• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • LängtansBlåaBlomma

Har ni tänkt nåt på när ni ska gå på föräldraledighet? Jag vill definitivt vara ledig minst 3 veckor innan förlossningen, helst mer. Men kommer få ta av föräldradagar i förväg och det känns mindre kul.

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • GossipGirl

Jag tänker gå hem till första advent. Det blir fem veckor innan BF ungefär och jag vill ha den tiden hemma. Jag har ett rätt ansträngande jobb och sitter och kör en bit varje dag. Vill gärna spendera december hemma höggravid, baka och boa. :)

• Waimea
    mariaheterjag skrev 2014-08-23 17:01:12 följande:

Å jag hoppas så att min andra förlossning blir enklare än första och att jag inte spricker lika mycket! Hade du tätt mellan dina barn? Kommer ju vara nästan 5 år mellan mina så då kanske det inte spelar så stor roll att man fött tidigare. Märkte t ex inte att magen kom tidigare denna gång som det ju "ska" för omföderskor utan den kom ungefär vid samma tid som vid första barnet.

Jag hade 2,5 år mellan de två första men nu är det sex år sedan sist. Tyvärr känner jag inte igen det där med att magen inte kom fort, i stället har jag fått frågan ' är du säker på att det inte är två' vid två tillfällen och min svärmor ojar sig över att jag är så stor. Hatar den där bedömningen som folk tycker sig ha rätt att göra, känner mig så försvarslös på nåt sätt..
  • LängtansBlåaBlomma
    GossipGirl skrev 2014-08-24 18:14:37 följande:

Jag tänker gå hem till första advent. Det blir fem veckor innan BF ungefär och jag vill ha den tiden hemma. Jag har ett rätt ansträngande jobb och sitter och kör en bit varje dag. Vill gärna spendera december hemma höggravid, baka och boa. :)

Tar du föräldradagar eller semester eller inget?
  • GossipGirl
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-24 18:38:12 följande:
    Tar du föräldradagar eller semester eller inget?
    Jag går på föräldraledighet men plockar nog inte ut så många dagar i cash då, de sparar jag hellre på.
  • mariaheterjag
    Waimea skrev 2014-08-24 18:29:12 följande:

Jag hade 2,5 år mellan de två första men nu är det sex år sedan sist. Tyvärr känner jag inte igen det där med att magen inte kom fort, i stället har jag fått frågan ' är du säker på att det inte är två' vid två tillfällen och min svärmor ojar sig över att jag är så stor. Hatar den där bedömningen som folk tycker sig ha rätt att göra, känner mig så försvarslös på nåt sätt..

Håller med om att det är jobbigt att bli bedömd. Minns förra grav när chefen sa att hon tyckte jag såg lite rund om kinderna ut så fort jag berätta att jag var gravid. Och då tyckte jag själv inte att det hade börjat synas något. Jag gick även till slut upp massa kilo och fick höra både av den ena och andra att jag var rund och stor. Jag VAR ju extremt stor men inte kul att få höra ändå. Man får försöka skaka av sig det bara!
  • mariaheterjag
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-24 17:26:42 följande:

Har ni tänkt nåt på när ni ska gå på föräldraledighet? Jag vill definitivt vara ledig minst 3 veckor innan förlossningen, helst mer. Men kommer få ta av föräldradagar i förväg och det känns mindre kul.

Jag kommer definitivt vara hemma from julen, tror det blir ca 4 veckor innan bf då. Men beror lite på hur jag mår också, om jag känner att det blir väldigt tungt på jobbet (jobbar på förskola med småbarn) så kanske jag försöker gå i början av dec om ekonomin tillåter. Eller så blir man sjukskriven, så svårt att säga nu när man inte vet hur det kommer kännas tycker jag!
  • LängtansBlåaBlomma
    mariaheterjag skrev 2014-08-24 19:18:43 följande:

Jag kommer definitivt vara hemma from julen, tror det blir ca 4 veckor innan bf då. Men beror lite på hur jag mår också, om jag känner att det blir väldigt tungt på jobbet (jobbar på förskola med småbarn) så kanske jag försöker gå i början av dec om ekonomin tillåter. Eller så blir man sjukskriven, så svårt att säga nu när man inte vet hur det kommer kännas tycker jag!

Nä jag tycker också det är svårt att veta. Chefen kommenterade att jag stannar "väl" till jul men jag vet inte hur trött jag kommer vara.
  • Malin81a

Hade velat stanna hemma någon vecka innan men jag kommer få jobba järnet i januari för är revisor och kommer att få försöka få ihop så många jobb som möjligt innan. Kommer även att få jobba hela våren så mycket jag kan. Känns inte kul. Mina andra två barn har jag tajmat med jobbet bättre när det lugnar sig här. Denna kommer i värsta högsäsongen. Det är ju dock bara att kämpa på och så kan jag ju jobba hemifrån.

Någon mer som inte kommer kunna släppa jobbet helt och hur löser ni det?

• Malin81a
    GossipGirl skrev 2014-08-24 18:14:37 följande:

Åhh vad mysigt. Jultid är en så mysig tid. Längtar redan till lusekatterna!
Svar på tråden BF Januari 2015