• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • Malin81a
    marory skrev 2014-06-26 09:38:13 följande:

Själv går jag in i vecka 11 idag. Två veckor kvar till KUB ultraljudet! Hade inskrivning igår och det gick över förväntan. 

när jag sa att jag ville disskutera ett kejsarnsitt med en läkare pga förlossningsrädsla bokade hon tid direkt! Annars brukar man få ta omvägar genom Aurora efter vecka 25-30 men jag sa att det var oaceptabelt och om jag skulle tvingas genomgå en vaginal förlossning skulle jag behöva ha lång tid på mig att förbereda mig. 

Behövde inte ens kämpa med näppar och klor för att få läkartid, nu hoppas jag att läkarsamtalet går lika bra för en vaginal förlossning är otänkbar för mig. 

har mått väldigt illa och haft ont de senaste tiden och det känns som bortblåst nu, både lite oroande och skönt på samma gång, men tror att jag kommit ganska långt nu så att den värsta smärtan faktiskt lägger sig nu :) är det någon annan vars symptom försvunnit nästan helt i vecka 11?

En till här som tänker med förskräckelse på förlossningen redan... har ju gjort det två gånger och inte hunnit få smärtlindring någon av gångerna utöver lustgas. Vill inte föda utan smärtlindring igen... Det är anledningen till att det kommer att ha gått 6 år mellan mina barn nr 2 och 3, om den här graviditeten nu går bra. Känner ju mig inte riktgit lugn än!
  • Malin81a
    skomakarfrun skrev 2014-06-26 10:12:01 följande:

En liten tanke bara. Detta är min andra grav och andra bf tråd här på fl. Men det är väldigt många döda eller för små foster som upptäcks på vul just nu tycker jag.

Undrar lite hur många av dessa som är att de ser fel, hur vanligt är det? I mitt landsting får vi varken kub eller vul om det inte föreligger ordentlig anledning bakom. Så jag får vackert anta att allt ser bra ut tills jag ev börjar blöda eller rul i v 18-19

Det är även personer i den här gruppen spm tidigare sett ett hjärta som senare får beskedet att fostret dött.

Vet inte vad jag vill med det här inlägget, men är väl lite lätt tveksam till de tidiga vul:ens betydelse. Verkar ju inte spela någon roll att det ser bra ut i v 8 typ.

Eller är det så att det är lätt att se fel? Jag hade iaf krävt ett extra vul innan ev skrapning för att vara på den säkra sidan.

Undrar om det finns någon statistik på hur många döda foster som upptäcks på tidiga vul. För "regeln" om att missfall-risken minskar efter v 12 har ju funnits ett tag. Så antalet ma kan ju inte ha ökat. Bara antalet som upptäcks.

Jag har ju inte gjort vul vid de andra två graviditeterna och väntat till RUL. Jag har mått så illa att jag inte ens har orkat tänka tanken då att det kanske inte står rätt till.  Dock den här graviditeten är annorlunda. När jag har uttryckt hur jag känner när jag pratat med kvinnokliniken har de tyckt att det skulle vara bra att göra en koll.

Jag håller med dig och nu i efterhand önskar jag att jag inte hade gjort dem. Hade lika gärna kunnat vara ovetnade till KUB. Men min tanke var ju att jag skulle få lugnande besked inte tveksamma... Jag är såklart bara mer orolig efter dem!

Anledningen till att vi gör kub är att från 33 år erbjuds det alla. Jag fyller 33 i vinter men då pappan har det i släkten fick vi tid för det ändå.

Mammor är säkert mer oroliga idag pga att kunskapen om allt som kan gå fel är mycket större. Det är en effekt av det informationssamhälle vi lever i idag.

När de såg fel på mig tror jag berodde på att den som skulle jobbat där var borta och det var vikarie som gjorde fel inställning på maskinen.

Inget direkt svar på ditt inlägg men mina tankar!
  • snerkan
    skomakarfrun skrev 2014-06-26 10:12:01 följande:

En liten tanke bara. Detta är min andra grav och andra bf tråd här på fl. Men det är väldigt många döda eller för små foster som upptäcks på vul just nu tycker jag.

Undrar lite hur många av dessa som är att de ser fel, hur vanligt är det? I mitt landsting får vi varken kub eller vul om det inte föreligger ordentlig anledning bakom. Så jag får vackert anta att allt ser bra ut tills jag ev börjar blöda eller rul i v 18-19

Det är även personer i den här gruppen spm tidigare sett ett hjärta som senare får beskedet att fostret dött.

Vet inte vad jag vill med det här inlägget, men är väl lite lätt tveksam till de tidiga vul:ens betydelse. Verkar ju inte spela någon roll att det ser bra ut i v 8 typ.

