• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • längtan94
    Sunnan skrev 2014-10-20 21:21:00 följande:

Hedgehog: Förstår att det blir en stor omställning med ev snitt istället. Jag hade blivit väldigt besviken, men nånstans är ju ändå huvudsaken att du och barnet mår bra. Hoppas att du slipper fler blödningar nu!

Escapee: Håller med ovanstående. Jag använder mycket hipsters i bomull nu. De kanske inte är de sexigaste underkläderna världen skådat men det är inte mormorstrosor. 

På tal om tidigare diskussion om saker som är kvar att se fram emot innan själva förlossningen. Jag är förstföderska och har hela föräldrautbildningen kvar att se fram emot. Vi bokade in den sent (för sent enligt rekommendationer har vi fått veta nu) så första träffen blir i november. Förväntar mig inte att lära mig något jag inte hört förut men tycker ändå att det ska bli väldigt trevligt att träffa andra föräldrar och prata om graviditeten och vårt kommande barn Har också en inbokad profylaxkurs att se fram emot. Har ni andra förstisar börjat gå på föräldrautbildningen ännu?

Våran föräldrakurs börjat inte heller förens i november och är bara 3 ggr :o så kommer ju vara i v 33 typ den börjar så ojdå! Jag ska även försöka få in e profylaxkurs men verkar vara dåligt med sånna (bor i en småstad) så måste åka till närmaste större stad isf , vilket är typ 1 timme iväg :)
  • LängtansBlåaBlomma

Här där jag bor består "föräldrautbildningen" av ett tillfälle där allt ifrån smärtlindring till amning gås igenom, och görs först i v 36... Men jag går privat på en kurs i gravidyoga och får läsa mig till det andra.

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Sunnan

Då går ni ju också ganska sent, ungefär samtidigt som oss
    Vi ska gå hos en privat MVC nära där vi bor då spec. MVC inte håller föräldrautbildningar. De har uppdelat på tre tillfällen: en om amning, en om förlossning och en om föräldraskap. Känns vettigt att inte köra igenom allt på en gång. 
    Fick precis även mail om att jag kommit in på reservplats på Sensus amningskurs här i Stockholm (finns på betydligt fler ställen i landet), den är gratis och oerhört populär så jag är jätteglad. Men det är 4 tillfällen, 2 timmar varje gång - hur mycket kan det finnas att säga om amning egentligen? Det är iaf mycket bra att ha lite sociala aktiviteter när man är sjukskriven, så man har nåt att se fram emot varje vecka.

• Isola88

hedgehog: vad skönt att de gick bra ändå, och hoppas att de håller sig lugnt nu! Förstår att de måste va jobbigt att ställa om sig på att eventuellt bli snittad, men huvudsaken är ju att du och bebis mår bra!

angående föräldrautbildning/kurs så kommer vi inte gå. Vet inte om man ens blir erbjuden det här som omföderska. Gick när vi väntade sonen och de va 4 gånger vill jag minnas, vi pratade om förlossningen och smärtlindring på en och amningen, och sen va de nå mer. tycker de va jätte tråkigt att de inte pratades nånting om hur man gör om amningen inte fungerar, då hade man haft lite mer koll och inte känt sig så vilsen när de inte alls blev som man fått höra innan.

• Waimea

Jag hade betydligt större behållning av föräldragruppen efter förlossningen, även om jag tyckte det var bra att få veta lite. Tyckte ändå inte att det gick att förbereda sig så mycket på förlossningen, det var bara att ta det som det kom. Din kropp vet vad den ska göra, liksom, bara att hitta strategier för att få hjärnan att uthärda smärtan och arbeta med den..

• elilin

Här har man gått å blivit halvtidsjukskriven, läkaren ville sjukskriva mig helt men så lär dem nog lägga in mig på psyket sen :p aldrig nånsin varit hemma förutom föräldrarledig eller sista 5 veckorna förra graviditeten men då var de sommar och hade hur mkt som helst att förbereda inför bebis anlände. Jag jobbar 75% i vanliga fall så blir hälften av de så ca 2-3dar I veckan jobbar ja nu (jobbar i vården så varierar beroende på helgjobb)

Har sån hemsk foglossning så ja knappt kan gå ordentligt så de lär väl egentligen inte gå å jobba alls men de visar sig är väl bara å bita ihop som ka gjort senaste 6 veckorna !

Men hade tänkt passa på å mysa massa med sonen innan bebis kommer, han får nog var hemma med mig mest istället för på förskolan , jag hoppas ja klarar av att underhålla honom bara ;)

Hur har ni som redan har syskon tänkt göra sen när bebis kommer, ska ni låta syskon vara på förskolan?

själv är ja kluven, anser ju att de inte finns nån annan som är bättre för sina barn än föräldrarna själva :) samtidigt var sonen kolik unge å får man en till sån då kan de ju vara skönt om storebror får komma hemifrån ;)

• Sagolina

Jag har ju sonen hemma ännu. Han är bara 16månader, så för oss känns det inte aktuellt med något annat än att ha han hemma.

Planen är att ha sonen hemma tills han är 3(nya babyn 1,5) och sen deltid på dagis och fortsätta vara hemma med yngre c. 1år till. Vill försöka låta barnen vara hemma till 2,5-3års ålder. Märker vi att det blir totalt omöjligt måste vi förstås tänka om.

• längtan94

Men varför skulle h*n vilja gå hemma? :") du vill ju inte ens de! Varför gå hmma med mamma och en bebis när man har alla kompisar på dagis? :)

Men sen är de säkert jätte mysig att ha båda barne hemma , så gör som du orkar :)

• elilin
    längtan94 skrev 2014-10-22 06:17:11 följande:

Men varför skulle h*n vilja gå hemma? :") du vill ju inte ens de! Varför gå hmma med mamma och en bebis när man har alla kompisar på dagis? :)

Men sen är de säkert jätte mysig att ha båda barne hemma , så gör som du orkar :)

För att vara med sin föräldrar kanske?? Han är bara 2 år så "kompisar" har han ändå. Behöver ju inte vara på förskolan för att träffa barn. Finns både öppna förskolan och andra vänner som har barn.

Nej jag vill inte gå hemma nu pga att man är lite handikappad och begränsad :/

Sagolina: ja jag vill gärna passa på å ha äldsta hemma oxå, man vill ju vara med sina barn så mycket som möjligt de är ju därför man skaffat dem :)

men har lite svårt med tanken att lämna ena och gå hem med den andra?? Känns ju jättedumt :/
Svar på tråden BF Januari 2015