• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • Almagest

Vi kommer köra kub, det blir på tisdag. Ska bli så kul att se det lilla pyret igen! Hoppas jag. Tänkt om det är något fel... Vad gör man då? Har ni bestämt vad ni gör om kub-test visar på problem?

• MammaÄrJag

Bokade in ett ul den 3 juli, och den 4 juli går jag in i v 11 . Men han som ska utföra ultraljudet ville ge mig vul eftersom man ser bättre då. Men trodde nästan att jag skulle få ett vanligt ul när jag var så pass långt gången. Hur har ni andra haft det. Eller det kanske inte spelar så stor roll vilket man gör? Får bara för mig att ett vul skulle vara mer riskabelt än ett vanligt. :s

• Akinna 77
    Malin81a skrev 2014-06-25 11:01:37 följande:
    Av den anledningen berättade vi för barnen igår, 5 och 7 år att de skulle få ett lillasyskon. Berättade också att det inte alltid går bra. Så nu vet de varför jag går och vilar ibland och är lite irriterad.

7-åriga dottern har en viss aning om hur barn blir till och hennes första kommentar var "har ni gjort det där äckliga än" !!
    Hahaha! Det där får ni påminna henne om ofta när hon är vuxen :) 
  • Almagest
    MammaÄrJag skrev 2014-06-25 13:55:53 följande:

Bokade in ett ul den 3 juli, och den 4 juli går jag in i v 11 . Men han som ska utföra ultraljudet ville ge mig vul eftersom man ser bättre då. Men trodde nästan att jag skulle få ett vanligt ul när jag var så pass långt gången. Hur har ni andra haft det. Eller det kanske inte spelar så stor roll vilket man gör? Får bara för mig att ett vul skulle vara mer riskabelt än ett vanligt. :s

Jag gjorde vanligt ul i vecka åtta, gick utmärkt.
  • Limpan nr2

Jag lämnar denna gruppen. För två veckor sedan såg vi hjärtat ticka på vul men idag var fostersäcken tom ???? Fått tid för skrapning nästa vecka.

Lycka till alla ni andra!

• Malin81a
    Limpan nr2 skrev 2014-06-25 15:04:50 följande:

Jag lämnar denna gruppen. För två veckor sedan såg vi hjärtat ticka på vul men idag var fostersäcken tom ???? Fått tid för skrapning nästa vecka.

Lycka till alla ni andra!

Det är ju bara för hemskt. Lycka till i framtiden.

Verkligen många som lämnar gruppen nu Rynkar på näsan
  • Limpan nr2

Ja fy, det känns hemskt. Hade tid kl 10.00 idag för att träffa läkare. Skulle träffa läkare för att planera för ett mkp. Men de hade bokat fel så fick träffa en bm. Hon gjorde ul och såg något röra sig men sa att hon inte kunde mäta. Visade även hur blod strömmade till och från det lilla. Fick dock en ny tid samma dag för att träffa läkaren för planering. Läkaren tittade också för att kunna datera....men han såg endast en tom fostersäck!!! Bm kan omöjligt ha sett rätt utan visat mig något annat. Snacka om den chocken att i 4 timmar tro att allt är bra för att sedan samma dag få veta att det inte finns något foster. Känns som ett grovt misstag, inte ok enligt mig ????

• mariaheterjag
    Limpan nr2 skrev 2014-06-25 15:48:13 följande:

Ja fy, det känns hemskt. Hade tid kl 10.00 idag för att träffa läkare. Skulle träffa läkare för att planera för ett mkp. Men de hade bokat fel så fick träffa en bm. Hon gjorde ul och såg något röra sig men sa att hon inte kunde mäta. Visade även hur blod strömmade till och från det lilla. Fick dock en ny tid samma dag för att träffa läkaren för planering. Läkaren tittade också för att kunna datera....men han såg endast en tom fostersäck!!! Bm kan omöjligt ha sett rätt utan visat mig något annat. Snacka om den chocken att i 4 timmar tro att allt är bra för att sedan samma dag få veta att det inte finns något foster. Känns som ett grovt misstag, inte ok enligt mig ????

Men oj förstår att det måste kännas jättehemskt! Och att först bli glad och sedan få ett sådant besked Nä inte ok, hur kunde barnmorskan se så fel? Men ni är 100% säkra på att hon såg fel och inte läkaren ?
  • Sunnan
    MissLaila skrev 2014-06-24 22:00:21 följande:

Jag måste bara gnälla lite och hoppas på att någon kan ge mig bra tips.

Jag har hostat i över en vecka nu, hostar hela nätterna så jag knappt får sova och på morgonen hostar jag upp typ 1 ton med slem. Jag har pratat med sjukan, men får ingen hjälp för att jag bara är i tredje månaden, idag v 9+2. Igår började jag även få ont i bihålorna och halsen, är svullen på ena sidan i halsen. Men!! Jag ska bara dricka mkt säger dom. Är det meningen att man ska behöva plågas bara för att man är gravid? :( Det finns smärtstillande, mediciner mot illamående, mot halsbränna och gallproblem som man kan äta under graviditeten. Men inte ett ENDA preparat mot förkylning/hosta som man får ta! :( Jag har så ont i magen pga hostan, det enda som händer med allt vatten är att jag får springa på toa stup i kvarten.

Någon som har något bra husmorstips eller liknande?

Nässköljning är en höjdare om det gett sig på bihålorna! Man sköljer igenom näsan med vanlig koksaltlösning (går att blanda egen jättelätt) med hjälp av en spruta eller kanna som man köper på apoteket. Inte jättemysigt men helt klart värt det!
    Nezeril är kategori A-läkemedel också, dvs helt ok vid graviditet.
  • Sunnan
    escapee skrev 2014-06-25 12:01:29 följande:

Jag börjar bli lite orolig nu...

Förra veckan hade jag riktigt ont i magen. Var till å med in till gyn akuten då... Men allt såg bra ut då...

Nu den här veckan har jag inte haft ont alls. Illamåendet har minskar väldigt mycket också. Så ja känner inte alls mycket... Kissar inte lika många ggr på nätterna heller. Så de gör mig lite orolig :(

Igår när jag jobbade så hände ngt också... Ja höll på å svimma... Blev svart för ögonen å var tvungen att sätta mig ner för att inte svimma :( hmm vad ska man göra??

Allt såg ju bra ut förra veckan! Ta det lugnt och njut istället. Det är inte alls konstigt att symptomen går lite upp och ner, flera i tråden har beskrivit samma sak.
    Jag har också nästan svimmat, fick tom lägga mig ner på golvet på jobbet! Lite blodtrycksfall bara, inget att oroa sig för.
Svar på tråden BF Januari 2015