• Sillavi

BF december 2014 - göteborg

Hej,

Jag och min man har äntligen blivit gravida efter lång tids försökande. Efter 2 st FET och 2 ET blev vi tillslut gravida.
    Vi är överlyckliga och kan knappt förstå det. Är väldigt tidigt än, Vecka 5.
    Vi har ett barn sen innan som är 2 1/2 år. Vi bor utanför GBG och tänkte det kunde vara kul med andra
    gravida som bor i Göteborg med omnejd och som har BF runt December.
    Tänkte vi kunde tjöta om vad som helst helt enkelt, stötta varandra och lägga ut lite roliga bilder för dom som vill

Kram och välkommen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 09:58
    Här finns listan;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m73268197.html

• Svar på tråden BF december 2014 - göteborg
  • Heineken86

Renesme: alvedon ska va ok att ta, men ite Ipren och liknande.

Sillavi: tack. Jag hade tänkt ta magbild varje vecka, men det har inte blivit av så jag har faktiskt bara 2 bilder på magen från hela graviditeten. Bilden är från v 34, i söndags gick jag in i v 35.

Nicopej: på mig är det mer nej "flik" liksom på ovansidan av nageln som sticker ut lite. Lite knepigt. :) jaga har inte sett vad det är som rör sig. Har inte riktigt lyckats känna hur man känner hur barnet ligger heller. Men magen är det fullt liv i iaf. Känns som att den guppar på som ett vildt hav ibland. Brukar kännas lite konstigt om jag sitter på möte då. Och inte blir det bättre av att hålla armarna över för då guppar ju de för fullt istället. Men känns lite roligt.

Vi har inte bestämt något namn än men har väl några som vi funderar på.

I helgen var vi och shoppade hela möblemanget till barnrummet. Riktigt kul!

• Soluppgång

Det låter jobbigt ni som har onda sammandragningar, jag har ju haft många sedan i slutet av juli men de har varit icke-onda eller i få fall upp till en 2:a på en skala till 10. På onsdag är jag i vecka 34+1, det känns bra att komma in i vecka 35 eftersom jag när jag googlat fått uppfattningen att det verkar vara mindre risk för kvarvarande besvär för barnet om man passerat 34 fullgångna veckor, än tidigare. :)  (Har googlat när jag började få sammandragningar vecka 20+1.)

Jag mätte också livmodertappen, men för en vecka sedan, då var den 38 mm. Första mätningen var den 50 mm, senare 48 mm, 43 mm, 42 mm, och senast 38 mm (vecka 32+6), så den har ju kortats av, men 38 mm är ju fortfarande en bra längd så det är ju bra! :D Nu ska den inte mätas fler gånger eftersom jag är så långt gången.

Var på MVC idag (vecka 33+6), barnmorskan sa att bebisen ligger med huvudet ner (det gjorde den även vecka 32+0 på tillväxtultraljudet), och hon sa att huvudet är ruckbart så den hade inte fixerat sig. Jag hoppas den fortsätter ha huvudet neråt och inte får för sig att vända sig, hehe. :) Men den vrider sig för ibland sparkar den i höger sida och ibland i vänster sida.

Någon som fått fixerad bebis än, och i så fall, när hände det?

När jag såg att en av er räknat ut att det är 45 dagar kvar så räknade jag nu också, 42 dagar kvar till beräknad födsel för mig. Men jag har p.g.a. alla mina tidiga sammandragningar haft vecka 37+0 som måldatum, d.v.s. icke-prematur, dit är det 22 dagar. :D
    Men bara för det så kanske den inte kommer förrän på julafton, hehe. :P Om jag förstått rätt så om förlossning inte startat 23 december så sätts den igång senast då (vecka 42+0) och då bör den väl kunna råka komma på julafton.

• Heineken86

Soluppgång: hur mäter du livmodertappen?

Jag är nu nere på 38 dagar kvar, men kah tror att jag kommer gå över. Jag föddes själv den dagen min mamma skulle ha blivit igångsatt... Men egentligen hoppas jag att det blir lite tidigare.

Angående igångsättning så sa de på mvc att om barnet inte kommit 2 v efter beräknat datum kan de sätta igång en om man vill. Det finns även de som vill vänta lite extra och då hade nästintill alla kommit igång naturligt inom 3-4 dagar.

• Donum

43 dagar kvar här, om man ska tro på RUL. Jag har gått över med mina bägge tidigare, 18 dagar med första men bara 4 dagar med andra. Jag har sagt att jag förmodligen går över med denna också, men det vete sjutton. Hon är rätt bra på att borra sig ner och jag har inget minne av att det skedde så tidigt med mina andra två.

Igångsättning vill jag slippa så länge det går. Blev igångsatt med första barnet och det var bedrövligt. Hade jag vetat bättre då så hade jag opponerat mig mot igångsättningen den gången. Jag går mycket hellre över. Då hinner jag varva ner mer dessutom.

• janniejensen

Hej alla!

Jag har varit inom den här tråden lite till och från men inte skrivit tidigare. Vi har bf 12. december och just nu är jag hemma om dagarna eftersom jag blivit sjukskriven pga foglossningar. Har i övrigt mått väldigt bra under hela graviditeten, men känner ändå att jag inte riktigt gillar själva gravidtillståndet och allt vad det medför i kroppen.. förutom att det förstås är mysigt med sparkar och själva förväntningarna som följer med graviditeten. Eftersom jag jobbar i Oslo har jag fram tills nu veckopendlat mellan Oslo och Göteborg, något som började bli lite jobbigt nu mot slutet. I det avseendet är det ganska skönt att få vara i vår lägenhet i Göteborg på heltid nu istället. Kör värsta pysselfabriken på dagarna för att inte bli tokig av att jag inte kan vara i samma aktivitet som tidigare. Vi bor i Lunden och då jag numera är hemma vore det kul att prata och träffa någon i närheten som också ska ha barn nu i december!

