• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • MissLaila

Jag måste bara gnälla lite och hoppas på att någon kan ge mig bra tips.

Jag har hostat i över en vecka nu, hostar hela nätterna så jag knappt får sova och på morgonen hostar jag upp typ 1 ton med slem. Jag har pratat med sjukan, men får ingen hjälp för att jag bara är i tredje månaden, idag v 9+2. Igår började jag även få ont i bihålorna och halsen, är svullen på ena sidan i halsen. Men!! Jag ska bara dricka mkt säger dom. Är det meningen att man ska behöva plågas bara för att man är gravid? :( Det finns smärtstillande, mediciner mot illamående, mot halsbränna och gallproblem som man kan äta under graviditeten. Men inte ett ENDA preparat mot förkylning/hosta som man får ta! :( Jag har så ont i magen pga hostan, det enda som händer med allt vatten är att jag får springa på toa stup i kvarten.

Någon som har något bra husmorstips eller liknande?

• MammaÄrJag
    MissLaila skrev 2014-06-24 22:00:21 följande:

Jag har hostat i över en vecka nu, hostar hela nätterna så jag knappt får sova och på morgonen hostar jag upp typ 1 ton med slem. Jag har pratat med sjukan, men får ingen hjälp för att jag bara är i tredje månaden, idag v 9+2. Igår började jag även få ont i bihålorna och halsen, är svullen på ena sidan i halsen. Men!! Jag ska bara dricka mkt säger dom. Är det meningen att man ska behöva plågas bara för att man är gravid? :( Det finns smärtstillande, mediciner mot illamående, mot halsbränna och gallproblem som man kan äta under graviditeten. Men inte ett ENDA preparat mot förkylning/hosta som man får ta! :( Jag har så ont i magen pga hostan, det enda som händer med allt vatten är att jag får springa på toa stup i kvarten.

Testa att drick te eller honungsvatten. Det tunnar ut slemmet. Men jag tycker däremot att du ska boka en tid hos läkaren oavsett vad dom tycker, och gå dit så dom får titta i halsen och undersöka så att du inte fått halsfluss , bihåleinflammation eller något annat. Självklart kan en förkylning vara jobbig med hosta och jobbigt slem och då finns det ju tyvärr inget annat att göra än att vänta ut den. Och då kurera sig under tiden. Drick mycket vätska. Men som sagt är det något mer än en vanlig förkylning så ska du ju inte behöva gå med det eftersom det kan vara ganska farligt om man går med vissa sjukdomar för länge.
  • marsmamma87
    MissLaila skrev 2014-06-24 22:00:21 följande:

Socker är slemlösande så drick varm saft eller te med mycket socker i innan du ska sova. Honung och citron brukar lindra halsont.

Finns halstabletter som är okej att ta som gravid och även nässpray mot bihålorna tror jag, kolla med personalen på Apoteket.

Men jag håller med om att du ändå ska till en läkare, klart du kan få hjälp fast du är gravid..

Krya på dig!
  • lislis89

Ska på inskrivning imorgon. Börjar bli lite pirrigt nu. Känner att jag bor i fel kommun.. (Borås). Här är Rul nästa steg efter inskrivning.. kommer nog boka privat UL lagom till v14 bara för att få en hållpunkt. Nu kan jag bara hålla fast vid de små tecken min kropp visar, varierande illamående, energitorka deluxe och även att magen börjar puta lite lätt som pojkvännen så snällt påpekade tidigare. ;)

• MissLaila

Jag dricker te, honungsvatten, citronvatten och saft. Både kallt och varmt. Men det hjälper inte! :( Förkylningen avtog lite några dagar men har tagit fart igen. Har ingen feber, än. Så de tolkar det som en vanlig virusinfektion. Får bara härda ut helt enkelt. Tror dock att jag åkt på öroninflammation, men örat har inte läkt ordentligt än efter operationen när de tog bort röret. Så det är redan hål och då får jag väl ingen hjälp heller. :p Blir galen på det här, så ska man orka jobba på det med :/

• MillaPo

Inte varit inne här på några dagar då ja e iväg på mini semester med dottern till släkten. Både tråkigheter o glada nyheter att läsa ikapp såg ja...

