• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • Bettanspettan

Nu har jag haft Tens maskinen i en vecka och den räddar mig verkligen, varje dag! Sen jag fick den har jag inte haft ens i närheten så ont av foglossningen som innan. Det gör helt enkelt inte ont längre.

• Isola88
    Bettanspettan skrev 2014-10-07 18:12:15 följande:

Nu har jag haft Tens maskinen i en vecka och den räddar mig verkligen, varje dag! Sen jag fick den har jag inte haft ens i närheten så ont av foglossningen som innan. Det gör helt enkelt inte ont längre.

nyfiken vart får man tag på en sådan? Har så grymt ont av foglossning och tycker att bältet inte hjälper nånting, far på dagis med sonen 3 dagar i veckan och måste upp å ner med vagnen för trappan å gå till bussen å de är skit jobbigt, för att inte tala om dom andra vardagliga sakerna man ska orka göra.
  • escapee
    Isola88 skrev 2014-10-07 19:50:11 följande:
    nyfiken vart får man tag på en sådan? Har så grymt ont av foglossning och tycker att bältet inte hjälper nånting, far på dagis med sonen 3 dagar i veckan och måste upp å ner med vagnen för trappan å gå till bussen å de är skit jobbigt, för att inte tala om dom andra vardagliga sakerna man ska orka göra.
    Jag köpte clearblue smärtlindrande för rygg :) en trådlös tens som är lätt att använda !!! Googla på de! Rekommenderar den.
  • Bettanspettan
    Isola88 skrev 2014-10-07 19:50:11 följande:
    Jag har fått låna min gratis från Sjukgymnasten. Det enda jag behöver köpa är elektrodplattorna, dom finns på apoteket. Fast jag fick med fyra st när jag fick maskinen och använder de första två ännu. Klistret håller  10-15. ggr enligt sjukgymnasten. Den är batteridriven och liten o smidig, kan hängas runt halsen eller fästas i bältet. Fick kontakten till sjukgymnast genom BM.
  • mariaheterjag

Andra kontrollen hos barnmorskan idag. Bebis röjde runt som bara den, börjar nästan oroa mig för att vi kommer få en riktig vilde då han verkar väldigt aktiv mest hela tiden! Hjärtslagen kom upp i 155 och det var tydligen normalt med tanke på att han hade ett träningspass där inne

Sf mått sa hon inte, men mätte, jag glömde fråga.

Har gått upp 7,5 kg sedan inskrivningen, är i vecka 27 nu.

Järnvärdet var lite lågt så ska börja äta niferex.

Det enda oroande var att jag hade sammandragningar medan vi var där. Och överlag verkar jag få det rätt ofta. Typ i alla rörelser, reser mig upp, går i trappor, bär lite tyngre, lägger mig ned osv... Ska lämna in prov och kolla så att jag inte har urinvägsinfektion då jag även haft onda sammandragningar ibland i samband med toabesök.

• Sagolina

Idag var det besök hos bm för mig och bönan.

V25+3 och allting såg fint ut. Sf-måttet låg på 23cm, hjärtslag på 153. Har nu gått upp 0,1kg sen inskrivningen i v8, men eftersom jag är överviktig hoppas jag på att hålla en lååååångsam ökning. Mitt hb hade sjunkit lite, men låg ännu på ok nivå, så behöver inte börja äta järn nu i alla fall

• Waimea
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-10-07 20:25:49 följande:

Är sjal bättre än Ergobaby och BabyBjörn för spädbarn?

Beror på hur du knyter.. Axelbanden blir mkt bredare med sjal - du fördelar bebisens tyngd på större del av axlar och rygg. Jag tyckte sjal var mkt skönare än sele, men bebisen tyckte tvärtom... Nu har jag budat hem både en ringsjal och en vävd sjal på Tradera.
  • Bettanspettan
    längtan94 skrev 2014-10-13 12:28:54 följande:

Är de jätte svårt att få sjukskrivning och vem pratar man med?

Det beror nog alldeles på.. Sista ordet ligger ju idag hos försäkringskassan och det är ju som ett lotteri. Oftast vill dom att man ansöker om graviditetspenning först, det kan man göra tidigast från 60 dagar innan BF. Annars får du förklara dina besvär för din BM som bokar tid till läkare som skriver intyg om sjukskrivning, men sen måste du ändå få det godkänt av f-kassan. Om dom inte håller med om vad läkaren skrivit så är det inte säkert att dom godkänner...
Svar på tråden BF Januari 2015