Holk skrev 2014-04-24 10:25:06 följande:
Förstår att många inte kan sätta sig in i situationen/tankarna du har ts. Och vissa kommentarer här är rent ut sagt vidriga bara.
Jag har haft svårt för barnet i min mage. Har en son sen innan och ville så gärna ha en flicka. I mitt fall var det nog mer att jag inte ville ha en till son JUST NU. Blev gravid när sonen inte var många månader. På tok för tidigt för mig. Och kunde/kan inte tänka mig en till 'prins'. Jag har ju min redan. Men som någon skrivit ytor jag också det är viktigt att prata om det. Jag försöker vara öppen och ärlig om det för både min och bebisens skull. Är rädd för att inte 'connecta' med bebisen när den kommer. Med sonen hade jag mer än starka känslor från första plusset på stickan. Denna bebisen har jag inte riktigt kunnat knyta an till. Om det beror på att inte veta kön eller vad vet jag inte. Men det är oerhört jobbiga känslor och tankar som man inte vill tänka och känna och inte prata om högt Heller. Man skäms (JAG skäms). Bebis har ju inte valt detta. Men just nu kan jag inte göra mer än att ventilera och ventilera. Som jag tycker (tipsar om) att du också bör göra.
Fast i ärlighetens namn så tror jag inte det du beskriver är en fråga om kön utan att få barn nummer två. När man har ett barn så är det för det flesta svårt (mig inkluderad) att förstå att man kan komma att älska någon lika gränslöst som det barn man redan har. Det kan ju inte vara möjligt. Jag skulle tro att dina skuldkänslor handlar mycket om att på något sätt svika barn nummer ett.....du kommer ju inte enbart att kunna sätta enbart honom i första rummet längre; att du är rädd att han som du älskar över allt annat ska hamna i skuggan, inte kunna få det han alltid fått av er föräldrar etc. etc.
Jättevanligt att känna så. Många känner av just den anledningen även otillräcklighet när man får barn nummer två. Jag har tre nu och att vänta trean var något helt annat. Jag hade helt annat perspektiv på vad det handlar om att ha flera barn och vad syskonskap är. Och även om det innebär att varje barn får vänta ibland, dela ibland etc. så är det ingenting mot allt det fina de får med ett syskon

.
Jag har som sagt tre pojkar och mer olika än de är kan de liksom inte bli

. Att alla tre råkar ha en snopp mellan benen är nog den enda gemensamma nämnare de har med varandra liksom en och annan gen

. De är varandras stora trygghet i livet och de älskar varandra och bråkar med varandra och har alltid varandra. Men HELT olika personligheter

.