Heineken86 skrev 2014-10-30 20:15:21 följande:
Soluppgång: vilken rund och fin mage. Som en boll, jättesöt! Min är liten er ut tagen och inte lika rund, men jag är 173 cm lång så kanske finns mer plats på längden helt enkelt. Tycker det var väldigt fint iaf. :) vad är anledningen till att i mätt livmodertappen? För mig har det inte varit nått tal om det alls och jag visste inte ens att det var nått man gjorde.
Janniejensen: välkommen!
Haha, ja den är väl extra boll-lik när den är lite (eller mycket) sammandragen, men är väl rätt boll-lik annars också.

Tack.

Mer utdragen mage tycker jag är lika fint!
Jo den kanske behöver stå ut lite mer från kroppen när man är kortare.

Mina mag-mått (när barnmorskan mäter livmoderstorleken utanför magen) har hela tiden nuddat PRECIS ovanpå medelvärdes-sträcket, så magen är väl medel-stor, men jag är ju något kortare än medellängd, så proportionerna blir väl då att magen står ut från kroppen.
De har mätt livmodertappen p.g.a. att jag har haft många prematura sammandragningar (första prematura sammandragningarna kom vecka 20+1, sedan fick jag riktigt många per dygn 5-6 dagar senare), så läkare har kollat på livmodertappen regelbundet för att ha koll på så det inte blir risk för för tidig födsel. Jag har mindre sammandragningar när jag ligger ner still, och de blir eskalerande ju mer jag sitter+står+går, så jag är instruerad att ta det väldigt lugnt. Jag är deltidssjukskriven (jobbar i princip nästan bara hemifrån det jag jobbar), och läkaren har tittat på livmodertapplängden inför varje beslut om vilka procent jag ska jobba de efterföljande veckorna. Först var jag heltidssjukskriven, sedan jobbade jag 25%, sedan 50%, jag fick gå upp i tid eftersom tappen verkade motståndskraftig (minskade lite i längd men längden var fortfarande OK).

Jag har ett roligt jobb så jag har tyckt det varit skönt att kunna gå upp i arbetstid, det är så tråkigt att göra ingenting, hehe. (Helst hade jag åkt till jobbet och jobbat varje dag för det är så tråkigt hemma, jag är ju ensamstående, men det funkar inte, jag får så många sammandragningar av att ta mig hemifrån, så har varit bara enstaka dagar på jobbet.)
Förutom livmodertapps-längden har läkaren tittat på om livmodertappen varit stängd eller om det börjat bli "tunnelbildning", men den har hållit sig stängd så det är ju bra. :)