• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • Twiberg
    AB mamma skrev 2014-07-09 12:48:30 följande:

På kub förra veckan var jag på onsdagen i v. 13+0 och fick bf 7 jan. Enligt min app var jag oxå i v.13+0 men har bf 6 jan. Stör mig på att inte alla räknar på samma sätt. Inte för att bebis bryr sig den kommer när den kommer smile1.gif

Nåja. Jag har känt liten röra sig (min fjärde grav) känns mer som när tarmen hoppar. Som ett litet sprattel

Jag förstår inte det där egentligen! Jag utgick från första dagen på senaste mensen vilket var 14 april! Men när jag var på kub nu så var bebis större än så och hon mätte på huvudet att den är beräknad 13 januari men jag hade 18 januari innan... Hur går det ihop att jag blivit gravid innan ägglossning och mens ens kommit igång?

Jag hade spiral innan som jag tog ut den 17 mars. Blir så fundersam!
  • AB mamma
    Twiberg skrev 2014-07-09 17:20:27 följande:

Jag förstår inte det där egentligen! Jag utgick från första dagen på senaste mensen vilket var 14 april! Men när jag var på kub nu så var bebis större än så och hon mätte på huvudet att den är beräknad 13 januari men jag hade 18 januari innan... Hur går det ihop att jag blivit gravid innan ägglossning och mens ens kommit igång?

Jag hade spiral innan som jag tog ut den 17 mars. Blir så fundersam!

Det beror ju på hur lång din menscykel är normalt. Har du en kortare menscykel (som mig, 23-25 dagar) då har man en tidigare äl. (Jag har då äl 7-11 dagar efter första blödningsdag.) Normalcykel är ju 28 dagar skulle jag gå på det så hamnar jag på bf 9-10 jan

+ att man inte får glömma att bf är som sagt BERÄKNAD och allt inom +/- 14 dagar ligger inom felmarginalen.
  • Twiberg
    AB mamma skrev 2014-07-09 18:52:44 följande:
    Det beror ju på hur lång din menscykel är normalt. Har du en kortare menscykel (som mig, 23-25 dagar) då har man en tidigare äl. (Jag har då äl 7-11 dagar efter första blödningsdag.) Normalcykel är ju 28 dagar skulle jag gå på det så hamnar jag på bf 9-10 jan

+ att man inte får glömma att bf är som sagt BERÄKNAD och allt inom +/- 14 dagar ligger inom felmarginalen.
    Jo, men eftersom jag inte haft mens på fem år så är det svårt att räkna ut exakt vilka dagar jag haft ägglossning. Där blir jag förvirrad :)

Jag vet att bf är beräknad :) räknar inte med att bebis ska komma exakt 13 januari
  • Tess87

Hej alla!

Jag är 27år gammal från stockholm och väntar mitt andra barn. Bf 29 januari. ???? tänkte kolla om det finns någon facebookgrupp eller om intresse finns för att skapa en sådan. Ett sätt att enklare och snabbare kunna följa varandra, stötta och dela glädje ihop.

Kram Tessan

• AB mamma

Troligen bör du haft äl runt den 24 april. Det jag menade är inte att du tror du kommer få den 13 jan. Utan när man beräknar bf så baseras det på att man under en period samlade in data från X antal kvinnor som man mätte fostren på. Och det genomsnittliga värdet är det man utgår från. Det innebär att i verkligheten kan man ju ha ett större eller ett mindre foster än genomsnittet. Och allts bli flyttad trots att man vet exakt när fostret blev till ( t ex ivf).

• 40 veckor
    elilin skrev 2014-07-08 22:51:51 följande:

Hej :)

Har hängt med och läst i tråden länge men har inte vågat tro på att vi har blivit gravida så har inte skrivit nått :p

Anledningen är att vi gjort ivf med våran son, och nu helt plötsligt så visar de sig att vi ska få en 2a på naturlig väg :) vi har väl inte riktigt förstått nånting än fast vi nu vetat om de rätt länge, men idag var vi på vul och fick se en livlig bebis som flaxa och sparka förfullt ? enligt läkaren så såg allt jättefint ut och enligt studier så är de 99% chans att allt går bra (misfalls risken) . Så nu är de väl bara inse att vi ska bli 4a i familjen :) 31 januari vart vi beräknade till :)

Stort grattis och välkommen till "gruppen"! Allt kommer säkert gå jätte bra!
  • Sagolina

Såg i bildtråden att många börjar få fina små babymagar! Jag ser ännu ingen skillnad på min mage och med sonen började magen synas först runt v25. Finns många överloppskilon som är bra på att dölja babykulan... Får se hur det går denna gång!

På ett sätt hoppas jag att magen inte börjar växa före efter v20, eftersom vi gifter oss sista lördagen iaugusti. Skulle vara kul att inte behöva känna mig som en vit flodhäst i min klänning;)

• Twiberg
    AB mamma skrev 2014-07-09 21:41:02 följande:

Troligen bör du haft äl runt den 24 april. Det jag menade är inte att du tror du kommer få den 13 jan. Utan när man beräknar bf så baseras det på att man under en period samlade in data från X antal kvinnor som man mätte fostren på. Och det genomsnittliga värdet är det man utgår från. Det innebär att i verkligheten kan man ju ha ett större eller ett mindre foster än genomsnittet. Och allts bli flyttad trots att man vet exakt när fostret blev till ( t ex ivf). smile1.gif

Ja men exakt! :)
  • längtan94

hahahah upptäckte idag att jag har börjat få en raggar-rand! från muffen till under tuttarna så att säga, hahaha de kommer väll försvinna efter förlossningen?? 

• Tess87
    längtan94 skrev 2014-07-10 11:38:33 följande:

hahahah upptäckte idag att jag har börjat få en raggar-rand! från muffen till under tuttarna så att säga, hahaha de kommer väll försvinna efter förlossningen?? 

Tror du pratar om hormonranden. Det är inte alla som får den men många får den. Den försvinner så småningom. Med sonen kunde jag skymta min nästan ett år efter att han föddes.
Svar på tråden BF Januari 2015