• Sillavi

BF december 2014 - göteborg

Hej,

Jag och min man har äntligen blivit gravida efter lång tids försökande. Efter 2 st FET och 2 ET blev vi tillslut gravida.
    Vi är överlyckliga och kan knappt förstå det. Är väldigt tidigt än, Vecka 5.
    Vi har ett barn sen innan som är 2 1/2 år. Vi bor utanför GBG och tänkte det kunde vara kul med andra
    gravida som bor i Göteborg med omnejd och som har BF runt December.
    Tänkte vi kunde tjöta om vad som helst helt enkelt, stötta varandra och lägga ut lite roliga bilder för dom som vill

Kram och välkommen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 09:58
    Här finns listan;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m73268197.html

• Svar på tråden BF december 2014 - göteborg
  • Renesme

Min läkare mätte också livmoderhalstappen, hon gjorde det för att jag hade en smärta som strålade ner mellan benen och ont långt ner i magen. Måttet var bra inget konstigt. Men hon visade babyn också så det var jätte roligt att se honom igen han var så söt. Han hade tjocka kinder och låg med huvudet ner. Han är nog inte fixerad för magen är fortfarande hög.
    Apropå Alvedon finns det studier som visar att de kan ge fosterskador - www.aftonbladet.se/halsa/article12653208.ab men man kan ju ta det om man vill, det är ju inte säkert att barnet blir skadat. Jag har försökt att inte ta tabletter alls under graviditeten för att vara på den säkra sidan.

• hälsosam

Oj Oj. sista månaden! Imorgon går jag in i v 37. Känner en slags energisk oro/rastlöshet. Kroppen känns ok. Har läst på om förlossning, gjort en plan, ordnat de flesta bebisgrejer.
    Jag har också haft en smärta som strålar ned mellan benen, kan det vara att man börjar öppna sig Renesme.?

• Donum
    hälsosam skrev 2014-11-03 10:55:52 följande:

Oj Oj. sista månaden! Imorgon går jag in i v 37. Känner en slags energisk oro/rastlöshet. Kroppen känns ok. Har läst på om förlossning, gjort en plan, ordnat de flesta bebisgrejer.

Jag har också haft en smärta som strålar ned mellan benen, kan det vara att man börjar öppna sig Renesme.?

Det brukar stråla ner, ibland med viss smärta, när de jobbar på att borra ner sig. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag är i v 35 och det har hållit på så i alla fall 2-3 veckor. Tror inte att jag börjat öppna mig även om jag inte skulle bli förvånad om hon kommer tidigare än de andra.
  • Renesme

Ja läkaren sa att det kan kännas så vid förtidsbörd. Men tror att det var kombinationen av smärtan som var långt ner i magen också. Jag har också läst att den smärtan som strålar ner (neurologisk karaktär) är normal att känna och kan vara pga att barnets tyngd trycker neråt.

• Sillavi

Hej tjejer, hur har ni det? Har inte varit så aktiv senaste v. Har ju fått sjukskrivning pga värkar och dom har väl lugnat sig lite nu när jag jobbar mindre vilket är superskönt. Dock var vi på Carlanderska i veckan och gjorde ett TUL. Där visade det sig att bebisens ena njure var full av cystor. Vi vet inte riktigt vad det innebär mer än att vi googlat och fått olika info. Men på måndag ska vi till östra för ytterligare UL och läkarbesök. Är rätt nere och känner att det enda som är viktigt är just familjen, har ingen ork för ngt just nu!

Kram på er goingar.

• Renesme

Sillavi - åh nej gud vad tråkigt att höra med er lille skrutt. Hoppas att det inte är någon fara, vet att systor kan vara helt ofarliga men förstår din oro ð???
    Jag var på Aurora idag och fick datum för kejsarsnitt. Hoppas att vår skutt inte vill komma förtidigtð??? träffade en baby som var född i vecka 32 och han var så liten och kort fast han var 11 månader.

• Sillavi
    Renesme skrev 2014-11-06 15:57:50 följande:

Sillavi - åh nej gud vad tråkigt att höra med er lille skrutt. Hoppas att det inte är någon fara, vet att systor kan vara helt ofarliga men förstår din oro ð???
    Jag var på Aurora idag och fick datum för kejsarsnitt. Hoppas att vår skutt inte vill komma förtidigtð??? träffade en baby som var född i vecka 32 och han var så liten och kort fast han var 11 månader.

Ja det börjar lägga sig nu tankarna, blir bra m läkarbesök på måndag så man får lite mer info.

Åh vad skönt att du fått ks beviljat. När blir det? Ja förtidigt vill man absolut inte föda.

Gick in i v 34 idag o nu stoppar dom inte fl om ngt skulle hända. Var faktiskt till spec fl i onsdags då jag hade mer påtagliga värkar som inte släppte på hela dan trots vila, alvedon o värme. Allt såg fint ut dock så tappen var inte påverkad bara ta d ännu lugnare sa läk.
  • Soluppgång
    Sillavi skrev 2014-11-05 09:51:01 följande:

Hej tjejer, hur har ni det? Har inte varit så aktiv senaste v. Har ju fått sjukskrivning pga värkar och dom har väl lugnat sig lite nu när jag jobbar mindre vilket är superskönt. Dock var vi på Carlanderska i veckan och gjorde ett TUL. Där visade det sig att bebisens ena njure var full av cystor. Vi vet inte riktigt vad det innebär mer än att vi googlat och fått olika info. Men på måndag ska vi till östra för ytterligare UL och läkarbesök. Är rätt nere och känner att det enda som är viktigt är just familjen, har ingen ork för ngt just nu!

Kram på er goingar.

Vad jobbigt, jag hoppas också det inte är någon fara. Vad dumt att ni inte kunde få information direkt, för det är klart man undrar. Bra att ni har läkarbesök på måndag så ni kan få mer information.

Med mig är det bra, jag har haft lite förvärkar nu också, d.v.s. lite onda. (Alla mina sammandragningar jag haft sedan vecka 20+1 har ju varit i princip icke-onda, de starkare sådana har gjort så jag blivit framåtböjd och inte kunnat sitta/stå rakt men har inte gjort direkt ont, dock blev jag mer framåtböjd av sammandragningarna när livmodern var mindre än när den blev ordentligt stor, är osäker på varför.) Eftersom jag nu är i vecka 35+4 känns det dock inte oroligt längre även om jag hoppas den håller sig inne till minst vecka 37+0 när den slutat räknas som prematur! Vecka 37+0 åker jag till Göteborgstrakten till familjen. (Ska jobba på distans därifrån i slutet.)
  • Soluppgång

Sillavi, Renesme, Donum, hälsosam och alla andra som inte nått vecka 37+0 alternativt till kejsarsnittdatum än så hoppas jag alla bebisar håller sig inne så länge som de bör.

• Soluppgång

Jag är nyfiken förresten på när bebisen kommer fixera sig, den har legat med huvudet neråt i flera veckor (minst) men vrider sig fortfarande, imorse hickade det på min vänstra sida och var sprattel på höger sida, senare på dagen hickade det på högra sidan och var sprattel på vänster sida, och nu är det hickande på vänster sida och sprattel på höger sida. (Bebisen brukar hicka i genomsnitt kanske 4 ggr per dygn. Den sprattlar dock oftare!)

Svar på tråden BF december 2014 - göteborg