• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • sissi81
    Limpan nr2 skrev 2014-06-25 15:04:50 följande:

Jag lämnar denna gruppen. För två veckor sedan såg vi hjärtat ticka på vul men idag var fostersäcken tom ???? Fått tid för skrapning nästa vecka.

Lycka till alla ni andra!

Nä men fy vad hemskt. Hade jag varit du och orkat hade jag begärt ett ultraljud till. Men som mariaheterjag skrev......tänk om det var läkaren som såg fel? Vilken vecka var du i?
    Jag var inne o gjorde ultraljud i v 7+3 förra grav. Då såg läkaren inget foster o jag skulle komma tillbaka efter 1 vecka om jag inte börjat blöda o då skulle vi planera ev skrapning. Men då fanns där ett sprattlande foster.
    Många tankar kom. Tänk om jag hade fått tabletter för att sätta igång blödningen direkt där.

Men det är bara ett tips....beror ju på vad du orkar.
    Kram
  • Limpan nr2

Tack snälla för era tankar ?? Jag kanske tar mod till mig och ringer in imorn. Fråga hur de kunde se så olika samma dag....

• Akinna 77
    Limpan nr2 skrev 2014-06-25 15:04:50 följande:

Jag lämnar denna gruppen. För två veckor sedan såg vi hjärtat ticka på vul men idag var fostersäcken tom ???? Fått tid för skrapning nästa vecka.

Lycka till alla ni andra!

Å nej! Och vilket sätt att få reda på det..så himla konstigt att barnmorskan kunde se så fel, jag tycker som de andra..det här borde kollas upp mer!

*kram*
  • Serendipity9

Ingen som har nåt tips. Behöver verkligen lite råd. Vill liksom inte jobba o behöva höja alla doser på kategori C medicin :(

Serendipity9 skrev 2014-06-24 19:24:36 följande:
    Hej. Behöver lite tips. Ska till dr på mvc på tors för ul och för att få hjälp m sjukskrivning. Har jobbiga diagnoser o lever m kronisk värk. Har just nu semester o har lyckats halvera mitt medicinintag. Dock sover jag typ inget utan mina sömntabl men det har gått ok när jag kunnat lägga mig på dagen. När jag jobbar tar jag extra morfin för att klara arbetsdagen o ofta även när jag kommer hem för jag har så ont (är halvt sjukpensionär). Har ni några tips på hur jag kan uttrycka detta? Är oxå rädd för missfall igen, hade i mars, om jag tar mer medicin o utsätter mig för stressen på jobbet. Så fort jag går lite för fort får jag ont i magen och jag är helt slut fast jag är ledig...

• semlan24
    lillaskräp skrev 2014-06-22 17:58:29 följande:

Hej tjejer!

Hoppar in från Februaritråden för att fråga er som kommit lite längre i graviditeten.

Jag är i v 7+6 och dom senaste dagarna har symtomen minskat. Har inte alls lika mkt molvärk och brösten är nästan inte ömma alls. Var på VUL 7+2 och då såg allt bra ut och hjärtat tickade fint.

Känner ni igen att symtomen försvann?

Mina symtom försvann också plötsligt! Mådde skit först och sen hur bra som helst. Tog tillåmed grav-test som var svagt (svagare än de i början).. Då kanske jag var V8 typ. Ringde gynakuten som sa att det nog var missfall på gång, så jag väntade en vecka på blödning men inget hände. Fick tid för vul och där låg h*n och sprattlade för fullt :) så JA symtom kan försvinna!! (Och komma tillbaka, nu är jag v 11 och mår jätteilla igen.. Suck :P)
  • Malin81a
    Limpan nr2 skrev 2014-06-25 15:48:13 följande:

Ja fy, det känns hemskt. Hade tid kl 10.00 idag för att träffa läkare. Skulle träffa läkare för att planera för ett mkp. Men de hade bokat fel så fick träffa en bm. Hon gjorde ul och såg något röra sig men sa att hon inte kunde mäta. Visade även hur blod strömmade till och från det lilla. Fick dock en ny tid samma dag för att träffa läkaren för planering. Läkaren tittade också för att kunna datera....men han såg endast en tom fostersäck!!! Bm kan omöjligt ha sett rätt utan visat mig något annat. Snacka om den chocken att i 4 timmar tro att allt är bra för att sedan samma dag få veta att det inte finns något foster. Känns som ett grovt misstag, inte ok enligt mig ????

inte ok. Tycker också du ska kolla en gång till.. Igår på mig såg ju den första inget livstecken men den andra gjorde. De borde nog ha lite bättre koll på de apparater de jobbar med.
  • Ninnis75

V 11 här oxo. Tredje barnet.

Mår skitdåligt & illamåendet är värst.

Får se hur det går. Ska orka ringa Mvc om en tid.

Har väntat då jag från början inte trodde på att det var sant.

Grattis till er!

Och sorgligt när det blev så fel för dig med mf.

/ Kattis

• marory

Själv går jag in i vecka 11 idag. Två veckor kvar till KUB ultraljudet! Hade inskrivning igår och det gick över förväntan. 

när jag sa att jag ville disskutera ett kejsarnsitt med en läkare pga förlossningsrädsla bokade hon tid direkt! Annars brukar man få ta omvägar genom Aurora efter vecka 25-30 men jag sa att det var oaceptabelt och om jag skulle tvingas genomgå en vaginal förlossning skulle jag behöva ha lång tid på mig att förbereda mig. 

Behövde inte ens kämpa med näppar och klor för att få läkartid, nu hoppas jag att läkarsamtalet går lika bra för en vaginal förlossning är otänkbar för mig. 

har mått väldigt illa och haft ont de senaste tiden och det känns som bortblåst nu, både lite oroande och skönt på samma gång, men tror att jag kommit ganska långt nu så att den värsta smärtan faktiskt lägger sig nu :) är det någon annan vars symptom försvunnit nästan helt i vecka 11?

• skomakarfrun

En liten tanke bara. Detta är min andra grav och andra bf tråd här på fl. Men det är väldigt många döda eller för små foster som upptäcks på vul just nu tycker jag.

Undrar lite hur många av dessa som är att de ser fel, hur vanligt är det? I mitt landsting får vi varken kub eller vul om det inte föreligger ordentlig anledning bakom. Så jag får vackert anta att allt ser bra ut tills jag ev börjar blöda eller rul i v 18-19

Det är även personer i den här gruppen spm tidigare sett ett hjärta som senare får beskedet att fostret dött.

Vet inte vad jag vill med det här inlägget, men är väl lite lätt tveksam till de tidiga vul:ens betydelse. Verkar ju inte spela någon roll att det ser bra ut i v 8 typ.

Eller är det så att det är lätt att se fel? Jag hade iaf krävt ett extra vul innan ev skrapning för att vara på den säkra sidan.

Undrar om det finns någon statistik på hur många döda foster som upptäcks på tidiga vul. För "regeln" om att missfall-risken minskar efter v 12 har ju funnits ett tag. Så antalet ma kan ju inte ha ökat. Bara antalet som upptäcks.

Svar på tråden BF Januari 2015