• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • anyword
    sissi81 skrev 2014-06-23 19:40:31 följande:
    Du kan nog börja lyssna ganska tidigt om du vill men min barnmorska sa till mej att inte lyssna innan v16 då man utsätter barnet för strålning. Så min får ligga på hyllan ytterligare några veckor.
    Jag är så otroligt rädd att mista denna också då vi hade MA sist Så jag vill inte riskera något.
    Äsch. Barnmorskan snackar goja. Det kommer ingen jäkla strålning (är läkare, jag är  helt bergsäker på detta). Dopplern fungerar genom ljudvågor - inte strålning - och om man är orolig för ljudvågor så får man nog vara riktigt tyst, för de kommer till bebisen varje gång man pratar. 

Så lyssna på om du vill! Tror dock att man ofta rekommenderar att inte lyssna i början eftersom det är stor risk att man inte hör något oavsett hur det ser ut därinne, och att man då bara blir mer orolig. Det kan ju också vara svårt att hitta det lilla hjärtat, och väldigt stressande om man hittar ljudet ena dagen men inte nästa! Men då tycker jag man kan säga det istället för att snacka rappakalja om strålning. Ju längre gången graviditeten är, desto lättare är det att hitta hjärtljud, men det är svårt - tillochmed för folk som jag som är utbildade i att använda dopplerapparater. 
  • jorasatte2

Fast man rekommenderar ju inte fler UL än nödvändigt pga värmestrålning som man inte vet hur det påverkar fostret. Så helt fel på det var inte barnmorskan..

• Tingeliiiing
    GossipGirl skrev 2014-06-23 19:53:31 följande:

Imorgon ska vi på KUB! Känns väldigt pirrigt. Hoppas att allt ser bra.

Det ska jag med i morgon kl 9:20
  • anyword
    jorasatte2 skrev 2014-06-23 20:09:56 följande:

Fast man rekommenderar ju inte fler UL än nödvändigt pga värmestrålning som man inte vet hur det påverkar fostret. Så helt fel på det var inte barnmorskan..

Tror helt ärligt det mest är en ursäkt för att man ska slippa göra onödiga ultraljud. Man säger att man inte "vet" för att det är omöjligt rent etiskt att göra en ordentlig studie (med placebokontroller och hela köret). Med tanke på att värmeökningen är högst marginell (på gränsen till omätbar) och bara sker under en mycket kort tid finns det ingen som helst teoretisk anledning till att oroa sig. Inga studier har heller funnit någon koppling mellan ultraljud och någon missbildning eller annat problem hos barnet över huvud taget. 

Sen är det ju dumt att göra onödiga undersökningar av andra skäl (framför allt för att man riskerar att underhålla en osund oro, snarare än att faktiskt lugna). Men jag blir så trött på barnmorskor som (förmodligen pga okunskap) sprider felaktig information. 
  • jorasatte2
    anyword skrev 2014-06-23 20:27:10 följande:
    Tror helt ärligt det mest är en ursäkt för att man ska slippa göra onödiga ultraljud. Man säger att man inte "vet" för att det är omöjligt rent etiskt att göra en ordentlig studie (med placebokontroller och hela köret). Med tanke på att värmeökningen är högst marginell (på gränsen till omätbar) och bara sker under en mycket kort tid finns det ingen som helst teoretisk anledning till att oroa sig. Inga studier har heller funnit någon koppling mellan ultraljud och någon missbildning eller annat problem hos barnet över huvud taget. 

Sen är det ju dumt att göra onödiga undersökningar av andra skäl (framför allt för att man riskerar att underhålla en osund oro, snarare än att faktiskt lugna). Men jag blir så trött på barnmorskor som (förmodligen pga okunskap) sprider felaktig information. 
    Fast det är ju officiella rekommendationer så det ligger antagligen läkare bakom det beslutet.. Synd att lägga det på barnmorskorna då! Jag kan själv uppleva att läkare istället är ganska nonchalanta och alltid "vet" saker som de inte alls alltid vet. 
  • Sunnan
    Väntande skrev 2014-06-23 19:57:19 följande:

En fråga till er som är ett par veckor längre - känner ni eller kan se livmodern nedanför naveln (ovan blygdbenet eller vad sjutton det heter)? Och vart det tydligt när den dök upp så att säga? Och när?

Jag kommer ihåg från förra graviditeten att jag inte lyckades känna det fast min bm tryckte in min hand i magen ... Skulle va kul om man själv kan känna när magen tar vid på riktigt å inte bara är svullnad. Jag är i vecka 9+6 idag å har bf i slutet på januari, så det lär ju finnas fler som är längre än mig å har lite koll här inne :)

Jag kan känna min livmoder ovanför blygdbenet nu (v 12+5) men den ger knappast upphov till min svullna mage ännu. Den syns absolut inte ännu. Men det är också första barnet och jag är inte heller så smal som fler av de andra tjejerna i den här tråden (övre normalviktsintervallet snarare än nedre normalviktsintervallet) så misstänker att det kommer synas senare på mig. Pga uppblåst mage har jag dock svårt att ha mina jeans gamla jeans och har fått en hög mammabyxor av mina svägerskor. Det är egentligen för tidigt - men SÅ bekvämt.
  • Vinterdröm

Har ni andra berättat för omgivningen att ni är gravida? Vi har endast berättat för föräldrar, syskon samt två av mina nära vänner. Vi ska ju göra KUB-ultraljudet i nästa vecka och min chef har redan gått på semester så det känns mest naturligt att berätta för chefen efter semestern, men det blir ju inte förrän en bit in i augusti. Jag borde vara i v 18 då. Misstänker att magen kommer att synas ganska så bra då, så det kommer att bli svårt för kollegorna att undvika att se den.

När kommer ni att berätta för chef och kollegor?

• marsmamma87
    Vinterdröm skrev 2014-06-24 08:14:13 följande:

Har ni andra berättat för omgivningen att ni är gravida? Vi har endast berättat för föräldrar, syskon samt två av mina nära vänner. Vi ska ju göra KUB-ultraljudet i nästa vecka och min chef har redan gått på semester så det känns mest naturligt att berätta för chefen efter semestern, men det blir ju inte förrän en bit in i augusti. Jag borde vara i v 18 då. Misstänker att magen kommer att synas ganska så bra då, så det kommer att bli svårt för kollegorna att undvika att se den.

När kommer ni att berätta för chef och kollegor?

Våra familjer vet, mina närmaste kollegor vet och min chef vet. Berättade för dem i vecka 9, för familjerna i vecka 5. Kommer gå ut med det till allmänheten i vecka 15 efter UL om allt ser bra ut.
  • marsmamma87

Tack escapee och ab mamma för pepp å kloka ord!! Mår liite bättre idag (peppar peppar) och väljer att tro att det snart ska vända.

Något som hjälper mig och som jag verkligen tycker är GOTT just nu är chaite, men vågar knappt dricka det jag luktar mest på påsarna. Är det okej att dricka chaite? Någon som vet??

• Tingeliiiing

Kub avklarat 1:19416

Blev framflyttad till v 12+5 bf 31/12

Men jag stannar gärna i denna tråd om jag får!

Svar på tråden BF Januari 2015