• Sillavi

BF december 2014 - göteborg

Hej,

Jag och min man har äntligen blivit gravida efter lång tids försökande. Efter 2 st FET och 2 ET blev vi tillslut gravida.
    Vi är överlyckliga och kan knappt förstå det. Är väldigt tidigt än, Vecka 5.
    Vi har ett barn sen innan som är 2 1/2 år. Vi bor utanför GBG och tänkte det kunde vara kul med andra
    gravida som bor i Göteborg med omnejd och som har BF runt December.
    Tänkte vi kunde tjöta om vad som helst helt enkelt, stötta varandra och lägga ut lite roliga bilder för dom som vill

Kram och välkommen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 09:58
    Här finns listan;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m73268197.html

• Svar på tråden BF december 2014 - göteborg
  • Soluppgång
    Sillavi skrev 2014-11-26 10:00:20 följande:

Hej ladies,

Hinner inte med att skriva så mkt - känner sån stress. Men säkert pga jobbet m.m sen blir det nog lugnare när man går hem.
    Nu är det inte långt kvar...på upploppet. Några som känner ngt än? Tycker att mina fv har blivit ondare men gör säkert ingen skillnad. Vill ju att liten ligger kvar 2-3 v till iaf. 30 dagar kvar idag men jag vet att många av er bara har ngn/ngra v kvar Så himla spännande att följas vid nu sista tiden.
    Hänger kanske med på fika...om jag orkar ha ha!

Soluppgång - gott att du är hos familjen nu. Var exakt är det du håller till? Jag bor nämligen också mellan Kållered och Lindome fast på Lindome sidan :-P

Jag kan skriva i privat meddelande mer exakt var jag håller till, vill inte specificera exakt på nätet.   Men antagligen är det inte så jättelångt mellan oss då låter det som.
  • Soluppgång

Om fika: Det jag hittills är uppbokad nästa vecka vardagar är jobbtelefonmöte måndag eftermiddag och onsdag förmiddag + eftermiddag, och MVC-besök torsdag före lunchtid. Eftersom jag distansjobbar finns dock risk för att det dyker upp fler telefonmöten dagtid vardagar.

Bestäm dock fika när det passar er och inte mig, för om dagsformen är illa kanske jag inte orkar åka in om jag inte får skjuts, hehe, idag var dagsformen OK och ändå tog det mig 1 timme och 45 minuter dörr till dörr att ta mig kommunalt från MVC i Krokslätt i Mölndal till där jag bor just nu mellan Kållered och Lindome (på Kålleredsidan) :P (först gå till en busshållplats, åka buss, sitta 25 minuter och vänta på en annan buss jag ville ta för att slippa gå i en backe, åka buss, sedan gå 700 meter på 27 minuter).

Om ni skriver här var ni fikar så kollar jag om jag har möjlighet att komma då när det är.

• janniejensen

Det verkar som att tisdag dagtid är det som passar bäst för de flesta, vad sägs om tisdag vid typ 12-13?

Mitt hb låg på 105, så ditt var ju betydligt lägre. Läste att man ibland inte märker av det lika mycket när det sjunker successivt som det gärna gör under en graviditet, när hb-värdet öndå kan ligga på rätt okej nivåer tills depåerna börjar "ta slut"

• Sillavi

God morgon

Vilken härlig dag det blir idag J

Jobbigt att höra att många av er har lågt blodvärde. Förstår om ni mår kasst. Hoppas dom får bukt med problemet så ni orkar förlossningen.  Min BM sa att det är svårt att få upp värdet så här sent med tabletter eftersom det blir så utspätt och man har så mkt blod i kroppen.

Nicopej ? gott att vara hemma nu och njuta lite sista tiden. Jag jobbar 50% nästa vecka också sen får vi se hur det blir.

Göteborg FTW  - nä det blir vanliga förlossningen faktiskt och de känns skönt. Men östra blir det iaf, känns bäst eftersom back up 24/7 finns på plats tillskillnad från mölndal. Åhh så vattnet gick. Hur var förlossningen annars? Bra, jobbig, lång, kort? Min slempropp gick från och till i en v innan lillan kom. Fick pinvärkar 3-4 dagar innan som kom och gick. Åkte in till fl på fredag morgonen 05:00 och kl 18:46 är hon född (på sin pappas födelsedag dessutom ha ha). Krystvärkar 15 min?så det var en tip top fl.

Heineken ? åhhh my gadd hur känns det att det är så kort tid kvar Blir spännande och se hur det sätter igång.

Gällande fika?har ganska mkt planerat nästa vecka tror jag, vet inte riktigt när jag kan men boka ni ngn dag som funkar så kommer jag om jag kan. Vore ju jättekul såklart att lära känna lite nya girls J

• Heineken86

Jag hade räknat då att gå över tiden rejält... Ev bli igångsatt... Men nu sitter jag här med min otroligt söta lilla dotter sovandes bredvid. Det blev inte sent, day blev 8 dagar tidigt istället. :)

Igår natt skulle jag gå upp på toa vid 3 och då gick vattnet. Var lite osäker på vad det var först så fick faktiskt googla för att va säker. :) sen kände jag första värken vid halv 5 kanske men det var inte så farligt. Vi blev iaf rådda att stanna hemma och åka in på antenatal på FM. Vid 7 så var det 3 värkar på 10 min men de kändes rätt ok också. Sen vid 8 började de göra ondare så då ville vi åka in, men tyvärr var det fullt i gbg så vi blev hänvisade till Borås. Kom hit vid strax efter 9 och CTG åkte på vid halv 10 och det skulle sitta på 30 min. Under den tiden så började det göra galet ont och värkarna var väldigt långa. Barnmorskan kände efter och kl 10 var jag öppen 5 cm. Sen bönade jag och bad om Eda, men de var tvungna att ta blodprov och invänta den som skulle sätta bedövningen så det hanns aldrig med. Kl 11 var hon ute. Jag fick bara lustgas men den hjälpte inte alls mot smärtan. Det gjorde så fruktansvärt ont att jag bara ville dö och visste inte vart jag skulle ta vägen (ursäkta om jag skrämmer nån).

