• Sillavi

BF december 2014 - göteborg

Hej,

Jag och min man har äntligen blivit gravida efter lång tids försökande. Efter 2 st FET och 2 ET blev vi tillslut gravida.
    Vi är överlyckliga och kan knappt förstå det. Är väldigt tidigt än, Vecka 5.
    Vi har ett barn sen innan som är 2 1/2 år. Vi bor utanför GBG och tänkte det kunde vara kul med andra
    gravida som bor i Göteborg med omnejd och som har BF runt December.
    Tänkte vi kunde tjöta om vad som helst helt enkelt, stötta varandra och lägga ut lite roliga bilder för dom som vill

Kram och välkommen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 09:58
    Här finns listan;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m73268197.html

• Svar på tråden BF december 2014 - göteborg
  • Soluppgång
    janniejensen skrev 2014-11-10 22:03:52 följande:

Mm är inte så nervös men känner ändå att jag inte har allt av verktyg som kan vara bra att ha inför förlossningen. Har t ex inte gått någon profylaxkurs o så, så tänker att mentala verktyg ändå bara kan göra nytta. Ska inom biblioteket imorgon o plocka på mig en profylaxdvd, så då kan jag ju se efter den också :)

Ja bibliotek är ju bra, så man slipper köpa.  
  • Sillavi

Hej tjejer,

Vi var på spec ul igår som sagt. Var en lång och gedigen undersökning som gjordes av en läkare. Hon kunde konstatera att ena njuren var full av cystor samt förstorad. Hon kallade in en professor som tittade på bebisen och njurarna. Han var mer lugn och gav ett gott och tryggt intryck. Han sa att det var en god prognos. Vi fick en till tid till samma läkare om 4 veckor för att följa bebisen. Men detta kommer inte bidra till några problem vad han trodde iaf. Vi kommer att föda normalt fast på östra IOM att barnläkare finns där dygnet runt. När bebisen är född så ska ett ul göras för att kolla hur det ser ut. Men vi ska sikta in oss på att njuren är helt el delvis nedsatt. Detta kommer inte påverka bebisens liv vad dom kunde säga just nu. Dock kommer barnläkarna på BB informera oss om vad detta innebär. Så mao ingen operation verkar det som iaf vilket känns väldigt bra. Jobbigt bara att inte veta mer exakt vad det innebär för bebis. Men ni blickar vi framåt och hoppas på det bästa. Idag är jag lite nedstämd och känner mig depp. Har väl kommit ikapp lite att bebisen har en missbildning

Ser att ni pratar om förlossningen. Jobbigt för er som är nervösa. Jag väntar ju andra barnet och vet lite vad som väntar. Var lugn inför förra och känner samma sak nu. Man är i bra händer och man ska ju gå igenom det vare sig man vill el inte. Kroppen sköter allt så otroligt bra själv så man kan bara hänga med. Ett tips är just andningen och slappna av vid värkarna. Försöka tänka att den värken inte kommer tillbaka utan när en ny kommer så för den dig närmre och närmre bebis. Avslappning och andning gör väldigt mkt. Bra med böcker som kan guida oxå såklart.

Kram

• Soluppgång

Sillavi: Bra att de undersökte noga. Jag förstår att det känns jobbigt. Jag är inte alls insatt, men hörde någon gång (på TV kanske??) att man tillåter levande personer att donera en njure till behövande för att man inte kunnat se att folk med en njure klarar sig sämre än folk med två njurar, jag hoppas det jag hörde någon gång då stämmer!

Ja, både andning och avslappning har jag också hört är viktigt vid förlossning, jag hoppas jag kan få till det när det är skarpt läge, hehe. :)

• Heineken86

Sillavi: Det låter som en rätt bra prognos ändå? Lite tur i oturen. Hoppas allt går bra. 

Jag är också förstföderska. Trodde att jag skulle va väldigt rädd och orolig inför förlossningen, men jag känner faktiskt ingenting alls. Tror att jag är lite i förnekelse. Det känns inte som att jag ska va med om någon förlossning? jag har väldigt svårt att föreställa mig att jag ska få ett barn ens. Känns helt overkligt och jag kan inte ens tänka mig det riktigt. Jag går dock på föräldrautbildning och har fått veta lite mer om förlossningen så det är ju bra? Det löser sig väl på ett sätt eller ett annat tänker jag. 
    Jag har inga sammandragningar (som jag märker iaf) och har inte haft några förvärkar än heller. Idag har jag 24 dagar kvar till beräknad förlossning, är i v. 37 och går in i 38 på söndag. Ska jobba nästa vecka också, men sen blir det ledigt. Ska bli skönt för jag har faktiskt börjat känna mig lite tröttare nu? eller jag märker att jag blir betydligt tröttare av saker som jag innan inte blivit så trött av. 

• frightened

Sillavi: Usch vad tråkigt att höra :(. Men så skönt att följa upp och grundligt titta, gå igenom osv för att kunna ge så god vård som möjligt, samt förståelse för er och vad det innebär. Men givetvis kan jag förstå att det måste kännas jobbigt för er.
    Alla fall är givetvis olika men jag har en vän som fick en bebis för några år sedan med liknande "problematik med ena njuren" men bebisen (som idag är över tre år) har inte haft några som helst beskymmer någongång under sin uppväxt pga dethär.

