• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • Malin81a
    Bettanspettan skrev 2014-08-20 21:29:22 följande:

Jag tankar hem men en hel del avsnitt finns på Youtube men otextat då. Det är från England.Nja, jag tycker inte det men jag vet inte om jag känt lika om detta vart min första graviditet.

Eller tredje förlossningen och inte tyckt de andra två var speciellt trevliga... Det börjar väl dock bli dags att tänka på det så det bearbetas!
  • Bettanspettan

Ja hur har ni omföderskor haft det innan? Jag har haft relativt lätta förlossningar, tycker jag själv, med extremt snabba krystningsskeden. Förra förlossningen tog 5 h från första värken. 

• Sagolina

V

Bettanspettan skrev 2014-08-21 10:07:57 följande:

Ja hur har ni omföderskor haft det innan? Jag har haft relativt lätta förlossningar, tycker jag själv, med extremt snabba krystningsskeden. Förra förlossningen tog 5 h från första värken. 

Jag hade en lång, men ganska lätt förlossning med sonen. Från igångsättning tills han är född tog det 2dygn, men krystskedet tog endast 16minuter.

Hade hjälp av lustgas och epidural och då kändes allting hanterbart. Redan nästa dag tyckte jag att allting var positivt med förlossningen, förutom första dygnet då jag hade värkar med inget hände...
  • Bettanspettan

Hade också epidural med första, det var underbart! Med tvåan hanns det inte med men fick bäckenbottenbedövning och med trean bara lustgas. Kvaddlar lurade dom på mig vid andra förlossningen, men det vill jag aldrig mer ha!

• Waimea
    Bettanspettan skrev 2014-08-20 21:29:22 följande:

Jag tankar hem men en hel del avsnitt finns på Youtube men otextat då. Det är från England.Nja, jag tycker inte det men jag vet inte om jag känt lika om detta vart min första graviditet.

På tv4 premium finns 'en unge i minuten', den svenska motsvarigheten, gissar jag. Några avsnitt på Youtube med. Har sett alla
  • Akinna 77
    Bettanspettan skrev 2014-08-21 12:05:38 följande:

Hade också epidural med första, det var underbart! Med tvåan hanns det inte med men fick bäckenbottenbedövning och med trean bara lustgas. Kvaddlar lurade dom på mig vid andra förlossningen, men det vill jag aldrig mer ha!

Kvaddlar var hemskt! ALDRIG mer det! 

Min förlossning slutade med akut kejsarsnitt och läkarteam som stod redo att ta den stressade, överburna bebisen och springa men trots detta upplever jag att jag hade en jättebra förlossning vilket kanske låter konstigt men personalen var så himla lugn och fin. Jag kände att jag och bebisen var i säkra händer hela tiden. Och när dom väl plockat ut min son så behövde inte läkarna ta honom och springa, han var i mycket bättre skick än dom förväntade sig Glad Jag blev igångsatt efter att ha gått över tiden 3 veckor men fick aldrig några egna värkar och dom medicinskt framkallade gav inget resultat förutom smärta.

Så förlossningsupplevelsen känns bra trots en del strul men det jag tyckte var riktigt jobbigt var den sista veckan av graviditeten, att ta mig till Östra varannan dag för kontroll där dom mätte bebisens hjärtljud och rörelser vilket tog allt från 20 till 45 minuter samt gjorde gyn-undersökning (kolla livmodertappen) och ultraljud,det var oerhört påfrestande, speciellt eftersom det var massor snö och ren isgata ute..kunde knappt ta mig fram. I många kommuner behöver man inte gå den där sista veckan över, man får igångsättning efter två hela veckor, jag tror att dom även ändrat detta här i Göteborg nu. 
  • Bettanspettan

Här i Skaraborg var det också 21 dagar över tiden innan igångsättning när jag fick lillen -08. Vet inte hur det är nu. Jag fick BF+16.
    Tycker det är helt sjukt att man får gå så länge över tiden när det faktiskt händer att moderkakan slutar fungera ibland..

• Akinna 77

Ja, håller helt med. Det är galet. Bara det att man måste kontrolleras noga varannan dag för att risken är så stor borde ju peka på att det är bättre för både mor och barn att sättas igång tidigare än så istället för att vänta. 

• Modesty1972

För min första tog det 4 timmar från att inte ens veta att det var dags tills hon var född. För den andra tog det ca 1 timme. Hann vara på sjukhuset i 15 min innan han var född... Tyvärr blev det lite komplikationer för min del när det gick så snabbt. Är nu lite orolig att jag denna gång inte kommer hinna fram till sjukhuset samt hur min kropp kommer att reagera. Är nu 15 år äldre sen sist... Funderar på kejsarsnitt ...

• Modesty1972

För min första tog det 4 timmar från att inte ens veta att det var dags tills hon var född. För den andra tog det ca 1 timme. Hann vara på sjukhuset i 15 min innan han var född... Tyvärr blev det lite komplikationer för min del när det gick så snabbt. Är nu lite orolig att jag denna gång inte kommer hinna fram till sjukhuset samt hur min kropp kommer att reagera. Är nu 15 år äldre sen sist... Funderar på kejsarsnitt ...

Svar på tråden BF Januari 2015