• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • mariaheterjag
    Sunnan skrev 2014-05-24 08:04:39 följande:
    Var på inskrivning i måndags och poängterade då att min sköldkörtel växt ganska ordentligt. Fick ta prover på en gång och är nu insatt på Levaxin. Verkar som att diabetes har triggat igång en Hashimoto på mig så nu har jag både diabetes och hypothyreos att dras med  - DÅLIGT för bebisen Rynkar på näsan Utöver 5% risk för organmissbildning finns nu även en risk för mental utvecklingsstörning. Jag kan bara hoppas att det upptäcktes i tid och att de få dagar jag var utan behandling inte har skadat lill-knottet. Men är ändå lite halvt förtvivlad över att allt ska hända just nu. Sköldkörteln har fortsatt växa och har nu en riktigt stor knöl på halsen som gör ont och trycker mot luftstrupen - inte skönt alls. 

oj det låter läskigt! Men med behandling ska det inte vara någon fara för bebisen? Det borde ju inte vara jättestor risk då om du bara gått några dagar utan tycker man...Men att sköldkörteln växer? Vad beror det på, och måste de inte "stoppa den" då på någotvis? Låter som att det kan bli farligt om den trycker mot köldkörteln...
  • Mollemolle81

Fick en blödning i torsdags kl 17...mörk blödning...hade lite blödning igår fredag men idag än så länge har det inte varit ngt....kan ju va mf men även ngn blödning eftersom jag normalt sett skulle haft mens nu...är eller var i v 5... Det jobbiga e att inte veta om man e gravid eller inte... Tempen har sjunkit lite så det tyder väl på att det va mf....men samtidigt så har jag knappt blött ngt om man jämför vad jag gör vid en vanlig mens!? Ngn som vet hur mkt blödningar man har vid vecka 5 vid mf...e de slemmiga eller vanliga?!

• marsmamma87
    mariaheterjag skrev 2014-05-24 08:05:40 följande:

Wow vad häftigt! Grattis smile1.gif Hur kommer det sig att du fick så tidigt ultraljud?  I vilken vecka är du?
    Är i vecka 9 (8+0 igår) :)

Jag går hos privat mödravård den här gången och där får man ultraljud vid inskrivningen. Sen kan man välja att göra ett till innan RUL för en mindre peng om man önskar. Är jätteglad över det!
  • mariaheterjag
    Mollemolle81 skrev 2014-05-24 08:19:22 följande:
    Fick en blödning i torsdags kl 17...mörk blödning...hade lite blödning igår fredag men idag än så länge har det inte varit ngt....kan ju va mf men även ngn blödning eftersom jag normalt sett skulle haft mens nu...är eller var i v 5... Det jobbiga e att inte veta om man e gravid eller inte... Tempen har sjunkit lite så det tyder väl på att det va mf....men samtidigt så har jag knappt blött ngt om man jämför vad jag gör vid en vanlig mens!? Ngn som vet hur mkt blödningar man har vid vecka 5 vid mf...e de slemmiga eller vanliga?!

Jag tror det borde blöda mer. Men kan ju vara att det inte kommit igång än så att säga. Men det kan ju också vara så att det inte är någon fara alls! Har du något ont? För vid mf brukar man väl ha ont också? Har haft ett och jag hade sjukt ont vet iofs inte vilken vecka jag var i då, kan ha varit senare än vecka 5. Hoppas det inte kommer något mer blod isf tror jag inte det är någon fara!
  • mariaheterjag
    marsmamma87 skrev 2014-05-24 08:21:39 följande:
    Är i vecka 9 (8+0 igår) :)
    Jag går hos privat mödravård den här gången och där får man ultraljud vid inskrivningen. Sen kan man välja att göra ett till innan RUL för en mindre peng om man önskar. Är jätteglad över det!

Men oj låter ju toppen! Vad generöst.
    Häftigt att man kan se utanpå så tidigt som i vecka 9.
  • fröet2015
    Sunnan skrev 2014-05-24 08:04:39 följande:
    Var på inskrivning i måndags och poängterade då att min sköldkörtel växt ganska ordentligt. Fick ta prover på en gång och är nu insatt på Levaxin. Verkar som att diabetes har triggat igång en Hashimoto på mig så nu har jag både diabetes och hypothyreos att dras med  - DÅLIGT för bebisen Rynkar på näsan Utöver 5% risk för organmissbildning finns nu även en risk för mental utvecklingsstörning. Jag kan bara hoppas att det upptäcktes i tid och att de få dagar jag var utan behandling inte har skadat lill-knottet. Men är ändå lite halvt förtvivlad över att allt ska hända just nu. Sköldkörteln har fortsatt växa och har nu en riktigt stor knöl på halsen som gör ont och trycker mot luftstrupen - inte skönt alls. 
    Oj, visste du om det innan? Läskigt.. :( 
  • Sunnan
    mariaheterjag skrev 2014-05-24 08:13:48 följande:

oj det låter läskigt! Men med behandling ska det inte vara någon fara för bebisen? Det borde ju inte vara jättestor risk då om du bara gått några dagar utan tycker man...Men att sköldkörteln växer? Vad beror det på, och måste de inte "stoppa den" då på någotvis? Låter som att det kan bli farligt om den trycker mot köldkörteln...
    Den växer mest utåt så det är ingen fara alls för andningen, mest en obehaglig känsla att ha tryck mot halsen. Den borde växa mindre nu när jag har fått behandling också. Men den är inflammerad för att mitt eget immunförsvar gett sig på den Rynkar på näsan
    Jag hoppas verkligen att det är låg risk eftersom jag haft symptom så kort tid. Jag vet att jag hade normala värden i mars.
  • maarny

Nervööös ska iväg på ultraljud idag kl 14.00. Håll alla era tummar för att ett litet hallon ligger där inne!

• Sunnan
    fröet2015 skrev 2014-05-24 09:17:32 följande:
    Oj, visste du om det innan? Läskigt.. :( 
    Har faktiskt inte haft en tanke på det innan jag upptäckte att den hade växt. Men den kan ju bli förstorad under en graviditet helt naturligt för att den måste producera mer och min växte till även när jag var i puberteten så jag hoppades på att det bara var hormonerna...
  • emiliefridh1

Hej allihopa. Tänkte ansluta till den här tråden. Har nyligen fått veta att jag är gravid. Fick mf i februari och är orolig att det ska hända denna gången med. Var på vul i veckan. Allt man såg var en liten hinnsäck. Vill så gärna känna glädje då detta blir sista barnet men oron tar lätt över. Någon som är i liknande situation?

Svar på tråden BF Januari 2015