janniejensen skrev 2014-11-10 20:10:07 följande:
Lustigt det där med rädsla, jag har alltid tänkt att jag skulle vara asrädd, men sen när jag väl är gravid är jag inte det ändå. Valde mellan den boken du nämner och gudrun abascals "att föda", men valde den senare istället. För min del har nog mycket av rädslan (tidigare) försvunnit allt eftersom jag plockat på mig mer kunskap. Dessutom börjar jag bli rätt trött på tjockismagen nu ;)
Jag håller på och läser "Att föda" nu, jag är på sida 136 av totalt 315 sidor.
De två böckerna tycker jag är väldigt olika (åtminstone hittills i Att föda-boken jämfört med Föda utan rädsla-boken), d.v.s. Att föda-boken är mycket mer detaljerad i beskrivningarna av förlossningen och så, medan Föda utan rädsla-boken fokuserar på vad som händer i kroppen när man blir väldigt rädd (stressnivåer ökar och förlossningen kan då ta längre tid) och består sedan mest av beskrivning av verktyg (mentala och praktiska) för att klara av att föda utan att bli alltför rädd, och slappna av, och låta kroppen göra jobbet att föda. Den boken beskriver förlossningen också men inte så detaljrikt som i Att föda-boken.
Så jag tycker att de två böckerna kompletterar varandra bra.

Och för just mig passade det bra kände jag att läsa Föda utan rädsla-boken först, och därefter Att föda-boken, och OM jag hinner läsa ut Att föda-boken innan barnet kommer ska jag läsa lite i Föda utan rädsla-boken igen har jag tänkte mig.
Jag är ju ensamstående, men har tänkt ha med mig två personer på förlossningen, både en doula och en släkting. (Doula-kontraktet har jag från vecka 37+0, så jag hoppas bebisen inte kommer före då, hehe.)