• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • Malin81a
    snerkan skrev 2014-06-19 22:27:59 följande:
    Åh måste bara skriva av mig! Åkte av hästen ganska ordentligt idag:s Fy, som att man inte är orolig nog ändå. Har inte känt något ännu så jag hoppas att det inte hänt något. Fick ingen smäll just på magen i alla fall. Är det någon mer här inne som rider? Hur resonerar ni i om man ska fortsätta rida eller sluta medan man är gravid?

Jag rider men inte så mycket. Nån gång i veckan. Bara på lugna hästar. Tror barnet är väldigt skyddat nu i början. Längre fram hade jag nog bara ridit de hästar med väldigt liten risk att trilla av. Du slog inte imagen i fallet så borde vara utom fara. Jag har ju inga egna hästar längre så jag rider tills foglossning eller annat sätter stopp. Svårare för dig om du inte har någon som kan rida den till dig. Gå på din mag känsla!
  • Snuusan
    snerkan skrev 2014-06-19 22:27:59 följande:

Åh måste bara skriva av mig! Åkte av hästen ganska ordentligt idag:s Fy, som att man inte är orolig nog ändå. Har inte känt något ännu så jag hoppas att det inte hänt något. Fick ingen smäll just på magen i alla fall.

Är det någon mer här inne som rider? Hur resonerar ni i om man ska fortsätta rida eller sluta medan man är gravid?

Jag rider och har egen häst. Hur åkte du av? Hur landade du? Jag rider fortfarande ibland, är skadad sedan länge så rider inte så ofta just nu i vanliga fall heller.

Men jag vet folk som ridit till dom var i ungefär vecka 20-25. Beroende på hur dom mådde osv.
  • snerkan
    Snuusan skrev 2014-06-19 23:36:00 följande:

Jag rider och har egen häst. Hur åkte du av? Hur landade du? Jag rider fortfarande ibland, är skadad sedan länge så rider inte så ofta just nu i vanliga fall heller.

Men jag vet folk som ridit till dom var i ungefär vecka 20-25. Beroende på hur dom mådde osv.

Jag landade mest på rumpan sidan så det borde ju inte vara någon fara. Men man blir ju lite nojig.. har inte åkt av på flera år. När det väl händer går det ju så jäkla fort.

Jag har tre egna som behöver ridas o hållas igång. Den jag åkte av är bara fyra o inte så värst ridvan än.. har hjälp med de andra två, men vågar ju inte slänga upp vem som helst på en unghäst heller. Hon är jättesnäll verkligen men rätt vad det är så händer det ju saker ändå.

Förra graviditeten red jag sporadisk till drygt vecka 30, men enbart på den stabilare hästen sista tiden.

Usch vad svårt det är.. vill ju inte ställa av dem helt heller.

tack för era svar i alla fall, det lugnar ner en lite att skriva av sig:)
  • Snuusan
    snerkan skrev 2014-06-20 01:54:19 följande:
    Jag landade mest på rumpan sidan så det borde ju inte vara någon fara. Men man blir ju lite nojig.. har inte åkt av på flera år. När det väl händer går det ju så jäkla fort.

Jag har tre egna som behöver ridas o hållas igång. Den jag åkte av är bara fyra o inte så värst ridvan än.. har hjälp med de andra två, men vågar ju inte slänga upp vem som helst på en unghäst heller. Hon är jättesnäll verkligen men rätt vad det är så händer det ju saker ändå.

Förra graviditeten red jag sporadisk till drygt vecka 30, men enbart på den stabilare hästen sista tiden.

Usch vad svårt det är.. vill ju inte ställa av dem helt heller.

tack för era svar i alla fall, det lugnar ner en lite att skriva av sig:)
    Då bör det inte vara någon stor fara :)

Ja det är svårt det där, jag har ju en medryttare som rider min häst sex dagar i veckan så jag har inga problem med det.

