• Sillavi

BF december 2014 - göteborg

Hej,

Jag och min man har äntligen blivit gravida efter lång tids försökande. Efter 2 st FET och 2 ET blev vi tillslut gravida.
    Vi är överlyckliga och kan knappt förstå det. Är väldigt tidigt än, Vecka 5.
    Vi har ett barn sen innan som är 2 1/2 år. Vi bor utanför GBG och tänkte det kunde vara kul med andra
    gravida som bor i Göteborg med omnejd och som har BF runt December.
    Tänkte vi kunde tjöta om vad som helst helt enkelt, stötta varandra och lägga ut lite roliga bilder för dom som vill

Kram och välkommen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 09:58
    Här finns listan;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m73268197.html

• Svar på tråden BF december 2014 - göteborg
  • Sillavi

Soluppgång - oj nu drar d verkligen ihop sig såå spännande. Är förvärkarna jobbiga? Kommer dom m jämna mellanrum el bara ibland? Vore ju bra om bebis är inne i magis lite till även om assisterade befruktningar tydligen har en tendens att komma tidigare.

Gällande fixering så kan det dröja innan dom gör det även på första barnet. Min lilla fixerade sig bara ngn v innan hon kom. Men ligger bebbo nere så ändrar den säkert inte på sig eftersom d blir tajtare o tajtare om plats. Känner du mer tryck o känningar neråt nu när bebis ligger med huvudet neråt?

Jag har som pirrande känsla hela tiden o det sticker o har sig.

Men nu är d bara 46 dgr kvar vilket känns tokigt att det är så nära.

Håll tummarna för oss idag 10:30! Tankarna går upp o ner...

Kram

• nicopej

Hej tjejer. Sillavi hur gick det idag?

Renesme hur fick du dem att gå med på kejsarsnitt? Går du på aurora för förlossningsrädsla? Har lixom förträngt att ungen ska ut med o nu när jag börjar tänka på det är det bara panik o förtränger det litet till....

Var på östra idag o kollade av då vi tycker det var minskade rörelser i helgen. Ctg kurvan var fin men tappade kontakten några gånger så pulsen försvann på monitorn eller blev väldigt låg o då nästan fick jag panik! Sen gjorde de utraljud o kollade navelsträng, fostervattenmängd o tillväxt. Allt såg bra ut. Men fick avbryta flera gånger för jag kan inte ligga på rygg längre o blev så yr! Men d kändes bra att d kolla allt. Vi är i vecka 35. 40 dar kvar!!! Galet!!

Kram på er

• janniejensen

Hoppas verkligen att det gått bra idag Sillavi.

Jag är i vecka 36 och har 32 dagar kvar nu. Helgalet. Själv har jag en nästan ett konstigt lugn inför förlossningen.. Lär få en chock!

Är det många av er som har barn sedan tidigare? Vilka är förstagångsföderskor?

• Soluppgång

Sillavi, jag hoppas också läkaren sa något bra. Det var ju ett jobbigt samtal ni skulle ha.

Jag hade regelbundna lite onda förvärkar ca 4,5 timmar natten mellan torsdag-fredag, de slutade ca kl 04.45 på morgonen (så kunde somna ca kl 05 den natten). Sedan började en granne starta en slipmaskin eller vad det var kl 07.27 så då vaknade jag (de har precis börjat renovera något). Sedan hade jag om det var två eller tre lite onda förvärkar då på morgonen (minns inte om var två eller tre). Sedan har jag inte haft några fler förvärkar, har bara haft mina "vanliga" i princip icke-onda sammandragningar som jag haft sedan vecka 20+1. Förvärkarna var inte så farligt onda, jag inser att det kommer komma extremt mycket ondare värkar. ;P

Om förlossningsrädsla: Jag är skraj också, så jag har läst boken "Föda utan rädsla", jag tyckte den var bra för mig som är skraj att läsa.

• janniejensen

Lustigt det där med rädsla, jag har alltid tänkt att jag skulle vara asrädd, men sen när jag väl är gravid är jag inte det ändå. Valde mellan den boken du nämner och gudrun abascals "att föda", men valde den senare istället. För min del har nog mycket av rädslan (tidigare) försvunnit allt eftersom jag plockat på mig mer kunskap. Dessutom börjar jag bli rätt trött på tjockismagen nu ;)

• Soluppgång
    janniejensen skrev 2014-11-10 20:10:07 följande:

Lustigt det där med rädsla, jag har alltid tänkt att jag skulle vara asrädd, men sen när jag väl är gravid är jag inte det ändå. Valde mellan den boken du nämner och gudrun abascals "att föda", men valde den senare istället. För min del har nog mycket av rädslan (tidigare) försvunnit allt eftersom jag plockat på mig mer kunskap. Dessutom börjar jag bli rätt trött på tjockismagen nu ;)

Jag håller på och läser "Att föda" nu, jag är på sida 136 av totalt 315 sidor.

De två böckerna tycker jag är väldigt olika (åtminstone hittills i Att föda-boken jämfört med Föda utan rädsla-boken), d.v.s. Att föda-boken är mycket mer detaljerad i beskrivningarna av förlossningen och så, medan Föda utan rädsla-boken fokuserar på vad som händer i kroppen när man blir väldigt rädd (stressnivåer ökar och förlossningen kan då ta längre tid) och består sedan mest av beskrivning av verktyg (mentala och praktiska) för att klara av att föda utan att bli alltför rädd, och slappna av, och låta kroppen göra jobbet att föda. Den boken beskriver förlossningen också men inte så detaljrikt som i Att föda-boken.

Så jag tycker att de två böckerna kompletterar varandra bra. Och för just mig passade det bra kände jag att läsa Föda utan rädsla-boken först, och därefter Att föda-boken, och OM jag hinner läsa ut Att föda-boken innan barnet kommer ska jag läsa lite i Föda utan rädsla-boken igen har jag tänkte mig.

Jag är ju ensamstående, men har tänkt ha med mig två personer på förlossningen, både en doula och en släkting. (Doula-kontraktet har jag från vecka 37+0, så jag hoppas bebisen inte kommer före då, hehe.)
  • janniejensen

Ojdå, då kanske jag ska satsa på att läsa den med! Mm man hoppas ju verkligen att den håller sig på plats i magen tills efter vecka 37, särskilt om man sånt att förhålla sig till också!

• Soluppgång
    janniejensen skrev 2014-11-10 21:49:17 följande:

Ojdå, då kanske jag ska satsa på att läsa den med! Mm man hoppas ju verkligen att den håller sig på plats i magen tills efter vecka 37, särskilt om man sånt att förhålla sig till också!

Om man inte känner sig skraj behövs den nog inte läsas.

Jag tycker förlossningen känns läskig, det är väl därför jag gör lite överkurs och läser två böcker, haha. :P
  • janniejensen

Mm är inte så nervös men känner ändå att jag inte har allt av verktyg som kan vara bra att ha inför förlossningen. Har t ex inte gått någon profylaxkurs o så, så tänker att mentala verktyg ändå bara kan göra nytta. Ska inom biblioteket imorgon o plocka på mig en profylaxdvd, så då kan jag ju se efter den också :)

Svar på tråden BF december 2014 - göteborg