• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • Bettanspettan
    Bettanspettan skrev 2014-08-22 09:53:32 följande:
    Det låter ju som bäckenbottenbedövning (PDB eller pudendusblockad) som jag fick med tvåan. Man får en spruta på varsin sida upp i livmodertappen. Det påverkar inte smärtan av värkarna så mycket men gör att själva utdrivningen inte känns så mycket.
    Fel av mig. Kollade journalen nu och det var det här jag fick.

" Livmoderbedövning (PCB) - detta innebär att man bedövar livmodern. Metoden är snabb och enkel och ger smärtlindring när smärtan är som störst, vilket är runt tiden då livmodermunnen är öppen cirka 3-4 centimeter. Viss påverkan av smärtlindringen kan gå över till barnet vilket märks genom att barnets hjärta slår lite långsammare efter att bedövningen har lagts. Därför används metoden sällan. Metoden har även emot sig att effekten av den är relativt kortvarig 1-1,5 timmar men man kan få flera sprutor. Positivt är att livmoderbedövning inte har samma avstannande effekt på förlossningsförloppet som ryggbedövning har."
  • mariaheterjag
    Malin81a skrev 2014-08-21 21:31:57 följande:

Undrar om de är spinal du menar. Jag ska på aurorasamtal och ska försöka få mer info om den då. Tydligen samma som man får vid kejsarsnitt men då i högre dos. Tror inte de har den överallt som vanlig bedövning dock...

Skulle kunna vara. Tror det var någon som är rätt ovanligt att ge. Varför kan man undra? Hennes kompis hade i alla fall tjatat sig till det och sagt att förlossningen var som en dröm i jämförelse. Hon kombinerade det då med EDA. Om det bara finns på en del sjukhus så skulle jag kunna tänka mig att välja sjukhus efter det.
  • mariaheterjag
    Bettanspettan skrev 2014-08-22 09:56:30 följande:

Det här var en rätt bra sida som förklarade enkelt om olika bedövningsmetoder.

www.babyhjalp.se/bedovning

Tack om man följer länken låter det som att det skulle kunna vara spinal som man kan kombinera med EDA... Min vän gav mig tipset att läsa på om hur de gör i USA. Där ger de mycket bättre smärtlindring än här!
  • Waimea

Min första förlossning tog 12 timmar från inskrivning. Lite körigt på slutet, svaga krystvärkar och låga hjärtljud = tre personer som pressade på och spräckta blodkärl i ögonvitorna. Andra förlossningen var jag öppen 4 cm dagen innan det satte igång, tror jag fick en hinnsvepning då. Tog sex timmar från värkstart. Sydde ett stygn vid första, inget vid andra. Bara lustgas båda gångerna, båda positiva upplevelser.

• LängtansBlåaBlomma

Verkar lite obehagligt å andra sidan att få massa bedövning i förebyggande syfte, och dropp som de tydligen sätter på alla föderskor där borta. Varför inte utgå från en naturlig förlossning och efterhand sätta in bedövning och lindring? Känns som att amerikansk sjukvård bara är skitskraj för eventuella fel och de stämningar som följer :/

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Malin81a
    mariaheterjag skrev 2014-08-22 19:05:21 följande:

Tack om man följer länken låter det som att det skulle kunna vara spinal som man kan kombinera med EDA... Min vän gav mig tipset att läsa på om hur de gör i USA. Där ger de mycket bättre smärtlindring än här!

Jag har lite svårt att förstå varför alla ska vara super kvinnor när det gäller just barnafödande. Mycket annan sjukvård handlar väl ganska mycket om att lindra smärta. Som när jag skulle sys efter första när de kom längre bak hade inte bedövningen tagit där så varje stygn gjorde jätteont. I chock som jag var så sa jag inget men vände och vred mig och gjorde säkert ljud ifrån mig. Till slut säger ähh ni går väl ge henne mer bedövning. Har tänkt på det i eefterhand och blir så arg över den dumma kommentaren.

Sedanhåller jag med om att det klart inte ska ges maxdos i förebyggande utan efter behov. Alla är vi olika!
  • Twiberg

Från förlossningar till något helt annat!

Gårdagens lyckorus kom när jag såg (vad jag antar) två händer pressa ut magen!!!! Nu när jag kikar så ser jag regelbundna små rörelser från utsidan och jag är helt såld! Skulle kunna ligga hela dagarna och titta på vår dotters små rörelser :'D

• elilin

Spräckte oxå ögonvitorrna shit hur man såg ut efteråt :p kunde ju tro man varit i slagsmål ;)

Waimea skrev 2014-08-22 20:34:08 följande:

Min första förlossning tog 12 timmar från inskrivning. Lite körigt på slutet, svaga krystvärkar och låga hjärtljud = tre personer som pressade på och spräckta blodkärl i ögonvitorna. Andra förlossningen var jag öppen 4 cm dagen innan det satte igång, tror jag fick en hinnsvepning då. Tog sex timmar från värkstart. Sydde ett stygn vid första, inget vid andra. Bara lustgas båda gångerna, båda positiva upplevelser.

Svar på tråden BF Januari 2015