• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • Qaroliine

Jag får ett tul i v 32 eftersom jag går hos privat barnmorska, där erbjuds alla ett gratis tul.

Hade fått tul ändå då det igår visade sig att barnet låg på  -10% när det gjordes tul (pga hotande förtidsbörd)  och i Lund där det gjordes vill dem då göra ännu ett tul i v 32.

Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Mimmi90

Jag ska på TUL i v32 men har ingen aning om varför. Bebis såg perfekt ut på rul, jag har inte graviddiabetes (ska även göra en till glukosbelastning v32), sf låg precis över medelkurvan så helt normalt, verkligen inga konstigheter, så vet inte varför jag fått det? Kanske är standard här?

Kan kanske bero på att jag inte går upp i vikt men de kommenterar varenda gång hur bra det är då jag är överviktig...

• elilin
    4loveandlemons skrev 2014-10-16 22:51:04 följande:

Jag får göra tul av flera anledningar. Dels görs det alltid när man blivit gravid genom ivf, vilket jag har. Dels görs det som rutin om man har haft ätstörningar tidigare då det tyvärr kan vara så att min kropp tar till sig näringen mer istället för att näringen går till bebben eftersom kroppen förr har varit inställd på svält. Den sista anledningen är att jag har mått så illa under graviditeten och kräkts så mycket att de vill se att bebisen växer som den ska. Det här är alltså mina anledningar, men det finns även andra. T.ex. Diabetes eller litet sf-mått.

Vi gjorde inte tul när vi gjorde ivf. Tidigt vul var se ända annars lika som en vanlih graviditet. Dem sa att de anses inte en risk längre med ivf graviditeter som man trodde förr. Så alltid görs de inte :)
  • 4loveandlemons
    elilin skrev 2014-10-17 14:20:31 följande:

Vi gjorde inte tul när vi gjorde ivf. Tidigt vul var se ända annars lika som en vanlih graviditet. Dem sa att de anses inte en risk längre med ivf graviditeter som man trodde förr. Så alltid görs de inte :)

Jaha okej. Här är det fortfarande en rutin. Jag frågade varför men de hade inget bra svar :)
  • Inkaaa

Nu börjar magen vara för stor för min största vinterjacka och jag inser att jag skulle behöva hitta någon ordentlig vinterjacka som jag kan ha resten av graviditeten :) Var hittar man bra gravidjackor? Eller ska man bara köpa en vanlig jacka några storlekar större än man brukar ha? Hur har ni tänkt?

Jag bor uppe i norr och kommer inte undan behovet av en riktigt bra jacka, tyvärr

• Isola88
    Inkaaa skrev 2014-10-17 15:45:26 följande:

Nu börjar magen vara för stor för min största vinterjacka och jag inser att jag skulle behöva hitta någon ordentlig vinterjacka som jag kan ha resten av graviditeten :) Var hittar man bra gravidjackor? Eller ska man bara köpa en vanlig jacka några storlekar större än man brukar ha? Hur har ni tänkt?

Jag bor uppe i norr och kommer inte undan behovet av en riktigt bra jacka, tyvärr

ja köpte en på secondhandbutik, då jag inte kan ha min vanliga vinter jacka, å då tänkte ja att ja orkar inte lägga pengar på en jacka som jag bara ska ha i 3  månader. Så hittade en för 50kr :)
  • LängtansBlåaBlomma

Här går jag in i v 30 och har börjat få hormonerna rejält i gungning. Sen nån vecka får jag plötsligt en stark känsla av obehag i kroppen som jag inte kan skaka av mig riktigt. Allt känns hemskt fast allt egentligen är bra. Som en lättare ångestattack fast mild och går över efter en stund. Jag kan inte hitta en anledning annat än en ren känslomässig/hormonell.

Finns det fler som känner igen sig?

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • längtan94

Kommer jag bajsa på bm under förlossningen? Jag får diarré vid mensbesvär, kommer jag sprutlakera barnmorskan då? Haha stackars henne isf!

• 4loveandlemons
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-10-18 11:31:17 följande:

Här går jag in i v 30 och har börjat få hormonerna rejält i gungning. Sen nån vecka får jag plötsligt en stark känsla av obehag i kroppen som jag inte kan skaka av mig riktigt. Allt känns hemskt fast allt egentligen är bra. Som en lättare ångestattack fast mild och går över efter en stund. Jag kan inte hitta en anledning annat än en ren känslomässig/hormonell.

Finns det fler som känner igen sig?

Jag känner inte igen mig just nu, men fick sådan känsla varje gång jag fick medicin intravenöst mot illamåendet tidigare i graviditeten. Ingen rolig känsla alls. Hoppas att det bara är tillfälligt!
  • Waimea
    längtan94 skrev 2014-10-18 14:22:18 följande:

Kommer jag bajsa på bm under förlossningen? Jag får diarré vid mensbesvär, kommer jag sprutlakera barnmorskan då? Haha stackars henne isf!

Kroppen brukar fixa tarmtömningen innan förlossningen, man brukar bli kass i magen när det är på G så.du behöver nog inte oroa dig..
Svar på tråden BF Januari 2015