• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • marsmamma87
    Malin81a skrev 2014-06-23 09:10:32 följande:
    Men så kan du ju inte ha det. Du får be dem skriva ut lergigan comp till dig. Jag har tagit det vid de två andra graviditeterna. Jag håller med om att man känner sig som en kass mamma. Ser fram emot att berätta för barnen så de kanske kan förstå varför jag e extra trött och hängig. Att man e en dålig fru/sambo är ju han ju lite medskyldig till!!
    Äter lergigan comp och tycker det har hjälpt mig ganska bra fram tills nu, är som att det bara slagit till med dubbel kraft den sista veckan..

Kanske skulle jag behöva ta medicinen oftare? Hur ofta tar ni den ni andra som äter lergigan comp??

Försöker tänka att det blir sämre innan det blir bättre och att det här är det sista illamåendet nu.. Men vet inte riktigt om jah går på det :)
  • escapee
    marsmamma87 skrev 2014-06-23 09:56:54 följande:
    Äter lergigan comp och tycker det har hjälpt mig ganska bra fram tills nu, är som att det bara slagit till med dubbel kraft den sista veckan..

Kanske skulle jag behöva ta medicinen oftare? Hur ofta tar ni den ni andra som äter lergigan comp??

Försöker tänka att det blir sämre innan det blir bättre och att det här är det sista illamåendet nu.. Men vet inte riktigt om jah går på det :)
    Både läkare o min bm har sagt åt mig att jag ska ta dom var 8e timme i ett par veckor. För att sedan trappa ut dom å ta var 12e timme och sedan var 24e timme. Så tre ggr per dygn till att börja med. På tabletterna stående tre ggr /dag vid behov. Så ja trodde ju att ja bara skulle ta när ja mådde illa. Men när ja istället lyssnade på läkare å bm å tog dom exakt var 8e timme så hann nästan aldrig illamående komma :)
  • AB mamma
    marsmamma87 skrev 2014-06-23 09:56:54 följande:

Jag kombinerar lergigan med akupunktur, seaband och zonterapi det fungerar utmärkt. Jag kräks fortfarande men mår inte illa mellan kräkningarna. Lergigan comp får tas upp till 3 ggr/dag. Tar du en tablett och det hinner gå mer än 30 min tills kräkning så räknas det som heldos. Kan vara bra att veta om man har dagar när allt bara är nere och vänder. Och så tänk på kisseriet blir det mindre än 3 ggr/dag sök vård då uttorkning inte är bra. Mina värsta dagar så hjälper bara att ligga i sängen och ha sötdricka bredvid och ta småklunkar så ofta man kan. Men men vi har klarat 1/4 av graviditeten ocj dom små mår bra och får i sig allt de behöver så kämpa på!
  • Vinterdröm

Mitt illamående är bättre sedan någon vecka tillbaka. Är i v 11+3 idag. Däremot känner jag fortfarande avsmak för mat och är helt sjukt trött, skulle sova hela tiden om jag fick. Hoppas verkligen att det vänder snart! KUB på måndag, ska bli spännande, ibland undrar man om det finns någonting där inne...

• Sunnan

Nu har vi gjort KUB och allt såg jättebra ut med vårt lilla spratteltroll. Blev dock framflyttad till 30/12 men tänkte att jag hänger kvar i tråden ändå. Med lite tur kan vi ta oss över årsskiftet.

• mariaheterjag
    Malin81a skrev 2014-06-23 09:12:39 följande:

Jag tror inte du får något bevis tyvärr. Men då är det ju inte så länge kvar till KUB. De gör mest blodprover har jag för mig! Hoppas du får en bra BM idag.

Ja det var bara en massa prover. Men Kubtestet görs nästa vecka eller veckan därpå (skulle få en kallelse) så det är ju verkligen inte länge tills dess! Hoppas bara att allt ser bra ut då. BM verkade bra! Nästa gång vi ses är dock inte förrän i september så dröjer länge, hinner med RUL också innan dess. Känns som att det var tätare träffar med första barnet? Men det är väl iofs lika bra det, svårt att komma ifrån jobbet massa.
  • missnea

Här är en till som ska ha i jan-15! Ska enligt egna beräknar ha ca 8/1.. Får se mer på kub på fredag! Är sjukt nervös för kub-testet. Va inte alls nervös eller orolig över nåt förra graviditeten...

Mår illa och har gjort det i ca 4v.. Va sjukskriver två veckor o sen lättade det lite.. Men tycker nog det börjar komma tillbaka nu...? Fy alltså!

• sissi81
    Limpan nr2 skrev 2014-06-22 17:32:20 följande:

Typ från vilken vecka kan man börja lyssna?

Du kan nog börja lyssna ganska tidigt om du vill men min barnmorska sa till mej att inte lyssna innan v16 då man utsätter barnet för strålning. Så min får ligga på hyllan ytterligare några veckor.
    Jag är så otroligt rädd att mista denna också då vi hade MA sist Så jag vill inte riskera något.
  • Väntande

En fråga till er som är ett par veckor längre - känner ni eller kan se livmodern nedanför naveln (ovan blygdbenet eller vad sjutton det heter)? Och vart det tydligt när den dök upp så att säga? Och när?

Jag kommer ihåg från förra graviditeten att jag inte lyckades känna det fast min bm tryckte in min hand i magen ... Skulle va kul om man själv kan känna när magen tar vid på riktigt å inte bara är svullnad. Jag är i vecka 9+6 idag å har bf i slutet på januari, så det lär ju finnas fler som är längre än mig å har lite koll här inne :)

Svar på tråden BF Januari 2015