• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • mariaheterjag
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-29 10:20:17 följande:

Maria: Enligt min uträkning kommer jag ha 45 lägstanivå dagar kvar. Och sambon 45 lägstanivå + ca 38 högsta nivå. Räcker det? Man får ju inte spara mer än 96 dagar tillsammans efter barnet fyllt 4 år så så många dagar kan man inte spara heller.

Beror på hur rik man e? Lägstadagarna ger ju typ inga pengar alls så om man vill vara ledig i ett par veckor brukar vi ta sjukpenningdagar. Men Lägstadagarna är bra när man bara ska vara hemma någon dag typ om förskolan är stängd eller så. Men har ni råd att vara hemma längre perioder med bara lägstadagar så tror jag säkert att det räcker.
  • Lycka2014

Vi tänkte blanda med lägsta dagarna efter barnet fyllt 1 år och vi måste ta fullt. Ex halva hög o halva låg. Det går väl? Sparar hellre högkostnads dagar än de låga.bså tänkte vi iaf :)

• mariaheterjag
    Lycka2014 skrev 2014-07-29 21:54:16 följande:

Vi tänkte blanda med lägsta dagarna efter barnet fyllt 1 år och vi måste ta fullt. Ex halva hög o halva låg. Det går väl? Sparar hellre högkostnads dagar än de låga.bså tänkte vi iaf :)

Men man måste inte ta ut fullt efter 1år va? Är det inte 5 dagar i veckan? Man kan blanda som man vill vet jag i alla fall Tror som du att det är smart att sprida ut lägstadagarna lite om man har råd.
  • LängtansBlåaBlomma
    mariaheterjag skrev 2014-07-29 21:58:13 följande:

Men man måste inte ta ut fullt efter 1år va? Är det inte 5 dagar i veckan? Man kan blanda som man vill vet jag i alla fall Tror som du att det är smart att sprida ut lägstadagarna lite om man har råd.

Fem räknas som fullt. Jag hade hellre haft fyra och på så sätt spara dagar men då måste jag ju jobba en dag.
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 31/12 2014
  • Lycka2014
    mariaheterjag skrev 2014-07-29 21:58:13 följande:
    Men man måste inte ta ut fullt efter 1år va? Är det inte 5 dagar i veckan? Man kan blanda som man vill vet jag i alla fall smile1.gif Tror som du att det är smart att sprida ut lägstadagarna lite om man har råd.
    Jo man måste ta ut fullt efter 1 år så första året kommer vi försöka ta ut så lite som det går så man kan vara hemma lite längre.

Vet inte om det är nytt, eller sen 1 år tillbaka iaf för våra vänner har fått göra så.
  • mariaheterjag
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-29 22:12:59 följande:

Fem räknas som fullt. Jag hade hellre haft fyra och på så sätt spara dagar men då måste jag ju jobba en dag.

Varför måste du jobba en dag?
  • mariaheterjag
    Lycka2014 skrev 2014-07-29 22:14:51 följande:

Jo man måste ta ut fullt efter 1 år så första året kommer vi försöka ta ut så lite som det går så man kan vara hemma lite längre.

Vet inte om det är nytt, eller sen 1 år tillbaka iaf för våra vänner har fått göra så.

Visste inte att 5 dagar räknades som fullt
  • Lycka2014
    mariaheterjag skrev 2014-07-29 22:18:26 följande:
    Visste inte att 5 dagar räknades som fullt smile1.gif
    Inte jag heller, trodde det var 7 dagar som var fullt så nu kändes det lite bättre :) skönt när man tror fel åt det hållet :)
  • Waimea
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-29 22:12:59 följande:

Fem dagar måste du jobba för att få behålla din SGI. från 1,5 år har du rätt att vara föräldraledig 3 perioder om året och/eller arbeta 75 % (tror det är så..) en ledighetsperiod kan vara sammanhållen eller.typ ledig 2 dagar/vecka i ett halvår, är du ledig utan föräldrapenning påverkar det din SGI även i dessa fall!
Svar på tråden BF Januari 2015