Du kan inte låna ut dina tre på halvfoder eller ha medryttare som täcker upp under den perioden du inte kan rida? Dom täcker ju även en liten del av kostnaden :)

Vart bor du någonstans? :) och har hästarna? :)
  • RockTheRebell

Min förra grav va ferritin 11 men jag har ätit järntabletter ett år så nu var det 44. Och jag ska inte äta förrän v20 sa hon innan vi visste det va två. Nu vet jag inte. Men jordgubbar är en jättebra järnkälla Och blodpudding. Jag äter nog 1 pkt jordgubbar varannan dag hehe. Det med ferritinet blir oftast urlakat när man ammat så det är väldigt viktigt för nästa graviditet om man vill ha bågformad att man förutsätter med vitaminer o järn då. Det glömde jag.

• Modesty1972

Jag mår så illa hela tiden- är i v11. Har fått veta att man kan ta Postafen. Är det ngn som tar det och tycker att det funkar?

• mlisavvas1
    Modesty1972 skrev 2014-06-20 08:30:27 följande:

Jag mår så illa hela tiden- är i v11. Har fått veta att man kan ta Postafen. Är det ngn som tar det och tycker att det funkar?

Jag har tagit de vissa dagar! De hjälper om jag tar 2 helst innan jag går upp ur

Sängen på morgonen! Tar inte bort allt men mycke, för min syster funkade de hur bra som helst och tog bort allt illamående med bara 1 tablett!
  • snerkan
    Snuusan skrev 2014-06-20 06:27:06 följande:

Då bör det inte vara någon stor fara :)

Ja det är svårt det där, jag har ju en medryttare som rider min häst sex dagar i veckan så jag har inga problem med det.

Du kan inte låna ut dina tre på halvfoder eller ha medryttare som täcker upp under den perioden du inte kan rida? Dom täcker ju även en liten del av kostnaden :)

Vart bor du någonstans? :) och har hästarna? :)

Vad skönt med medryttare!:) vad har du för häst?

Jag bor i arboga, mellan örebro och Västerås typ:)

Har faktiskt just hittat två medryttare, mamma med dotter som är super! Så jag hoppas att de kan fortsätta rida i höst/vinter. Men det kommer nog vara mestadels motionsridning, kanske någon träning. Den ena hästen "behöver" ju tränas o tävlas så ska nog lägga ut en annons sen när allt känns mer säkert. Samma med unghästen hon behöver ju fortsätta utbildas o tränas..
  • anyword
    Väntande skrev 2014-06-19 19:25:24 följande:

Blöööhhh! Det är så himla tråkigt här borta ... Jag längtar till man kan köpa massa prylar, känna sparkar eller sånt. Haha! Fast det är väl lika bra för jag slits mellan två sidor inom mig när det kommer till de framtida barnprylarna ... Giftfritt å miljöblaha (ni fattar!?) eller att bara köpa det man vill ha (sett sjukt mycket fint från tex färg & form bl.a.)!!?? Känns ju så himla rätt att när man har kunskapen - att följa det å köra på begagnat å ekologiskt å sånt ... Men så skriker designern inom mig att jag vill ha "fina saker". Kanske kör en 50/50. Har ni tänkt något på sånt? Tänker def. köra med glasnappflaska iaf å bra nappar, men utöver det liksom ...

Har för övrigt haft värsta dipparna med ett par dagars mellanrum då jag bölat ihjäl mig över att jag inte får ta ett glas rödvin å en cigg. Haha! Vart lite för mycket cougar town (om någon sett det) en fredagkväll sen vare kört! Tur man har en god sambo som åker och handlar tröst-godis å dricka då utan att blinka :)

Samma här! Har aldrig suttit mitt i sommarvärmen (eller, nåja..) och längtat så mycket till januari! Längtar också efter vin, men har tröstat mig med att göra virgindrinkar i  fina cocktailglas som jag smuttar på på fredagskvällarna.

Får se hur jag klarar mig under midsommarfirandet ikväll! Har inte berättat för kompisarna än och tror jag kommer ha det riktigt tråkigt när de sitter och snapsar =(
  • Qaroliine
    Modesty1972 skrev 2014-06-20 08:30:27 följande:

Inte fungerat för mig, inte heller lergigan comp. Ska be om primperan.
    Hade samma problem med illamående och kräkningar vid samtliga graviditeter och inget har hjälpt

Tilde 101221
Svar på tråden BF Januari 2015