sissi81 skrev 2014-06-23 19:40:31 följande:
Du kan nog börja lyssna ganska tidigt om du vill men min barnmorska sa till mej att inte lyssna innan v16 då man utsätter barnet för strålning. Så min får ligga på hyllan ytterligare några veckor.
Jag är så otroligt rädd att mista denna också då vi hade MA sist

Så jag vill inte riskera något.
Äsch. Barnmorskan snackar goja. Det kommer ingen jäkla strålning (är läkare, jag är helt bergsäker på detta). Dopplern fungerar genom ljudvågor - inte strålning - och om man är orolig för ljudvågor så får man nog vara riktigt tyst, för de kommer till bebisen varje gång man pratar.
Så lyssna på om du vill! Tror dock att man ofta rekommenderar att inte lyssna i början eftersom det är stor risk att man inte hör något oavsett hur det ser ut därinne, och att man då bara blir mer orolig. Det kan ju också vara svårt att hitta det lilla hjärtat, och väldigt stressande om man hittar ljudet ena dagen men inte nästa! Men då tycker jag man kan säga det istället för att snacka rappakalja om strålning. Ju längre gången graviditeten är, desto lättare är det att hitta hjärtljud, men det är svårt - tillochmed för folk som jag som är utbildade i att använda dopplerapparater.