrivning. Bm säger att hon inte kan hjälpa mig för hennes ord väger ingentign i fks ögon. Bara läkare. Det trycker ju på coh är supertungt, gått upp 11 kg o känner mig så himla otypmlig när jag ska upp o ner från golvet, in under soffan o hämta fram leksaker eller barn eller när jag ska torka upp spild mjölk. Tur jag har mycket snälla barn som hjälper mig. De klappar min mage, sjunger för bäbisen o pratar med honom. så himla sött! Så på ett sätt är det fantastiskt att jobba på förskola, men det är tungt! Mycket små barn nu o de förstår ju inte att jag inte kan bära runt på dem, o svårt när de inte vill vara hos någon annan. Vi är en avdelning bara, en friskola så vi har 20 barn mellan 1-5 och alla gör allt så även om jag har bra kollegor så är jag ju själv ibland på öppning o stängning o när vi har vissa gruppaktiviteter.

Sillavi, jag tror det bara brukar ta någon dag att få besked på urinodling, så var det för mig i alla fall. Lämnade på torsdagen o fick negativt svar på fredagen.
    Heineken86 tror inte man behöver ha sammandragningar men det är fullt normalt att ha sådana som inte gör ont har jag hört, eller sådana som släpper när man vilar. men njut om du inte har än. Det är kroppen som tränar inför förlossning tror jag.

En fråga, hur har ni gjort med vinterkläder? Vi har en åkpåse till vagnen o två små fleeceoveraller typ eller sådana ulliga. Har ni overall med eller räcker det? Tänker han är ju i åkpåsen jämt i vagenen, kan ju inte bära han i babybjörnen väl med alla vinterkläder på o våra vinterkläder? o när vi åker bil får vi ha filt på han. Men får köpa mössa o vantar o tofflor typ.

• Hoppfull84

Nicopej: ang vinterkläder, jag räknar med att vi kommer vara hemma o inne mycket första tiden. om det är snö och dåligt väder tror jag inte vi kommer stressa ut på långpromenad det första vi gör. man vill ju inte få mjölkstockning osv. så jag tänker att behovet är främst mellan bil-affär-hus. ev nån stund i vagnen då och då.

jag har sytt två dubbeltjocka fleecewraps, som man trär selen igenom till både babyskyddet och till vagnen. i den har bebisen vanliga kläder, ev en tröja och tossor. då slipper man krångla på/av bebisen overall, och man kan enkelt öppna upp när man kommer in så det inte blir för varmt.
    hade likadana till dottern förra gången och det funkade toppen!
    se länk nedanför om ni är intresserade av att sy likadan, superenkelt!

www.imperfecthomemaking.com/2012/01/tutorial-hooded-car-seat-blankies.html

sen behövs ju mössa, en tunnare och en tjockare och sockar eller tossor.

har faktiskt inte tänkt köpa nån åkpåse eller overall utan nöjer mig med wrapparna och filtar i olika lager så man kan variera.

om det blir en bebis som vill bli buren mycket så har vi sjal och där blir det ju rätt ombonat, plus att man då har bebisen under sin egen jacka så då är det varmt och gött ändå.

• Sillavi

Hej tjejer,

Har helgen varit bra?
    Själv var jag och lillan på bio igår, såg Bamse och tjuvstaden och sen var vi på Liseberg. Fantastisk höstdag.

Ja sammandragningar gör så att livmodern drar ihop sig och "övar" inför kommande förlossning. Gör att magen blir hård och kan kännas stram. Ska ju inte göra ont och känner man av dom mkt elr om dom tilltar och kanske inte avtar vid vila så ska man kolla upp det. Kan vara att man har urinvägsinfektion som påverkar och måste då behandlas med antibiotika. Stress kan också påverka, så man ska lyssna på kroppen och vila lite när man får sammandragningar.

Fick svar idag gällande UVI provet som jag tog för en vecka sen!!! Visade negativt så det var ju skönt men ändå, tycker det var rätt dåligt att inte återkoppla.

Gällande vinterkläder så har vi en liten overall från dottern som vi ska köra med. Ibland måste man ju ta upp bebis ur vagnen och då kan det bli trixigt att enbart ha på dom kläder och en åkpåse. Har en åkpåse också men bra att tänka olika senarior.  En sak att tänka på är att det är mer vanligt att klä på dom små för mycket än för lite. Vissa bebisar är ju väldigt varma och kan tycka det är jobbigt med för mkt lager. Om barnet skriker i vagnen (och man uteslutit hunger, blöt/bajblöja, magont) kan det vara ett tecken på att det är för varmt och då kan man ta av ett lager elr öppna påsen lite.
    Själv blir jag mörkrädd när man går på somrarna (ja året om faktiskt) och ser föräldrar som täcker hela öppningen på vagnen, sitt/liggdel med jacka/filt elr ngt annat pga att mörklägga. Det är en dödsfälla. Barnet sover gott men får tillslut ingen luft och kan faktiskt dö av syrebrist. Har faktiskt sagt till flera som jag mött då jag bara får panik av att ev veta att barnet inte får luft där inne.

