• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • lislis89
    mariaheterjag skrev 2014-07-29 22:15:17 följande:
    Varför måste du jobba en dag?
    Jag fick det förklarat för mig att du måste ha sysselsättning 5 dagar i veckan efter att barnet fyllt 1 år för att det inte ska påverka SGI:n. Alltså kan du göra upp med arbetsgivaren att jobba tre dagar, men då måste du ta ut minst två dagar i föräldradagar för att det ska vara ok.

Eller är jag ute och cyklar ni som är mer insatta?
  • elilin
    lislis89 skrev 2014-07-30 23:20:44 följande:

Jag fick det förklarat för mig att du måste ha sysselsättning 5 dagar i veckan efter att barnet fyllt 1 år för att det inte ska påverka SGI:n. Alltså kan du göra upp med arbetsgivaren att jobba tre dagar, men då måste du ta ut minst två dagar i föräldradagar för att det ska vara ok.

Eller är jag ute och cyklar ni som är mer insatta?

Stämmer bra, efter 1 år är de 5 dagar, antingen föräldrardagar (sgi,lägsta) eller arbeta exempel 2 dagar å 3 föräldrardagar.

:)
  • Waimea

Just ja, det är femdagarsregeln vid ett år och typ rätten att vara helt ledig vid 1,5 år.. Vad bra att nån annan har bättre koll än jag

• LängtansBlåaBlomma
    Waimea skrev 2014-07-30 08:08:09 följande:

Fem dagar måste du jobba för att få behålla din SGI. från 1,5 år har du rätt att vara föräldraledig 3 perioder om året och/eller arbeta 75 % (tror det är så..) en ledighetsperiod kan vara sammanhållen eller.typ ledig 2 dagar/vecka i ett halvår, är du ledig utan föräldrapenning påverkar det din SGI även i dessa fall!

Men jag måste väl kunna behålla min sgi om jag har sysselsättning (jobb ELLER föräldrapenning) fem dagar i veckan efter att barnet fyllt ett?
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 31/12 2014
  • LängtansBlåaBlomma
    Waimea skrev 2014-07-31 07:57:28 följande:

Just ja, det är femdagarsregeln vid ett år och typ rätten att vara helt ledig vid 1,5 år.. Vad bra att nån annan har bättre koll än jag

Femdagarsregeln är väl mot Försäkringskassan för att behålla sin sgi, och 18-månadersregeln är väl mot arbetsgivaren? Alltså det påverkar olika saker.
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 31/12 2014
  • sanna82
    CeciliaP01 skrev 2014-07-28 21:15:32 följande:
    Ååå vad kul! Grattis! :)
    Grattis! När jag var på RUL (för 3 v sen) så antydde läkaren att jag också väntar en pojke! Allt såg bra ut, det är det viktigaste!! Grattis igen!!
  • elilin
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-31 11:41:21 följande:

Men jag måste väl kunna behålla min sgi om jag har sysselsättning (jobb ELLER föräldrapenning) fem dagar i veckan efter att barnet fyllt ett?

Ja då har du ju sysselsättning 5 dagar sen vad du gör om du arbetar eller tar ut fp spelar ingen roll :)
  • Waimea
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-07-31 11:43:09 följande:

Femdagarsregeln är väl mot Försäkringskassan för att behålla sin sgi, och 18-månadersregeln är väl mot arbetsgivaren? Alltså det påverkar olika saker.

Japp! Är lite ringrostig.
Svar på tråden BF Januari 2015