Lavskrikan skrev 2014-04-24 17:36:16 följande:
Jag blir ledsen och förbryllad av det här. Det är en liten människa, en individ, som är på väg, och jag hoppas han får vara frisk. Inte alla har privilegiet att få barn, av olika anledningar och därför blir jag lite ställd av sådana här diskussioner. Visst är det tråkigt att det inte blir som man tänkt sig, men det kunde vara så mycket värre. Sjukdomar, missbildningar...
Synd att samhället trots allt fortfarande sätter så mycket vikt vid könet.
Min sorg är min sorg och kan inte jämföras med någon annans. Har inte jag rätt att vara ledsen för en stund för att det minsann finns dem som inte kan få barn eller dem som har ett sjukt? Det är en helt annan diskussion.
I så fall har ingen rätt att vara ledsen över att man har förlorat ett jobb, för det finns ju dem som är sjuka och aldrig har haft möjligheten att ha ett jobb överhuvudtaget. Och varför är du ledsen för att du inte kan köpa mat? Finns ju dem som verkligen svälter. Och de som svälter har inte rätt att klaga heller, för det finns ju dem som svälter OCH befinner sig i krig.
Självklart föredrar jag ett barn framför inget och ett friskt barn framför en flicka. Att du inte fattar detta vittnar enbart om din egen trångsynthet.