• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • escapee
    mariaheterjag skrev 2014-08-16 17:32:06 följande:

På måndag ska jag på RUL! Har ju sett lillen två gånger redan men det ska ändå bli kul och skönt med ett bevis på att allt är bra smile1.gif

Känner mig lite oroad då jag knappt känner av pyret alls (sparkar eller buffar) trots att jag snart går in i veckan 20. Är ju andra barnet för mig och då "ska" man ju känna tidigare... Magen växer och så dock.

Jag känner ingenting heller :/ mer än smärta.. Som jag haft hela tiden pga endometrios. Har också RUL på måndag , kl 10,30!

Första barnet! Är i v 18+4 idag!!!

Sen vill jag meddela alla att min sambo bad om ursäkt för de han sa! Han var klumpig å tänkte sig inte för å menade givetvis inte de han sa
  • Lolita1

Jag har också endometrios!
    Tror det är vanligare än man tror tyvärr..

Jag kände första lilla buffen i vecka 19 (det här är mitt första barn) och sen dröjde det några dagar till innan jag kände det igen. Nu (i vecka 21) känner jag bebisen varje dag. mestadels när jag halvligger i soffan på kvällarna :)

• escapee
    Lolita1 skrev 2014-08-16 20:41:26 följande:

Jag har också endometrios!
    Tror det är vanligare än man tror tyvärr..

Jag kände första lilla buffen i vecka 19 (det här är mitt första barn) och sen dröjde det några dagar till innan jag kände det igen. Nu (i vecka 21) känner jag bebisen varje dag. mestadels när jag halvligger i soffan på kvällarna :)

Hur har din graviditet varit? Har du blivit bättre eller sämre i Endometriosen?
  • Hedgehog

escapee: Jag har också endometrios. Har inte haft några som helst problem eller smärtor sen jag blev gravid! Graviditeten har haft en mycket positiv påverkan på min endo. Däremot fick jag lite problem/smärta av vanliga cystor som satte sig på äggstockarna och växte till i början på graviditeten. Men de försvann sen =) Härligt! 

Va jobbigt för dig att ha smärta under graviditeten! Jag förstod det som att det är mest vanligt att besvären blir lindrigare/försvinner under graviditeten eftersom man inte har mensblödningar under lång tid. Har du väldigt svår endo?

• anyword

Usch... Någon mer än jag som har fruktansvärd ångest inför RUL? Jag ser framför mig hur de kommer att berätta att bebisen har någon fruktansvärd missbildning och vi tyvärr måste avsluta graviditeten... Blir så glad när det buffar och puffar men kan inte riktigt känna mig lugn innan jag vet att det är OK med den lilla därinne! Ska dit på fredag...

• escapee
    Hedgehog skrev 2014-08-16 21:57:41 följande:

escapee: Jag har också endometrios. Har inte haft några som helst problem eller smärtor sen jag blev gravid! Graviditeten har haft en mycket positiv påverkan på min endo. Däremot fick jag lite problem/smärta av vanliga cystor som satte sig på äggstockarna och växte till i början på graviditeten. Men de försvann sen =) Härligt! 

Va jobbigt för dig att ha smärta under graviditeten! Jag förstod det som att det är mest vanligt att besvären blir lindrigare/försvinner under graviditeten eftersom man inte har mensblödningar under lång tid. Har du väldigt svår endo?

Jag har testar nästan alla behandlingar som finns. De ända som ja inte testat är visanne. Resten har jag testat å har inte blivit blödningsfri på ngt. Innan graviditeten så åt jag dubbel dos av ppiller. De fungerade väl lite sådär. Så ja en aning svår endo har jag nog . Har haft ont sen dag 1 å har de fortfarande. Har varit sjukskriven mesta tiden. :/ vilken tur du har som blivit bättre. Hoppas de håller i sig så! Är du med i endometrios grupperna på Facebook ?? :)
  • Qaroliine
    anyword skrev 2014-08-16 23:03:26 följande:
    Usch... Någon mer än jag som har fruktansvärd ångest inför RUL? Jag ser framför mig hur de kommer att berätta att bebisen har någon fruktansvärd missbildning och vi tyvärr måste avsluta graviditeten... Blir så glad när det buffar och puffar men kan inte riktigt känna mig lugn innan jag vet att det är OK med den lilla därinne! Ska dit på fredag...
    Här är en till. Vi fick ett missfall i v 12 i januari och hela denna graviditet känns så oviss. Man blir så rädd för sorg en gång till. så vi vågar knappt prata om bebisen.
    Jag känner min lilla dotter sparka i magen varje dag och blir så lycklig men oron kan jag verkligen inte släppa. Har gjort några ul redan och då har allt sett bra ut men rul är ju trots allt det stora testet då man får (nästan) allt svart på vitt. Vi har rul den 26.e.
    Tilde 101221
  • Lolita1

Jag har haft väldig tur och hade knappt problem med min endometrios innan jag blev gravid. Jag har knappt haft mensvärk ens. Så nu under graviditeten är det ingen skillnad för mig, jag mår alltså jättebra på den punkten.
    2007 fick jag operera bort en stor sprucken blodcysta och det var också då jag fick veta att jag hade endometrios eftersom de tittade efter när de var inne och opererade bort resterna av cystan.

Jag var också dödsnervös innan RUL. Föreställde mig också att vi skulle behöva avbryta graviditeten pga nån missbildning eller så. Blev inte bättre av att jag hittade en tråd på familjeliv med några personer som fått avbryta pga hjärtfel eller missbildning, MEN det man ska komma ihåg är att det är extremt ovanligt! Med betoning på extremt.
    Har man varit på ultraljud innan och sett ett hjärta slå så är man mer eller mindre redan i "safe-zonen" eftersom kroppen "tar hand om" de större missbildningarna direkt och stöter ifrån sig fostret.

Jag tänkte också att "efter RUL, om allt ser bra ut så kan jag sluta oroa mig för något och bara njuta". Men nu har jag istället kommit på nya saker att oroa mig för. Om jag tex inte känner sparkar lika mycket en dag så tänker jag att vår lilla kille gått och dött där inne. Jag tror det hör till att oroa sig. Kanske är det en förberedelse för hur sen är att vara mamma :)
    Det kommer alldeles säkert gå jättebra på RUL och det kommer vara en underbar stund för er när ni får se er bebis :)

• Waimea

En till här som har RUL i morgon! Ska bli häftigt. Sista gången.. Fler barn efter detta blir det inte.

• Tingeliiiing
    Waimea skrev 2014-08-17 17:33:32 följande:

En till här som har RUL i morgon! Ska bli häftigt. Sista gången.. Fler barn efter detta blir det inte.

Lycka till
Svar på tråden BF Januari 2015