• Maxine

En tredje pojke. Såå ledsen och besviken!!

Har just kommit hem från ultraljudet, som visade en pojke. Har redan två och trodde att denna trea var en tjej. Var så övertygad och längtade så. Bröt ihop vid hissen utanför undersökningsrummet. Just nu är jag så ledsen, arg och tom. Ångrar graviditeten, vet inte hur jag ska hitta energin att ta mig igenom de sista månaderna. Ska tillägga att graviditeten har varit vidrig! tröstade mig med att det var en dotter, men vad nu? Känns som att jag sörjer ett barn som jag aldrig kommer att få. 

• Svar på tråden En tredje pojke. Såå ledsen och besviken!!
  • Maxine
    krompa skrev 2014-04-23 20:24:55 följande:
    Du har tur.

Eftersom du vet redan nu att det är en kille kommer du ha tid att bearbeta dina känslor så att du vid förlossningen kommer kunna vara överlycklig av att få träffa din lilla grabb.
    Att du vill ha en tös är inte samma sak som att du inte vill ha grabben. Ta dig tid att sörja ett tag så kommer du kunna känna glädje åt grabben sen.

Om du inte fått reda på att det var en grabb förrän vid förlossningen hade du kunnat bli besviken då och då hade känslorna lättare kunnat kopplats till barnet, nu kopplar du känslorna till själva graviditeten och kan ändå njuta av grabben när han kommer.
    Du har faktiskt rätt där. Även vid vår andra graviditet så önskade jag en tjej, men tog inte reda på könet. Förlossningen blev en katastrof när denna besvikelse kom i samband med den. Det var som att det inte var mitt barn och den första tiden var fruktansvärd med all skuld och sorgen över ett barn som försvann. Förstår att många tycker att det låter hemskt. Men jag skriver ju här för att skriva av mig och höra saker som du just sa. Att vissa här säger att jag kanske ska adoptera bort barnet är en ganska elak kommentar till någon som är ledsen. Det här är färska känslor som kommer att blekna med tiden. Men det känns som en sorg, så känns det ju. 
  • Maxine
    AnnaSthlm skrev 2014-04-23 17:00:27 följande:
    Jag förstår verkligen att du är besviken. Försök att överleva dagen, det kommer att kännas bättre om några dagar.
    Tillåt dig att sörja den dotter du aldrig kommer att få, det är okej. Styrkeskram!
    Tack fina! 
  • Ingrid Marie
    krompa skrev 2014-04-23 20:24:55 följande:

Du har tur.

Eftersom du vet redan nu att det är en kille kommer du ha tid att bearbeta dina känslor så att du vid förlossningen kommer kunna vara överlycklig av att få träffa din lilla grabb.
    Att du vill ha en tös är inte samma sak som att du inte vill ha grabben. Ta dig tid att sörja ett tag så kommer du kunna känna glädje åt grabben sen.

Om du inte fått reda på att det var en grabb förrän vid förlossningen hade du kunnat bli besviken då och då hade känslorna lättare kunnat kopplats till barnet, nu kopplar du känslorna till själva graviditeten och kan ändå njuta av grabben när han kommer.

Klokt.

Skäms inte för att du är besviken ts.

MÅNGA mammor drömmer om en dotter, hur provocerande det än kan te sig för vissa.

Jag tror dock också att det är viktigt att du får ventilera och bearbeta de här känslorna nu, i tid innan ditt barn anländer. Ös ur dig här, eller prata med din BM!
  • Mercurialis
    Ingrid Marie skrev 2014-04-23 22:23:16 följande:
    Klokt.

Skäms inte för att du är besviken ts.
    MÅNGA mammor drömmer om en dotter, hur provocerande det än kan te sig för vissa.

Jag tror dock också att det är viktigt att du får ventilera och bearbeta de här känslorna nu, i tid innan ditt barn anländer. Ös ur dig här, eller prata med din BM!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Vincent Vance

Kan någon förklara hur det här fungerar? Om man så gärna vill ha en dotter, är det för att man vill ha någon att måla naglarna och shoppa med eller vad handlar det om? Ett barn ska komma önskat till världen och ditt inlägg var tungt att läsa, TS. 

• Sensitiveguy
    Pyret 85 skrev 2014-04-23 17:16:22 följande:
    Precis, man skaffar ju ett barn.. tyvärr har man inte möjligheten att välja kön. Klart man kan önska men man får vara beredd att det kanske inte är det könet man önskar.

Precis, därför skaffar man endast ett barn så dyker aldrig problemet upp. Skämt åsido...
  • Tow2Mater
    Maxine skrev 2014-04-23 20:31:59 följande:
    DFörstår att många tycker att det låter hemskt. Men jag skriver ju här för att skriva av mig och höra saker som du just sa. Att vissa här säger att jag kanske ska adoptera bort barnet är en ganska elak kommentar till någon som är ledsen. Det här är färska känslor som kommer att blekna med tiden. Men det känns som en sorg, så känns det ju. 
    Skriver man att man "ångrar graviditeten", måste man få hora och forsoka ta till sig sig alla alternativ som finns. Adoption kan vara ett bra alternativ i dessa fall. Det är inte menat som en elak kommentar, det är ett reellt alternativ som finns for dem som allvarligt ångrar sin graviditet. Altyernativet att t ex ta livet av sitt barn hoppas vi kan undvikas.
  • Flickan och kråkan

Jag har tre pojkar i åldern 0-6 år. Det är underbart. De är mina äskade BARN. Vill bara att de ska vara friska och trivas med sina liv.

• Lena

Sörj att du inte får en flicka, gläds du får ett barn. Skillnaden mellan pojkar och flickor genetiskt är minimal.

• joannieh
    Liineaa skrev 2014-04-24 01:38:21 följande:
    Kvinnor som du borde inte få barn !!! Tänk på alla Kvinnor som inte ens kan få Barn och här klagar du över könet på barnet !! Fy du borde skämmas!! Tänk på att allt kan hända i en graviditet och karma is a bitch !! Fyfan för kvinnor som Dig!! Den bebisen förtjänar inte dig som mamma
    Använd hjärnan lite nu. Jag skulle också vara jättebesviken om jag väntade en tredje son när jag alltid gått runt och drömt om massa döttrar. Folk är olika.
Svar på tråden En tredje pojke. Såå ledsen och besviken!!