Eller är det så att det är lätt att se fel? Jag hade iaf krävt ett extra vul innan ev skrapning för att vara på den säkra sidan.

Undrar om det finns någon statistik på hur många döda foster som upptäcks på tidiga vul. För "regeln" om att missfall-risken minskar efter v 12 har ju funnits ett tag. Så antalet ma kan ju inte ha ökat. Bara antalet som upptäcks.

Jag tror de flesta läkare resonerar som du, att det egentligen är onödigt med alla tidiga ultraljud för att det ändå kan gå fel när det är så tidigt i en graviditet.

Under min första graviditet väntade vi också till rul, och den andra då gjorde vi ett privatultraljud i v12. O sedan på rul upptäcktes en allvarlig missbildning så vi fick avbryta graviditeten.

Av den anledningen har vi fått några fler koller nu, de första var nog mest för att stilla min oro. O ultraljudet igår med läkare var för att utesluta att något var fel.

Anledningen till att jag gärna kollar extra är att jag hellre avbryter graviditeten i ett tidigare skede om något är fel, än att behöva vänta till rul.
  • Almagest
    Serendipity9 skrev 2014-06-25 19:25:59 följande:

Ingen som har nåt tips. Behöver verkligen lite råd. Vill liksom inte jobba o behöva höja alla doser på kategori C medicin :(

Det där är lite för avancerade frågor för mig iaf att svara på. Du får nog ta upp det med barnmorskan helt enkelt och sen kanske hon skickar vidare dig till en läkare.
  • Limpan nr2

Precis som Snerkan så gjorde jag inte tidigt vul pga nyfikenhet utan pga att vi skulle planera för ett moderkaksprov då vi precis som Snerkan fick avbryta i vecka 22 pga allvarliga fel på fostret. Alltså det finns anledning att göra tidiga vul, bara så ni vet ni som undrar!

Trist att man ska behöva "förklara sig". Inget jag själv valt direkt!

• skomakarfrun
    Limpan nr2 skrev 2014-06-26 17:41:39 följande:

Precis som Snerkan så gjorde jag inte tidigt vul pga nyfikenhet utan pga att vi skulle planera för ett moderkaksprov då vi precis som Snerkan fick avbryta i vecka 22 pga allvarliga fel på fostret. Alltså det finns anledning att göra tidiga vul, bara så ni vet ni som undrar!

Trist att man ska behöva "förklara sig". Inget jag själv valt direkt!

Jo klart jag vet att det finns anledningar till tidiga VUL. Och jag tycker det eg ska erbjudas alla som vill ha ett (eller flera).

Det jag ställer mig frågande till är hur många gånger det "ses fel" på ett vul. Hur mkt kan man säga så tidigt i grav tex. Och nu snackar vi innan v 10 typ då alla organ bildats. Uppenbarligen sker det ju misstag, tycker läkarna som utför vul ska vara mer noggranna.
  • Limpan nr 2

Nej det är absolut ingen garanti att det går vägen bara för att man sett ett hjärta ticka. Jag hade inte valt att göra vul om det inte varit för att läkaren måste ha ett datum på hur gammalt embryot är när de ska göra mkp. Tyvärr kan nog tidiga vul bara skapa oro. Men som i mitt fall då jag fick mitt MA konstaterat är jag ju ändå glad att jag fick det beskedet redan nu i v. 10. Har ju ingen aning om hur länge jag annars skulle ha gått helt ovetandes om att min graviditet hade avstannat.... hemska tanke! Så ja, allt är väl på både gott och ont.

• Serendipity9

Gick bra idag :) Fick se ett tre cm pyre som var pigg o hade växt som en skulle. Den förra som blev missfall växte typ inte alls.

Fick oxå hjälp med sjukskrivning så jag inte behöver jobba nu under de känsligaste första veckorna o kan då förhoppningsvis hålla nere mediciner så mkt det går. Dr skrev dock intyget för hand ;) Aldrig sett förut.

Han daterade till 9+5 idag så kubblodprov blir på onsd.

Gällande kub vill jag inte veta svaret om det är bättre än 1/200. Så min man får veta det men inte berätta över det. Annars känner jag att jag kommer oroa ihjäl mig. Är 35 år

• lislis89

Hej igen allihop! Undrar bara lite om det är någon som har börjat kolla på gravidförsäkringar? Och ni som har tidigare graviditeter, vad har ni haft tidigare?

• RockTheRebell

Jag hade LF eftersom vi har allt annat där. Jag håller på att jämför nu då vi väntar två vill jag ha fixat sånt i tid!

Svar på tråden BF Januari 2015