• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • mariaheterjag

Jag tycker det är fint med lite pasteller och typ vita och gråa kläder på små bebisar. Ska vara mjuka färger liksom! Men behöver absolut inte vara blått till killar och rosa till tjejer. Kan vara fint med lite tuffare kläder också men mer när de börjar bli lite större. Större barn ska få ha precis vilka färger de vill tycker jag. Vår 4 årige pojke hade en period i våras när han bara ville ha gula, rosa eller lila kläder. Allt annat vägrade han. Nu vill han istället ha Spider-Man och liknande när han ska va fin. Och inget är mer "rätt" tycker jag

• längtan94

Nu lär väll alla haft rul i alla fall, så har ni några stolpar kvar eller är de enbart födseln ni längtar efter nu? :)

• Sunnan
    längtan94 skrev 2014-10-16 12:49:10 följande:

Nu lär väll alla haft rul i alla fall, så har ni några stolpar kvar eller är de enbart födseln ni längtar efter nu? :)

För mig är v 32+0 en viktig milstolpe som jag ser fram emot. Då är barnets lungor fullt utvecklade och det är helt lugnt att födas för tidigt. Inte för att jag har några tecken på att barnet tänkte komma tidigt men det känns ändå som en trygg gräns att passera. 

För mig börjar även tillväxtultraljuden inom kort (diabetes), men det är ju inte rutin för normala graviditeter. Men för mig kommer de spela stora roll inför planeringen av förlossningen och dessutom är det ju alltid roligt med ultraljud.
  • mariaheterjag
    längtan94 skrev 2014-10-16 12:49:10 följande:

För mig är det nog mest födseln jag längtar till!!! Eller man kanske ska säga efter födseln. Vet inte om jag ser fram emot själva förlossningen precis

Eller iofs det ska bli skönt att gå på julledighet för sen ska jag inte jobba något mer innan lillen kommer
  • 4loveandlemons

Jag ser fram emot tillväxtultrjatljudet i v 32, men även till bm-besöket nästa vecka. Tycker inte att min mage har växt så mycket de snenaste veckorna och alla kommenterar hur liten mage jag har, så det ska bli skönt att höra om sf-måttet håller sig på normalkurvan eller ej... Men bebis verkar må bra i alla fall och har hittat en favoritplats med fötterna mot vänster revben. Aj aj, haha.

• längtan94
    Sunnan skrev 2014-10-16 12:59:53 följande:
    För mig är v 32+0 en viktig milstolpe som jag ser fram emot. Då är barnets lungor fullt utvecklade och det är helt lugnt att födas för tidigt. Inte för att jag har några tecken på att barnet tänkte komma tidigt men det känns ändå som en trygg gräns att passera. 

För mig börjar även tillväxtultraljuden inom kort (diabetes), men det är ju inte rutin för normala graviditeter. Men för mig kommer de spela stora roll inför planeringen av förlossningen och dessutom är det ju alltid roligt med ultraljud.
    Ja jag tycker också om dom veckorna när något i barnet blir lite mera klart så att säga:) 
    Ursäkta att jag frågar, men dom som har diabetes brukar inte det bli större barn då? kanske därför du ska på tul? :)
    Jag vill också ha flera UL så mysigt att få se bebis <3 älskar de, men jag får stå ut tills hon kommer ut som en riktig liten skrynkel!

Men varför ska du på tul 4loveandlemons? :)
    Och lycka till, till er tulare :D
  • escapee
    4loveandlemons skrev 2014-10-16 13:28:39 följande:

Jag ser fram emot tillväxtultrjatljudet i v 32, men även till bm-besöket nästa vecka. Tycker inte att min mage har växt så mycket de snenaste veckorna och alla kommenterar hur liten mage jag har, så det ska bli skönt att höra om sf-måttet håller sig på normalkurvan eller ej... Men bebis verkar må bra i alla fall och har hittat en favoritplats med fötterna mot vänster revben. Aj aj, haha.

Gör alla ett tillväxt ultraljud?? Eller bara vissa?
  • Isola88

vi ska på ett extra UL i v 32 för att dom vill kolla bebbens njurbäcken igen då dom RUL sa att de såg lite förstorat ut, men de brukar gå till sig, sen får vi även ett UL i v 37 för att vi ska kolla så inte denna bebbe också vill ligga i säte som storebror.  Så det är vad som jag är mest spänd på, sen så klart själva förlossningen, är faktiskt lite nervös redan nu.

• Sunnan
    längtan94 skrev 2014-10-16 16:35:45 följande:
    Ja jag tycker också om dom veckorna när något i barnet blir lite mera klart så att säga:) 
    Ursäkta att jag frågar, men dom som har diabetes brukar inte det bli större barn då? kanske därför du ska på tul? :)
    Jag vill också ha flera UL så mysigt att få se bebis <3 älskar de, men jag får stå ut tills hon kommer ut som en riktig liten skrynkel!

Men varför ska du på tul 4loveandlemons? :)
    Och lycka till, till er tulare :D
    Diabetes innebär både risk för stort barn och tillväxthämning, men stort barn är vanligare. Men jo, det är därför alla diabetiker får regelbundna TUL rutinmässigt. 

Annars tycker jag att det är väldigt mysigt nu när man faktiskt kan känna en fot trycka mot magen, peta på den och känna hur den buffar tillbaka. Kontakten är mycket mysigare än att titta på en bild på en skärm även om det är roligt det med.
  • 4loveandlemons
    escapee skrev 2014-10-16 19:00:38 följande:

Gör alla ett tillväxt ultraljud?? Eller bara vissa?

Jag får göra tul av flera anledningar. Dels görs det alltid när man blivit gravid genom ivf, vilket jag har. Dels görs det som rutin om man har haft ätstörningar tidigare då det tyvärr kan vara så att min kropp tar till sig näringen mer istället för att näringen går till bebben eftersom kroppen förr har varit inställd på svält. Den sista anledningen är att jag har mått så illa under graviditeten och kräkts så mycket att de vill se att bebisen växer som den ska. Det här är alltså mina anledningar, men det finns även andra. T.ex. Diabetes eller litet sf-mått.
Svar på tråden BF Januari 2015