Ska på kub ul på tisdag o e såååå himla nervös nu o nojjar att den lilla ska ha dött eller inte växt som den ska sen vi såg den lilla på vul i v8. Har ju lite växtvärk på kvällar o det drar i ligamenten när ja rör mej för snabbt från sittande till liggande så det tyder väl på att det växt där inne....men shit va nervös o orolig jag är...

Antar att ja inte e ensam att känna så här inför ul...e jobbigt med denna oro...

• snerkan
    MillaPo skrev 2014-06-25 08:05:34 följande:

Inte varit inne här på några dagar då ja e iväg på mini semester med dottern till släkten. Både tråkigheter o glada nyheter att läsa ikapp såg ja...

Ska på kub ul på tisdag o e såååå himla nervös nu o nojjar att den lilla ska ha dött eller inte växt som den ska sen vi såg den lilla på vul i v8. Har ju lite växtvärk på kvällar o det drar i ligamenten när ja rör mej för snabbt från sittande till liggande så det tyder väl på att det växt där inne....men shit va nervös o orolig jag är...

Antar att ja inte e ensam att känna så här inför ul...e jobbigt med denna oro...

Ja fy för denna oro!:/ Man pendlar mellan att tro att pyret dött o mellan längtan att det ska vara bra.

Jag ska vara hos läkaren om en timme o det känns verkligen som att jag ska få besked om jag ska leva o vara hut glad som helst eller om jag bara ska lägga mig ner o dö. Blää! Det bara måste vara bra, pallar inte med mer..
  • Malin81a
    snerkan skrev 2014-06-25 09:18:58 följande:
    Ja fy för denna oro!:/ Man pendlar mellan att tro att pyret dött o mellan längtan att det ska vara bra.

Jag ska vara hos läkaren om en timme o det känns verkligen som att jag ska få besked om jag ska leva o vara hut glad som helst eller om jag bara ska lägga mig ner o dö. Blää! Det bara måste vara bra, pallar inte med mer..
    Hoppas verkligen verkligen att allt ser bra ut. meddela oss sedan.

Angående mitt besked från vul igår så har jag såklart googlat rundor på det och det finns verkligen inte något forum eller annat som handlar om att det är lite fostervatten så här tidigt. Så jag har bestämt att jag antar att allt är bra tills jag vet något annat. Den hade ju växt som den ska etc.

Av den anledningen berättade vi för barnen igår, 5 och 7 år att de skulle få ett lillasyskon. Berättade också att det inte alltid går bra. Så nu vet de varför jag går och vilar ibland och är lite irriterad.

7-åriga dottern har en viss aning om hur barn blir till och hennes första kommentar var "har ni gjort det där äckliga än" !!
  • escapee

Jag börjar bli lite orolig nu...

Förra veckan hade jag riktigt ont i magen. Var till å med in till gyn akuten då... Men allt såg bra ut då...

Nu den här veckan har jag inte haft ont alls. Illamåendet har minskar väldigt mycket också. Så ja känner inte alls mycket... Kissar inte lika många ggr på nätterna heller. Så de gör mig lite orolig :(

Igår när jag jobbade så hände ngt också... Ja höll på å svimma... Blev svart för ögonen å var tvungen att sätta mig ner för att inte svimma :( hmm vad ska man göra??

• snerkan

Tjohoo, det gick bra på ultraljudet!:D

läkaren var knäpptyst huuur länge som helst o så fick jag gå o kissa innan för han skulle kunna se bättre.

Sen sa min sambo att det såg ut som att "den" hoppade till, då sa läkaren att ja de rör sig ganska ryckigt. Då först framgick det att pyret lever o har växt!:D åh sån lättnad.

Han tittade o tittade o mätte o mätte o kom fram till att det stämmer ganska bra med hur gammal pyret ska vara också. Allt ser normalt ut såhär långt!:) men han kunde inte garantera att det inte finns några fel, det kan vara för tidigt för att upptäcka såna missbildningar som vi råkade ut för sist. Men sannolikheten att drabbas av slumpen två ggr är ju väldigt liten. Vilket han påpekade, han var väldigt lugn o förstående o pedagogisk ändå.

Men inte en enda bild fick vi!:( jättetråkigt o vi hann liksom aldrig säga till om det heller.

Ringde sen o lyckades boka in rulet till en vecka tidigare också!:) så 1 augusti ska vi in få titta igen.

Svar på tråden BF Januari 2015