• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • AB mamma
    MillaPo skrev 2014-06-19 17:18:43 följande:

Fick just provsvaren från i skrivningen o mina järnvärden va för låg men får inte börja med järntillskott förens vecka 20. E det nån som vet varför man inte får börja redan nu? Vill inte va så här slut i kroppen i 8 veckor till....

Man tittar på två olika järnvärden dels på hur mkt som bärs runt (Hb) dels hur mkt som finns lagrat i cellerna (ferretin). Om det är så att du har ett lågt Hb men ett bra förråd så klarar du dig fram till ungefär v. 20 innan fostret börjar ta av din kropp. Därför räcker det för din del om du börjar med järn i v.20 hon menade säkert inte att du inte får utan att du inte BEHÖVER börja förrän v.20. För kan man så vill man slippa det så länge som möjligt då man får magproblem.
    Själv hade jag lågt på bägge och ska börja med järntillskott så fort som, men jag tänkte ta det efter helgen för det är skit att ha så mkt ont i magen är man ändå mår illa och kräks så mkt. Men allt för min bebis så det är bara att bita i det sura äpplet och tugga i sig pillerna :)
  • Erica00

Jag hade ingen aning om att man inte fick börja med järntillskott för än v 20. Jag har ätit det i ca 2,5 veckor nu då jag känt mig så himla trött. Är i v 10 (9+0). Blir lite orolig nu när du säger att man inte ska äta det ????

• MillaPo
    AB mamma skrev 2014-06-19 17:35:09 följande:
    Man tittar på två olika järnvärden dels på hur mkt som bärs runt (Hb) dels hur mkt som finns lagrat i cellerna (ferretin). Om det är så att du har ett lågt Hb men ett bra förråd så klarar du dig fram till ungefär v. 20 innan fostret börjar ta av din kropp. Därför räcker det för din del om du börjar med järn i v.20 hon menade säkert inte att du inte får utan att du inte BEHÖVER börja förrän v.20. För kan man så vill man slippa det så länge som möjligt då man får magproblem.

Själv hade jag lågt på bägge och ska börja med järntillskott så fort som, men jag tänkte ta det efter helgen för det är skit att ha så mkt ont i magen är man ändå mår illa och kräks så mkt. Men allt för min bebis så det är bara att bita i det sura äpplet och tugga i sig pillerna :)

Tack för att du delade med dej. Det är järnreserven som är låg står det på pappret, då borde jag ju kunna börja ta järntillskottet redan nu. Har ju hjärtklappningar, o yrsel sen ett par veckor tillbaka så det kanske kan göra att det blir bättre med, inte bara tröttheten...ringer nog bm på måndag endå o pratar med henne. Tack igen för hjälpen!
  • Sagolina

Ett tips till alla som har lågt järn är ju att äta mycket mörkgröna grönsaker(broccoli och spenat ex), lite leverkorv/pastej på en smörgås nu och då, olika frön (pumpa, solros mm) och torkade frukter. Frukt (c-vitaminer) ökar upptagningen av järn, medan mjölkprodukter och kaffe hämmar den.

Jag klarade hela min graviditet utan extra tillskott av järn (bara multivitamin) med att öka på järnrika kosten. Skönt, för järn brukar ju ställa till det rejält för magen...

• Sunnan

Jag tar Blutsaft som är snällare mot magen än järntabletter, kan vara värt att börja testa med det.

• LängtansBlåaBlomma

Hur ofta testar man järnvärdet? Jag tog blodprov på inskrivningen och fick veta att jag hade bra men tänk om det ändrar sig? Brukar bm ta test varje besök?

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 31/12 2014
  • Sagolina
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-06-19 18:51:41 följande:
    Hur ofta testar man järnvärdet? Jag tog blodprov på inskrivningen och fick veta att jag hade bra men tänk om det ändrar sig? Brukar bm ta test varje besök?

Här tar de stick i fingret vid varje besök. Oftast är det runt v20 som det blir risk för brist på järn.
  • Väntande

Blöööhhh! Det är så himla tråkigt här borta ... Jag längtar till man kan köpa massa prylar, känna sparkar eller sånt. Haha! Fast det är väl lika bra för jag slits mellan två sidor inom mig när det kommer till de framtida barnprylarna ... Giftfritt å miljöblaha (ni fattar!?) eller att bara köpa det man vill ha (sett sjukt mycket fint från tex färg & form bl.a.)!!?? Känns ju så himla rätt att när man har kunskapen - att följa det å köra på begagnat å ekologiskt å sånt ... Men så skriker designern inom mig att jag vill ha "fina saker". Kanske kör en 50/50. Har ni tänkt något på sånt? Tänker def. köra med glasnappflaska iaf å bra nappar, men utöver det liksom ...

Har för övrigt haft värsta dipparna med ett par dagars mellanrum då jag bölat ihjäl mig över att jag inte får ta ett glas rödvin å en cigg. Haha! Vart lite för mycket cougar town (om någon sett det) en fredagkväll sen vare kört! Tur man har en god sambo som åker och handlar tröst-godis å dricka då utan att blinka :)

• snerkan

Åh måste bara skriva av mig! Åkte av hästen ganska ordentligt idag:s Fy, som att man inte är orolig nog ändå. Har inte känt något ännu så jag hoppas att det inte hänt något. Fick ingen smäll just på magen i alla fall.

Är det någon mer här inne som rider? Hur resonerar ni i om man ska fortsätta rida eller sluta medan man är gravid?

Svar på tråden BF Januari 2015