• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • LängtansBlåaBlomma

Här mår jag bara bra! Lite sammandragningar/förvärkar/stick ibland när jag går längre sträckor, och så är jag lite stel ibland i ryggen och under revbenen. Men annars mysigt!!! Bebisen sparkar fortfarande ibland men är nu nästintill fixerad.

28 dagar kvar till bf för mig.

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • 4loveandlemons
    mariaheterjag skrev 2014-12-04 21:27:41 följande:

Förresten vänder era bebisar mkt på sig i magen? Min snurrar runt som en galning fortfarande. Halva dagen ligger den fint med huvudet ner, sen på kvällen ligger den plötsligt på tvärsen. Den byter även liksom sida i magen hela tiden.

Det låter som en bra ide med sjukskrivning!

Ang. bebisens position så har min fixerat sig med huvudet neråt nu. 31 dagar kvar till bf för mig.
  • Sunnan
    Inkaaa skrev 2014-12-04 12:00:51 följande:

Tungt. Jag går också med kryckor om det är "längre" sträckor. Inomhus använder jag inte kryckor.

Jag vet inte om jag har karpaltunnelsyndrom direkt, för mig är vänster underarm avdomnad och har varit länge :p Kan bli lite bättre när jag masserar den.

Vattengympa är toppen! Jag tar mig i väg 2 gånger i veckan. Helt underbart för man känner sig lätt i vattnet igen :)

Jag har också bara kryckorna när jag går längre sträckor - inne i hemmet, till bilen och liknande kan jag gå utan tack och lov! 
    Karpaltunnelsyndrom kan inte innefatta underarmen då problemet sitter i handleden och drabbar tumme, pekfinger och långfinger. Mitt har blivit bättre då jag ser till att lägga mig med raka handleder när jag somnar (jag ligger väldigt still när jag sover). 

Man blir så otroligt lätt i vattnet! Och så otroligt tung när man går upp igen ;)

Hur fungerar sömnen för er andra? Inatt sov jag i 1,5h-pass och var tvungen att gå upp och kissa varje gång jag vaknade - har dessutom byggarbetsplats utanför nu så att sova efter kl 8 är lönlöst. Har väldigt mycket sammandragningar nu och igårkväll gjorde de tom ont under ca 15 min. Inte värre än mensvärk men ändå. 25 dagar kvar till BF och jag hoppas på januari istället för någon av de sista dagarna på året!
  • Sunnan
    mariaheterjag skrev 2014-12-04 21:25:06 följande:

Barnmorskan idag och jag hade lika högt blodtryck som förra gången samt spår av protein i urinen. Är dötrött hela tiden, har massa sammandragningar som gör ont samt frossa som kommer och går. Har fått en läkartid i morgon och bm sa att jag kanske bli sjukskriven. Jag hoppas verkligen det! Känner att min kropp inte orkar mer. 

Oj! Borde väl bli både sjukskrivning och noggranna kontroller tycker jag. Hoppas att det inte utvecklas till en havandeskapsförgiftning.

Min har bara vänt sig ett fåtal gånger senaste månaderna och jag är ganska säker på att hen är fixerad med huvudet neråt nu. 
  • mariaheterjag

Jag blev sjukskriven till beräknat födelsedatum! Känns som en enorm lättnad. Ska gå och kolla blodtrycket 2ggr/vecka och om det inte sjunker blir jag igångsatt på bf. Det är den 12 januari så ett tag kvar men inte såååå långt. Men jag känner på mig av att jag kommer må bättre av att slippa jobba. Sista veckan har varit hemsk.

Jag undrar varför min bebis är så himla rörlig? Kan det vara för att det är andra barnet kanske, att det finns mer plats? Mitt första låg så fint och stilla med huvudet nedåt och fixerade sig snabbt med.

Sömnen funkar sådär för mig. Vaknar många gånger, och blir även väckt av sonen som är inne i en period med mardrömmar och rädd för spöken. Men värre ska det bli när bebis är ute så det är nog bara att vänja sig!

• Isola88

sömnen är riktigt dålig här nu, uppe å kissar 1 gång i timmen, foglossningen gör det omöjligt att vända på sig i sängen och så har jag sån där kramp eller vad man ska säga i benen som bara försvinner när man är uppe å går. Kan inte ligga för länge på samma sida. Å magen är stor och i vägen hela tiden haha åh bara en massa gnäll känner jag, men längtar verkligen att få tillbaka min kropp å kunna gosa med bebis å leka med storebror,

Bebben är i alla fall fixerad med huvudet ner, å känner ju att den stökar på å sparkar men inga kullerbyttor i alla fall. Haft lite sammandragningar denna veckan på kvällarna. 36 dagar till BF men plutt får gärna titta ut tidigare känner att jag har gjort mitt som gravid nu haha!

• Inkaaa

Japp. Jag är också störd i min sömn... Framförallt eftersom jag känner mig kissnödig hela tiden och har kramp i vaden. :( O så foglossning på det om jag varit aktiv under dagen. Hoppas verkligen jag får fortsatt förlängning på sjukskrivning, är inte humant annars. Ligger mest ner pga yrsel, förmodligen eftersom jag är så trött. Livet är inte lätt alla gånger... Av någon anledning så har jag fått brev från försäkringskassan om att jag ska matchas till arbete till hela arbetsmarknaden, trots att jag har en anställning. Är lite förvirrad just nu.

• Hedgehog

Hej allesammans! Jag har fått tid för kejsarsnitt 5 januari pga av föreliggande moderkaka. Känns lite läskigt med snitt. Första barnet (5år) kom den vanliga vägen.

Någon som gjort/ska göra snitt?

Är också sjukskriven till bebisen kommer, pga av blödningsrisken.

• Waimea

9 arbetsdagar kvar, vikarie på plats och det stora planeringsjobbet genomfört. Nu är det bara defilering till ledigheten den 19 december, skicka över alla mail som kommer till min vikarie, rensa i mail och papper och bara runda av. Gott.Har ett par timmars friskvård och tio timmar flex att ta ut så jag kommer försöka korta ned dagarna så mycket det går och röra lite på mig efter en månad av apmycket jobb. Ska dessutom till läkare med sonen på måndag, troligen ska han få rör i örat efter evigheter av öroninflammationer, så nästan hela dagen går åt till det..

Har varit mycket piggare i slutet av veckan. Konstigt nog har jag inga problem alls med att sova, behöver kanske upp och kissa någon gång på natten, men det stör inte. Jag tackar min lyckliga stjärna och hoppas att det håller i sig.

• Bettanspettan

Kissandet är jätte olika för mig. Vissa nätter är jag uppe varannan timme och vissa sover hela natten igenom utan att behöva upp nån gång. Tror det beror på hur bebis ligger kanske.

Svar på tråden BF Januari 2015