• Soluppgång
    Heineken86 skrev 2014-10-29 09:53:33 följande:

Soluppgång: hur mäter du livmodertappen?

Jag är nu nere på 38 dagar kvar, men kah tror att jag kommer gå över. Jag föddes själv den dagen min mamma skulle ha blivit igångsatt... Men egentligen hoppas jag att det blir lite tidigare.

Angående igångsättning så sa de på mvc att om barnet inte kommit 2 v efter beräknat datum kan de sätta igång en om man vill. Det finns även de som vill vänta lite extra och då hade nästintill alla kommit igång naturligt inom 3-4 dagar.

Livmodertappen har mätts regelbundet av läkare m.h.a. ultraljud (VUL). :)  Läkaren kollar då inte alls på bebisen med ultraljudet utan bara på livmodertappen (på skärmen har endast där vid livmodertappen skymtat, inte någonting längre upp har setts på skärmen).

Så här såg jag förresten ut igår vecka 34+1.
    (Jag är 164 cm, och min startvikt var 51 kg och två dagar före fotot togs, d.v.s. vecka 33+6, hade jag gått upp 20 kg.)

(Byxbenen är för stora för jag har svårt att i den H&M-butik jag passerar efter mina MVC-besök hitta byxor med OK utseende med tillräckligt stor midje-mudd, nu är även dessa för små i midjan så jag inte kan ha mudden över magen utan bara under magen. Jag har inte letat kläder på andra ställen, jag ska ju inte gå runt så mycket med mina sammandragningar utan ska mest vila. Så jag har endast 2 byxor, identiska, med för stora byxben och för trång midjemudd så mudden får sitta under magen. :P Har för övrigt bara 3 tröjor också, så får tvätta ofta, men det är väl lika bra, det är ju så kort tid jag ska ha dem!)
  • Soluppgång

Magen var lite hård när fotot togs (d.v.s. lite sammandragen), det syns nästan att den är spänd på bilden, tycker jag. :P

• Soluppgång

(Om någon undrar varför jag behöver så löst sittande midjemudd, så är det för att de flesta byxor jag provat haft en mudd som inducerat sammandragning, oavsett om det varit sådan mudd som ska sluta under magen eller sådan mudd som ska gå upp över magen, jag har inte provat jättemånga byxor dock för de har inte så många i den H&M-butik jag passerat efter MVC-besök.)

• Heineken86

Soluppgång: vilken rund och fin mage. Som en boll, jättesöt! Min är liten er ut tagen och inte lika rund, men jag är 173 cm lång så kanske finns mer plats på längden helt enkelt. Tycker det var väldigt fint iaf. :) vad är anledningen till att i mätt livmodertappen? För mig har det inte varit nått tal om det alls och jag visste inte ens att det var nått man gjorde.

Janniejensen: välkommen!

• Soluppgång
    Heineken86 skrev 2014-10-30 20:15:21 följande:

Soluppgång: vilken rund och fin mage. Som en boll, jättesöt! Min är liten er ut tagen och inte lika rund, men jag är 173 cm lång så kanske finns mer plats på längden helt enkelt. Tycker det var väldigt fint iaf. :) vad är anledningen till att i mätt livmodertappen? För mig har det inte varit nått tal om det alls och jag visste inte ens att det var nått man gjorde.

Janniejensen: välkommen!

Haha, ja den är väl extra boll-lik när den är lite (eller mycket) sammandragen, men är väl rätt boll-lik annars också. Tack. Mer utdragen mage tycker jag är lika fint!

Jo den kanske behöver stå ut lite mer från kroppen när man är kortare. Mina mag-mått (när barnmorskan mäter livmoderstorleken utanför magen) har hela tiden nuddat PRECIS ovanpå medelvärdes-sträcket, så magen är väl medel-stor, men jag är ju något kortare än medellängd, så proportionerna blir väl då att magen står ut från kroppen.

De har mätt livmodertappen p.g.a. att jag har haft många prematura sammandragningar (första prematura sammandragningarna kom vecka 20+1, sedan fick jag riktigt många per dygn 5-6 dagar senare), så läkare har kollat på livmodertappen regelbundet för att ha koll på så det inte blir risk för för tidig födsel. Jag har mindre sammandragningar när jag ligger ner still, och de blir eskalerande ju mer jag sitter+står+går, så jag är instruerad att ta det väldigt lugnt. Jag är deltidssjukskriven (jobbar i princip nästan bara hemifrån det jag jobbar), och läkaren har tittat på livmodertapplängden inför varje beslut om vilka procent jag ska jobba de efterföljande veckorna. Först var jag heltidssjukskriven, sedan jobbade jag 25%, sedan 50%, jag fick gå upp i tid eftersom tappen verkade motståndskraftig (minskade lite i längd men längden var fortfarande OK).   Jag har ett roligt jobb så jag har tyckt det varit skönt att kunna gå upp i arbetstid, det är så tråkigt att göra ingenting, hehe. (Helst hade jag åkt till jobbet och jobbat varje dag för det är så tråkigt hemma, jag är ju ensamstående, men det funkar inte, jag får så många sammandragningar av att ta mig hemifrån, så har varit bara enstaka dagar på jobbet.)
    Förutom livmodertapps-längden har läkaren tittat på om livmodertappen varit stängd eller om det börjat bli "tunnelbildning", men den har hållit sig stängd så det är ju bra. :)
Svar på tråden BF december 2014 - göteborg