skomakarfrun skrev 2014-06-26 10:12:01 följande:
En liten tanke bara. Detta är min andra grav och andra bf tråd här på fl. Men det är väldigt många döda eller för små foster som upptäcks på vul just nu tycker jag.
Undrar lite hur många av dessa som är att de ser fel, hur vanligt är det? I mitt landsting får vi varken kub eller vul om det inte föreligger ordentlig anledning bakom. Så jag får vackert anta att allt ser bra ut tills jag ev börjar blöda eller rul i v 18-19
Det är även personer i den här gruppen spm tidigare sett ett hjärta som senare får beskedet att fostret dött.
Vet inte vad jag vill med det här inlägget, men är väl lite lätt tveksam till de tidiga vul:ens betydelse. Verkar ju inte spela någon roll att det ser bra ut i v 8 typ.
Eller är det så att det är lätt att se fel? Jag hade iaf krävt ett extra vul innan ev skrapning för att vara på den säkra sidan.
Undrar om det finns någon statistik på hur många döda foster som upptäcks på tidiga vul. För "regeln" om att missfall-risken minskar efter v 12 har ju funnits ett tag. Så antalet ma kan ju inte ha ökat. Bara antalet som upptäcks.
Jag har ju inte gjort vul vid de andra två graviditeterna och väntat till RUL. Jag har mått så illa att jag inte ens har orkat tänka tanken då att det kanske inte står rätt till. Dock den här graviditeten är annorlunda. När jag har uttryckt hur jag känner när jag pratat med kvinnokliniken har de tyckt att det skulle vara bra att göra en koll.
Jag håller med dig och nu i efterhand önskar jag att jag inte hade gjort dem. Hade lika gärna kunnat vara ovetnade till KUB. Men min tanke var ju att jag skulle få lugnande besked inte tveksamma... Jag är såklart bara mer orolig efter dem!
Anledningen till att vi gör kub är att från 33 år erbjuds det alla. Jag fyller 33 i vinter men då pappan har det i släkten fick vi tid för det ändå.
Mammor är säkert mer oroliga idag pga att kunskapen om allt som kan gå fel är mycket större. Det är en effekt av det informationssamhälle vi lever i idag.
När de såg fel på mig tror jag berodde på att den som skulle jobbat där var borta och det var vikarie som gjorde fel inställning på maskinen.
Inget direkt svar på ditt inlägg men mina tankar!