• Sillavi

BF december 2014 - göteborg

Hej,

Jag och min man har äntligen blivit gravida efter lång tids försökande. Efter 2 st FET och 2 ET blev vi tillslut gravida.
    Vi är överlyckliga och kan knappt förstå det. Är väldigt tidigt än, Vecka 5.
    Vi har ett barn sen innan som är 2 1/2 år. Vi bor utanför GBG och tänkte det kunde vara kul med andra
    gravida som bor i Göteborg med omnejd och som har BF runt December.
    Tänkte vi kunde tjöta om vad som helst helt enkelt, stötta varandra och lägga ut lite roliga bilder för dom som vill

Kram och välkommen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 09:58
    Här finns listan;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m73268197.html

• Svar på tråden BF december 2014 - göteborg
  • Sillavi

Fick komma in till min bm nu på fm och lyssna hjärtljud - har inte känt mkt av bebis i helgen och nu på morgonen ingenting. Haft endel SD och det skulle man tydligen inte ha så mkt iaf så här tidigt enl min BM. Jag trodde det var ok bara dom inte gjorde ont, så skönt att hon tog det seriöst. Har varit stressigt i helgen och förra veckan och mkt jobbigt inom familjen, säkert det som påverkar både sd och bebis rörelser. Men allt var fint med bebis iaf skönt, nu kan jag fortsätta att jobba.

• susannanilsson86

Dom vet inte riktigt, det är märkligt med ctg. Hjärtljuden låg stabilt 140 men få fosterrörelser men ändå inte stilla, då godkändes kurvorna inte, fick ingen direkt förklaring varför. Sen gjorde dom ctg var tredje timme hela natten och då vaknade hon till för hela bältet for runt på magen av alla rörelser så apparaten tappade kontakt hela tiden och då godkändes kurvorna redan efter 20 minuter.

Sen är hon 22% mindre än hon borde men minns att sonen med var det, dessa mått tar inte hänsyn till att jag bara är 1.50 lång och är från Indien där dom oftast är mindre. Så jag är inte orolig men ska in på UL nästa vecka.

Ska sätta mig vid datorn sen och läsa era inlägg och svara, lite jobbigt på mobilen

• Renesme
    Sillavi skrev 2014-09-29 09:24:05 följande:
    Åh härligt att allt såg fint ut och grattis till en lite pojke i magen. Gjort ni TUL iom att ni fick en viktuppskattning?
    Tack :)
    Nej vi gjorde en tillväxtkontroll privat på Carlanderska (600kr helt värt), mest för att titta efter kön. Hon mätte och grejade jätte länge så jag frågade om hon kunde göra en ungefärlig viktskattning efter de måtten hon tog och kunde hon. 
  • Sillavi
    susannanilsson86 skrev 2014-09-29 12:58:51 följande:

Dom vet inte riktigt, det är märkligt med ctg. Hjärtljuden låg stabilt 140 men få fosterrörelser men ändå inte stilla, då godkändes kurvorna inte, fick ingen direkt förklaring varför. Sen gjorde dom ctg var tredje timme hela natten och då vaknade hon till för hela bältet for runt på magen av alla rörelser så apparaten tappade kontakt hela tiden och då godkändes kurvorna redan efter 20 minuter.

Sen är hon 22% mindre än hon borde men minns att sonen med var det, dessa mått tar inte hänsyn till att jag bara är 1.50 lång och är från Indien där dom oftast är mindre. Så jag är inte orolig men ska in på UL nästa vecka.

Ska sätta mig vid datorn sen och läsa era inlägg och svara, lite jobbigt på mobilen

Märkligt att inte "kurvan" tar hänsyn till biologiska föräldrarnas kroppar och genetik eg. mkt kan ju påverka bebisens storlek.  Bra att du inte är orolig iaf.

Min dotter var -10% men vägde 3250 gram när hon föddes en v innan bf!
  • nicopej

Hej hej, inte vart så aktiv på ett tag. Har fått svar från bm att jag inte hade urinvägsinfektion o allt såg bra ut hos gyn så de tror att bäbisen bara är tung typ,eller graviditeten är tung o jag går mycket på jobbet. Men ska för säkerhetsskull träffa läkaren den 15e oktober.
    Ang jacka har jag med bara massa koftor än så länge, är ju inte kallt än så länge, sen blir det nog nån från H&M, billigast där känns det som.
    Har varit o lyssnat på hjärtat idag, allt var fint.
    Fått avslag på min ansökan om gravidpenning idag, inte fått skälen än då jag ringde och frågade hur det gick o bara fick reda på att jag fått avslag. Jobbar på förskola o enlkgt min BM så var det typ givet att få då, vilket innebär att jag bara räknat med att jobba tre veckor till o helt plötsligt nu måste jobba två månader minst till. Kul!!! Helt slut, trycker neråt o förstår inte hur det ska gå. men får sjukskriva mig i värsta fall.
    Ha d fint tjejer!