Ikväll blir det bio med en go vän vecka 29 redan och jag hinner knappt med känner jag ha ha!

• Heineken86

Har faktiskt inte tänkt på vinterkläder så mkt... Men antar att det kan va bra med både åkpåse och overall om man behöver ta upp barnet. Jag räknar iof med att va ute rätt mkt och i alla väder.

I helgen gjorde jag nått lustigt. Har letat länge efter en underklänning som passar gravida... Mon vanliga gled bara upp. Hittade ingen varken online eller på stan... Så jag klippte faktiskt ett stort hål för magen i min vanliga underklänning. Haha. Har använt den på jobbet nu både igår och idag och funkar jättebra. :) ett litet tips om ni haft samma problem.

Förresten, vet ni någon reseförsäkring som täcker för gravidkomplikationer längre än v. 32? Den vi har på jobbet räcker bara tom 32 och de extra kah hittat har också bara gällt till dess. Jag reser mkt i jobbet och skulle känna mig lite hindrad om jag inte får resa mer. Då sitter jag tyvärr på min sista jobbresa just nu eftersom jag redan är i v32. Tycker det är konstigt att man får flyga så pass mkt länge (4 eller 2 v innan beräknad förlossning) men att det inte ska finnas nån försäkring som täcker. :S

• Hoppfull84
    Heineken86 skrev 2014-10-07 16:00:03 följande:

Har faktiskt inte tänkt på vinterkläder så mkt... Men antar att det kan va bra med både åkpåse och overall om man behöver ta upp barnet. Jag räknar iof med att va ute rätt mkt och i alla väder.

I helgen gjorde jag nått lustigt. Har letat länge efter en underklänning som passar gravida... Mon vanliga gled bara upp. Hittade ingen varken online eller på stan... Så jag klippte faktiskt ett stort hål för magen i min vanliga underklänning. Haha. Har använt den på jobbet nu både igår och idag och funkar jättebra. :) ett litet tips om ni haft samma problem.

Förresten, vet ni någon reseförsäkring som täcker för gravidkomplikationer längre än v. 32? Den vi har på jobbet räcker bara tom 32 och de extra kah hittat har också bara gällt till dess. Jag reser mkt i jobbet och skulle känna mig lite hindrad om jag inte får resa mer. Då sitter jag tyvärr på min sista jobbresa just nu eftersom jag redan är i v32. Tycker det är konstigt att man får flyga så pass mkt länge (4 eller 2 v innan beräknad förlossning) men att det inte ska finnas nån försäkring som täcker. :S

kul lösning på underklänningen!

när vi for till thailand förra graviditeten så fick vi rekommendation att teckna europeiskas reseförsäkring smart.att det var den som gav bäst skydd och längst fram (dvs max v32) därefter skulle det då iaf (2011) inte finnas något försäkringsbolag som täcker.om det fortfarande stämmer skulle jag personligen välja att avstå från jobbresor.  vore ju inte så kul att behöva betala nödlanding eller ambulans och förlossningsvård ur egen ficka utomlands kan ju bli många hundra tusen kronor på e dag om man prickar in alla tre.
    dessutom så har du rätt att avstå jobbresor om du inte är försäkrad fullt ut.

• Heineken86

Hoppfull84: absolut. Är jag inte försäkrad åker jag ingenstans och det är absolut ingen som begär det av mig heller. Det finns ju modern teknik som funkar rätt bra det med som gör att man kan va delaktig ändå. Tänkte mest att det borde finnas iom att man får flyga betydligt längre. Iof kan det nog va rätt mysigt att va hemma och mysa med mannen på heltid (ja bortsett från arbetstiden då) framöver, :)

Nu har mina sparkar verkligen kommit igång. Skulle knappt kalla det sparkar längre utan puttar, boxningar och drag. Väldigt coolt! Kollar man kan man säkert se på magen också. :)

• Sillavi

Heineken - ha ha skrattade massor när jag läste om hålet Bra gjort tycker jag och bara det funkar!

Svar på tråden BF december 2014 - göteborg