• Heineken86

Oj, råkade visst trycka På skicka.

Den timmen gjorde iaf så extremt ont. Tillslut kände barnmorskan efter igen och då kände hon huvudet och att det var dax. Jag fick två värkar (långa) då jag krystade och på den andra var hon ute. Var lite lustigt för den blev en rätt lång paus emellan just dem värkarna. Innan hade det varit mer konstant med toppar men nu fick jag en liten stunds vila medan hon satt fast där nere. När hon kom ut så släppte som tur var det mesta av smärtan.

Hon är frisk och vi mår bra allihopa. Tjejen blev undersökt av barnläkaren imorse och mådde prima, nu är hon drygt 24 h. Jag mår också bra. Slapp spricka och spy och sånt, men visst känns det att nått grövre har hänt där nere. :O

Borås är iaf jättebra. Supertrevlig personal! Efteråt får man komma till nått som liknar ett hotell därå an får va kvar så länge man känner för det. Man får en dubbelsäng med höj och sänkbara sängar, stor toa och bra hjälp. Det är väldigt likt ett större hotellrum men med lite extra utrustning. Inte ett ord om att partners kanske måste åka hem utan det var självklart att han skulle få va kvar. Var lite orolig för det annars för jag har hört att det är rätt vanligt i gbg. Är väldigt glad att vi hamnade här. Känns som att vi är i goda händer.

• Soluppgång
    Heineken86 skrev 2014-11-29 11:39:30 följande:

Jag hade räknat då att gå över tiden rejält... Ev bli igångsatt... Men nu sitter jag här med min otroligt söta lilla dotter sovandes bredvid. Det blev inte sent, day blev 8 dagar tidigt istället. :)

Igår natt skulle jag gå upp på toa vid 3 och då gick vattnet. Var lite osäker på vad det var först så fick faktiskt googla för att va säker. :) sen kände jag första värken vid halv 5 kanske men det var inte så farligt. Vi blev iaf rådda att stanna hemma och åka in på antenatal på FM. Vid 7 så var det 3 värkar på 10 min men de kändes rätt ok också. Sen vid 8 började de göra ondare så då ville vi åka in, men tyvärr var det fullt i gbg så vi blev hänvisade till Borås. Kom hit vid strax efter 9 och CTG åkte på vid halv 10 och det skulle sitta på 30 min. Under den tiden så började det göra galet ont och värkarna var väldigt långa. Barnmorskan kände efter och kl 10 var jag öppen 5 cm. Sen bönade jag och bad om Eda, men de var tvungna att ta blodprov och invänta den som skulle sätta bedövningen så det hanns aldrig med. Kl 11 var hon ute. Jag fick bara lustgas men den hjälpte inte alls mot smärtan. Det gjorde så fruktansvärt ont att jag bara ville dö och visste inte vart jag skulle ta vägen (ursäkta om jag skrämmer nån).

Stort grattis!!! :D Roligt att höra!

Oj, fullt i Göteborg i november när det borde vara lågsäsong?? Jag hoppas det inte är fullt där när det är min tur, inte för att jag tycker Borås låter dumt men det är ju en bit att åka... (och jag ska ju hinna få antibiotika fyra timma innan bebis tittar ut p.g.a. GBS). Jag ska säga det när jag ringer in så de inte låter mig stanna hemma för länge. Men min bebis är inte fixerad än (fortfarande rörlig) så den får gärna vänta tills den är fixerad tycker jag. (Jag är idag i vecka 38+4.)

Återigen, stort grattis!
  • nicopej

Åh grattis! O skönt att höra att allt har gått bra även om d gjorde ont. Att inte spricka låter ju som värsta drömmen! Skönt att höra att Borås är bra med, även om man blir lite skrämd av att d är fullt i Gbg redan. Men då kanske d är bättre att föda i Varberg el Borås så sambon får stanna kvar med. Återigen stort grattis till er lilla tjej!!! Kram

• GöteborgFTW

Heineken86, stort grattis! Har också hört bara bra saker om Borås, så du drog nog en vinstlott egentligen även om det säkert är drygt att ta sig dit.

Sillavi, förra barnet födde jag på Östra, superlätt förlossning, hade inte särskilt ont och sprack ytterst lite (ett par stygn på insidan satte de dit för snabbare läkning enligt bm), bara lustgas och det räckte bra. Värkarna höll på i 60h innan de fattade att jag var helt öppen, fick då värkstimulerande dropp och 15 minuter senare var hon född. Skrek och härjade tydligen för lite för att de skulle fatta att jag var på väg att föda, enligt barnmorskan (som var pensionerad men inne och vikarierade) med 40 års erfarenhet av förlossningar så betedde jag mig inte som att jag var smärtpåverkad (vilket jag heller inte var,väntade på att det snart skulle börja göra vansinnigt ont vilket det aldrig gjorde) , hon bad sedan om ursäkt efteråt för att de aldrig kollade hur öppen jag var, men de ville ju inte "kontaminera" där nere eftersom vattnet hade gått. Hade de känt med fingrarna hade de inte kunnat skicka mig hem sedan om det visade sig att det inte var dags. Så kan det gå, fick inget trauma av det iaf. ;)

Svar på tråden BF december 2014 - göteborg