• Sillavi
    nicopej skrev 2014-09-30 21:49:06 följande:

Hej hej, inte vart så aktiv på ett tag. Har fått svar från bm att jag inte hade urinvägsinfektion o allt såg bra ut hos gyn så de tror att bäbisen bara är tung typ,eller graviditeten är tung o jag går mycket på jobbet. Men ska för säkerhetsskull träffa läkaren den 15e oktober.
    Ang jacka har jag med bara massa koftor än så länge, är ju inte kallt än så länge, sen blir det nog nån från H&M, billigast där känns det som.
    Fått avslag på min ansökan om gravidpenning idag, inte fått skälen än då jag ringde och frågade hur det gick o bara fick reda på att jag fått avslag. Jobbar på förskola o enlkgt min BM så var det typ givet att få då, vilket innebär att jag bara räknat med att jobba tre veckor till o helt plötsligt nu måste jobba två månader minst till. Kul!!! Helt slut, trycker neråt o förstår inte hur det ska gå. men får sjukskriva mig i värsta fall.
    Ha d fint tjejer!

Var ju iof bra att du varken hade UVI el at det var några andra problem. Man vill ju ändå få ngt som kan förklara varför du mår som du gör. Men låter ju lite logiskt om bebis/grav är tungt. Har du gått upp mkt i vikt? Hur ser SF kurvan ut, tänkte om den låg på plus? Och jobbigt iaf för dig. Trist med avslag också på gravpenningen, tror dom är väldigt restriktiva även där precis som med sjukskrivningar. Men som du skriver så får du försöka sjukskriva dig annars för så här kan du ju inte gå och må. När man sjukskriver sig elr när läkaren gör det så är det extra viktigt att läkaren är noggrann och detaljerad i förklaringen om varför du inte kan jobba. Kan underlätta att skicka med ett personligt brev också där du förklarar hur du mår och hur dina dagar ser ut.

Kram

• Renesme
    nicopej skrev 2014-09-30 21:49:06 följande:

Ha d fint tjejer!

Gud va dåligt, om jag var du skulle jag gå till en annan läkare och få ett annat utlåtande och skicka in en ny ansökan  gravidpenning. På mitt jobb har alla som ansökt om det fått det, jag har fattat det som att gravidpenningen kan baseras på olika % beroende på hur nedsatt arbetsförmåga man har typ 20, 40 eller 50%. Jag skulle också rekommendera ett möte med din chef, är du på en avd med små barn och tunga lyft hela tiden? kanske du kan flytta till en avd med lite äldre barn, eller alternativt "slippa" vissa arbetsuppgifter och få mer tid för vila på jobbet. Jag arbear i vården och min chef har gått med på att jag säger till om allt som jag inte klarar att göra pga graviditeten. Om 3 veckor ska jag helt sluta med städ, handling och lyft. Jag har också fått mer luftiga dag scheman där jag har tid att vila.

Lycka till och stå på dig, det är din och ditt barns hälsa det handlar om! 
  • susannanilsson86
    Sillavi skrev 2014-09-30 13:37:55 följande:

Märkligt att inte "kurvan" tar hänsyn till biologiska föräldrarnas kroppar och genetik eg. mkt kan ju påverka bebisens storlek.  Bra att du inte är orolig iaf.

Min dotter var -10% men vägde 3250 gram när hon föddes en v innan bf!

Ja lite märkligt att det är så. Eftersom det var samma med min son så oroar jag mig inte.

Tråkigt att du fick avslag, du får överklaga! Verkar vara lotteri det där. Har hört många på förskola som fått det och många som inte fått, trist!
  • Sillavi

Inväntar besked nu från urinodlingen - har kraftiga sammandragningar. Men säkert bara stress. Igår var det lite lugnare iaf. Nn som vet hur länge et brukar ta innan man får besked?

• hälsosam

Så, nu är det bara två månader kvar. Har gått upp 14 kilo, känner mig jättegravid. Funderar på att göra ett extra UL,det var så länge sen jag såg den.. + jag vill se kön, och inte kalla den för den.. Men vet inte om jag ska, känns på ett sätt som onödig utgift då vi har en del på inköpslistan. 
    Det är full fart därinne, väldigt lustigt
    Funderar på att köpa hallonbladste, det ska göra att man inte går över tiden. 
    Jag skulle inte orka +2 veckor. Jag är trött varje dag nu.

Svar på tråden BF december 2014 - göteborg