• Sillavi

BF december 2014 - göteborg

Hej,

Jag och min man har äntligen blivit gravida efter lång tids försökande. Efter 2 st FET och 2 ET blev vi tillslut gravida.
    Vi är överlyckliga och kan knappt förstå det. Är väldigt tidigt än, Vecka 5.
    Vi har ett barn sen innan som är 2 1/2 år. Vi bor utanför GBG och tänkte det kunde vara kul med andra
    gravida som bor i Göteborg med omnejd och som har BF runt December.
    Tänkte vi kunde tjöta om vad som helst helt enkelt, stötta varandra och lägga ut lite roliga bilder för dom som vill

Kram och välkommen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 09:58
    Här finns listan;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m73268197.html

• Svar på tråden BF december 2014 - göteborg
  • Heineken86

Jag har 16 dagar kvar nu. Lördag om 2 v är BF, men jag misstänker att det blir senare. Imorn jobbar jag sista dagen och det ska bli rätt skönt att vara hemma sen. 

Annars mår jag väldigt bra. Enda jag har märkt sista veckorna är att jag blir lite tröttare efter aktiviteter. Var hos barnmorskan imorse och hon kände att bebisen var fixerad, men jag har inte känt någon skillnad sen innan. 

Idag halkade jag tyvärr på väg hem från spårvagnen. Min ena klack gled iväg rätt rejält när jag gick på rätt halkigt underlag (blöt träbro) så benen hamnade på nått konstigt sätt. Nu gör det jätteont när jag går. Antar att det är fogarna. Jag hoppas att det går över under natten för det känns inte alls bra. 

• Soluppgång

Hej hej, nu är jag nere i Göteborgstrakten. Var på MVC i Mölndal idag, och senare var jag på Östras informationsföreläsning om förlossning. BB-väska är packad, men ska köpa till chips för föreläsaren rekommenderade det som ett lätt sätt att få i sig salt under förlossningen. (Nyponsoppa och så med socker kan man ju få på förlossningen men hon sa att en del salt också är bra att få i sig.)

Är i vecka 37+2 idag torsdag, det känns skönt att bebisen inte är prematur nu. :D

Dagens barnmorska mätte mag-måttet större än barnmorskan på min hemort, undrar vem som mäter mest "rätt". :P På torsdag nästa vecka ska jag få en annan barnmorska, får väl se vem hon mäter mest likt. Enligt Sollentuna-barnmorskan har mitt magmått touchat precis ovanför medelstrecket, men dagens barnmorska mätte magen som lite under den övre magmåtts-linjen så de mätte ganska olika.

• janniejensen

Visst är det skönt att ha passerat prematurdatumet! Det blir imorgon för min del :) känner mig riktigt tjock nu och bebis får gärna komma om en vecka eller så om den vill ;)

Vart i göteborg håller du hus nu då?

Själv tänkte jag köpa nutrilettbarer och lakrits, tänker att jag vill ha något som är smidigt att äta. Är så kinkig med maten nu på slutet nämligen.. Hade inget illamående i början, men nu kan jag inte äta mycket alls. Antar det beror på att det är trångt :)

Tänkte kolla ifall det finns intresse för att ses över en preggofika en dag nästa vecka förresten?

• Soluppgång
    janniejensen skrev 2014-11-21 19:58:34 följande:

Visst är det skönt att ha passerat prematurdatumet! Det blir imorgon för min del :) känner mig riktigt tjock nu och bebis får gärna komma om en vecka eller så om den vill ;)

Vart i göteborg håller du hus nu då?

Själv tänkte jag köpa nutrilettbarer och lakrits, tänker att jag vill ha något som är smidigt att äta. Är så kinkig med maten nu på slutet nämligen.. Hade inget illamående i början, men nu kan jag inte äta mycket alls. Antar det beror på att det är trångt :)

Tänkte kolla ifall det finns intresse för att ses över en preggofika en dag nästa vecka förresten?

Ja jätteskönt. OK då är vi nära i BF-datum. Jag har ett jobbdokument jag vill hinna skriva klart helst innan bebis kommer (jag jobbar ju på distans nu här från Göteborgstrakten), men nästa vecka hade varit lagom om hon/han ville komma. Den är inte fixerad än utan rörlig (men huvudet neråt sedan ganska lång tid), jag undrar när den ska fixera sig.

Nu håller jag till hos min familj emellan Kållered och Lindome (på Kållered-sidan).

Jag har varit illamåendefri sedan mitten/slutet av juli, fast nu senaste veckan har jag ibland mått LITE illa korta stunder, men det är så lite i jämförelse med min tidigare illamåendeperiod då jag mådde förskräckligt illa, och så korta stunder, så det gör inget. Ganska många sorters mat går bra för mig att äta nu också, många gånger den senaste veckan har jag sagt "åh vad gott det här var" så ganska många sorters mat har gått lättare att äta sista 1,5 veckan jämfört med tidigare, det är skönt. :)

En fika med gravida här i tråden vore jättetrevligt, det enda jag känner är att jag har svårt att veta i förväg om dagsformen är sådan att jag fixar att gå till bussen, det är inte så långt, men till den buss som går oftast (761) är det 700-800 meter att gå, och hemma norr om Stockholm har det vissa dagar tagit mig 45 minuter att gå 400 meter från tågpendeln där, hehe. :P Det går olika bra olika dagar att gå. Det finns en närmre buss som går mer sällan som det är 500 meter till. Min mamma har här kört mig till MVC, till Östras informationsseminarie om förlossning, ska köra mig till träff med doulan etc., kanske hon vid behov kan hämta/lämna mig vid bussen också, men jag vet inte säkert (beror på vad hon gör för annat då). Om ni bestämmer någon gravid-fika så skriv gärna här och så får jag se ifall jag lyckas komma eller inte?
  • GöteborgFTW

Hej alla gravida! Jag har BF 26/12. Hänger gärna med på fika om dagsformen tillåter. Något ställe som är lätt att nå för folk som åker kollektivt kanske? Nordstan?

• janniejensen

Det har öppnat en ny le pain francais i nordstan, åt centralenhållet. Det skulle kanske funka? Vilken dag passar bäst för er? För min del är tisdag eller onsdag bra!

• Soluppgång

Om dagsformen gör att jag tar mig in till stan så passar tisdag eller onsdag eller fredag bäst.

• Soluppgång
    Soluppgång skrev 2014-11-24 00:28:55 följande:

Om dagsformen gör att jag tar mig in till stan så passar tisdag eller onsdag eller fredag bäst.

Eller förresten, på onsdag har jag ett långt jobbtelefonmöte, men från kl 18 kan jag även på onsdag, om jag lyckas ta mig in till stan. (Eftersom jag distansjobbar fortfarande har jag väl generellt lättare sent på dagen än under dagen.)
  • Soluppgång
    Soluppgång skrev 2014-11-24 09:58:07 följande:

Eller förresten, på onsdag har jag ett långt jobbtelefonmöte, men från kl 18 kan jag även på onsdag, om jag lyckas ta mig in till stan. (Eftersom jag distansjobbar fortfarande har jag väl generellt lättare sent på dagen än under dagen.)

Vill bara hälsa att onsdagkvällen blev nu uppbokad för mig, vi får middagsgäster här där jag bor nu då tydligen. (Men om ni andra kan onsdag så kan ni förstås boka då även om jag inte kan då. )
Svar på tråden BF december 2014 - göteborg