Angående förlossning så kommer detta att bli min andra förlossning, och fram tills förra veckan har jag varit ännu mer rädd inför denna förlossning jämfört med förra. Nu har jag visserligen jobbat konstant (utan semester) sedan jag blev gravid, så när kroppen sa ifrån med sammandragningar, förvärkar och en galet vidrig foglossning för kanske tre veckor sedan kom jag till insikt att jag faktiskt skall föda barn ganska snart. Vilket skrämde mig enormt.

Inför förra förlossningen var jag också rädd, för man vet inte riktigt vad som väntar. Hur det ska kännas när värkarbetet börjar, hur lång tid ska det ta, hur ont ska det göra etc etc. Minns att jag sist var förbannad på föräldrarutbildningen som enbart gav en förskönad bild av förlossningen, som om alla var likadana.
    Men förlossningen kom och allt därtill, men det första jag sa när allt var över var: "Älskling dethär var ju ascoolt, det måste vi göra om" för det var verkligen något av det häftigaste jag varit med om, trots all smärta så är det häftigt hur kroppen fungerar och hur den bara förbereder sig och förstår innan en själv hinner uppfatta vilket skede man är inne i.

Men nu inför denna förlossning har jag insett hur mycket den mentala biten spelar in och den kommer jag att fokusera mer på denna gång. Andningen var jag redan med på vid förra, och det hjälpte verkligen, precis som Sillavi säger.Mitt tips, som hjälpte mig väldigt väl förra gången var att jag redan innan diskuterat med min sambo som var med under förlossningen hur jag önskade ha det, vilka var mina rädslor osv. Jag hade redan en uppfattning om vilket smärtlindring jag ville ha (eller rättare sagt inte ville ha) och lät min sambo få reda på det. För under förlossningen finns inte direkt tid eller alltid möjlighet att kunna diskutera de sakerna. Därför var det skönt både för sambon och för mig att vi visste någorlunda hur vi ville ha det även om en del saker i stundens hetta kunde ändras fort.

Min absolut stora skräck inför denna förlossning är hur jag ska bete mig. Jag är personligen en väldigt artig och snäll person som förutom om någon hotar min familj inte skulle tala illa om någon. Däremot under min senaste förlossning hade jag ju både sagt det ena och det andra till vårdpersonalen, minns även att min sambo höll ett stadigt tag om min handled vid något tillfälle för att jag tydligen var påväg att försöka slå någon.
    Jag vill verkligen inte agera så igen, men samtidigt försöker jag intala mig själv att jag är ju inte riktigt vid mina fulla sinnes bruk vid detdär tillfället. Dessutom har nog den stackars vårdpersonalen på förlossningen träffat och stött på alla möjliga olika typer av personer som har agerat på väldigt olika sätt så ska nog inte gräva ner mig i den tanken...

• janniejensen

Hej alla!

Jag är med i en annan mammagrupp på facebook som sprungit ur en grupp här på familjeliv. Facebookgruppen är väldigt aktiv och de som är med i gruppen har även varit skickliga på att anordna preggofika o så på stan. Sådant tycker jag är trevligt nu när jag är sjukskriven och bara hänger i soffan på dagarna! tänkte försöka med samma sak här :) än så länge är det bara jag som är med i gruppen, eftersom inga i vårt umgänge väntar barn just nu. Gruppen heter bf december 2014 Göteborg, hoppas att så många som möjligt av er här hittar dit :)

• Heineken86
    janniejensen skrev 2014-11-19 11:51:21 följande:

Hej alla!

Jag är med i en annan mammagrupp på facebook som sprungit ur en grupp här på familjeliv. Facebookgruppen är väldigt aktiv och de som är med i gruppen har även varit skickliga på att anordna preggofika o så på stan. Sådant tycker jag är trevligt nu när jag är sjukskriven och bara hänger i soffan på dagarna! tänkte försöka med samma sak här :) än så länge är det bara jag som är med i gruppen, eftersom inga i vårt umgänge väntar barn just nu. Gruppen heter bf december 2014 Göteborg, hoppas att så många som möjligt av er här hittar dit :)

Jag har sökt på gruppen men hittar den tyvärr inte. Sökte på lite olika sätt, men ingenting. =(
  • nicopej

Hej hej, ja jag är med förstföderska. Sökte oxå på gruppen men hitta inget på facebook. Skumt.

Idag är det exakt en månad kvar för oss!! Galet, nu går det fort. Förlossningsväskan packad o rummet klart. Min sambo kör runt i lägenheten med barnvagnen full av gossedjur o ser nöjd ut. Ser framemot att bäbisen ska flytta sig lite längre ner, så sjukt mycket halsbränna o känns som jag ska kräkas mest hela tiden. Kan knappt äta nåt. Drömmer om kaffe o fika o kryddor. Men det värsta är väl att det tar ett tag till innan man kan äta o dricka vad man vill ändå när man ammar. Huvudet är i alla fall neråt men inte fixerad än sa bm idag. Nu börjar det närma sig tjejer, hur mår ni?

kram

Svar på tråden BF december 2014 - göteborg