• Anonym (Bröllop)

Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?

Vilket är det mest bisarraste/pinsammaste/tråkigaste/mest konstiga stämning... bröllop ni har varit på?

Själv blev jag bjuden på ett bröllop av en före detta kollega som jag inte umgicks med alls (utöver jobbet då). Under bröllopet så skulle bruden hålla ett "roligt" tal om folk på festen men ingen skrattade och den tysta stämningen gjorde att bruden överdrev skämten ännu mer så till slut blev det riktigt plågsamt att lyssna på.  Tyst
    Sedan skulle några vänner till bruden "skoja" om brudparet men gjorde det på ett förnedrande sätt så bruden fick tårar i ögonen och försvann under "numret". Stämningen var ganska tryckt under resten av festen och det blev aldrig någon riktigt höjdpunkt under den kvällen. Stackars brudpar.

Jag kommer nog aldrig mer våga gå på ett "främmande" bröllop även om det var snällt såklart av kollegan att bjuda mig.

Har ni några erfarenheter av "skräckbröllop"?

• Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?
  • Anonym (Jen)

Vigseln slutar vid 1. Brudparet åker iväg på fotograferingen efteråt, vilket kändes konstigt, och nästan hundra gäster sitter i festlokalen, och ingen visste innan en släkting kommer och berättar varför paret inte dyker upp. Vid fem kommer paret äntligen till lokalen, och under tiden satt vi alla bara och väntade. Inte ens kaffe serverades som skulle ha lättat på stämningen lite. 
    Väl där hålls det pinsamma tal om att ju fortare ett barn kommer till, desto bättre. Det sjungs Lena Phs "Det gör ont" och alla skrattar till det och efterföljande skämt som innehöll tre män och tre baguetter..Ja, perverst. Paret var ungt och religiöst och oskulda enligt tron (förmodligen), och var helt röda under alla sexanspelningarna. Jag tyckte det var pinsamt. 

Under ett annat bröllop blir pappan till bruden och hans bästa vän rejält fulla av insmugglat hembränt, och brudens pappa deklarerar högt till alla att han skulle ändå ha velat ha den andra mannen i släkten som hade en son i brudens ålder. Svärsonen blir helt röd av skam, och det resulterade i bråk.

På mitt eget bröllop åkte jag till en makeup-studio för att sminka mig, och tjejen som skulle sminka mig var så grön av avund och otrevlig att hon sminkade mig som en transa. Seriöst. Jag var ung och nervös, och sa inget. Före vigseln försökte jag lite lätt padda bort det värsta med papper, men det hjälpte knappt. Jag ser ful ut i mina bilder, och skäms varje gång jag kollar på dem. Jag fick även under bröllopet att veta att nästan alla gäster önskade sig skilsmässa mällan oss, och därför fick vi knappt några persenter alls. Inte ans av släktingar. När svärmor panikaktigt försökte ens samla lite pengar för en hotellnatt fick hon veta att gästerna inte ville betala för vårt knullande. Jaha trevligt...

• Anonym (Fatalt tragiskt)

Väljer att vara anonym, för att vara på den säkra sidan. Jag var på ett ganska simpelt bröllop. Det var min sambo som kände brudgummen. Vigseln var lugn och väldigt fin. Till mat serverades ugnsbakad lax med kokt potatis, hollandaisesås och massvis att välja bland i grönsaksmenyn. Efterrätten bestod av Pannacotta. Som sagt, simpel men fin. Under festen föll bruden ihop från ingenstans, livlös. Det var så panikartat att allting fram tills ambulanssirenerna är en blank ruta i mitt huvud. Hjärtstillestånd, medfött hjärtfel eller något i den stilen. Hon överlevde inte, Har inte varit på ett bröllop sedan dess.

• Anonym (Triss)
    li123 skrev 2014-06-01 22:43:07 följande:
    Och en vuxen man bör ha en mörk kostym i sin garderob, så tveksam tom den kan räknas som kostnad för bröllopet.....

Men sikket tjat om någon ANNAN familjs ekonomi. Varför ifrågasätter du? Nu skriver vederbörande hur mycket familjen la på det bröllopet, varför skriva emot? Nu gick de till frisören INFÖR bröllopet och tydligen hade mannen ingen passande kostym. Så!
  • Pebbles88
    Anonym (Fatalt tragiskt) skrev 2014-06-02 06:44:56 följande:
    Väljer att vara anonym, för att vara på den säkra sidan. Jag var på ett ganska simpelt bröllop. Det var min sambo som kände brudgummen. Vigseln var lugn och väldigt fin. Till mat serverades ugnsbakad lax med kokt potatis, hollandaisesås och massvis att välja bland i grönsaksmenyn. Efterrätten bestod av Pannacotta. Som sagt, simpel men fin. Under festen föll bruden ihop från ingenstans, livlös. Det var så panikartat att allting fram tills ambulanssirenerna är en blank ruta i mitt huvud. Hjärtstillestånd, medfött hjärtfel eller något i den stilen. Hon överlevde inte, Har inte varit på ett bröllop sedan dess.
    Men herregud..
  • Anonym (Triss)
    Anonym (Fatalt tragiskt) skrev 2014-06-02 06:44:56 följande:

Nej men gud vad fruktansvärt. Oj vilken tragik, hennes föräldrar och familj måste ha varit i chocktillstånd länge. Får man fråga hur det gock med hennes mor och far samt brudgummen?
  • Anonym (Triss)
    Anonym (Triss) skrev 2014-06-02 07:03:04 följande:
    Nej men gud vad fruktansvärt. Oj vilken tragik, hennes föräldrar och familj måste ha varit i chocktillstånd länge. Får man fråga hur det gock med hennes mor och far samt brudgummen?

* hur det gått med brudens familj, mor, far samt brudgummen?
  • Anonym
    Anonym (Flera) skrev 2014-06-02 01:12:58 följande:
    Har varit med om flera. Bröllop som blivit försenade av släktingar som kommit sorgesklädda (till ljus klädsel?) försent till bröllopet och som sedan supit så illa att de sedan sabbat festen och bröllop där enbart prästen sjöng med i psalmerna och brudparet inte ens kysstes efteråt. Ett bröllop tacklades bruden illa av sin son och föll nästan över prästen.
    Stod det "ljus klädsel" på inbjudan? Det är nämligen en klädkod för begravningar då man önskar att gästerna inte kommer i traditionell (svart) begravningsklädsel, utan andra (milda, ej glada!) färger så som blått eller grått.

Så, varför skriva en klädkod för begravningar på sin bröllopsinbjudan?
  • Anonym (-)
    Anonym skrev 2014-06-02 08:16:29 följande:
    Stod det "ljus klädsel" på inbjudan? Det är nämligen en klädkod för begravningar då man önskar att gästerna inte kommer i traditionell (svart) begravningsklädsel, utan andra (milda, ej glada!) färger så som blått eller grått.

Så, varför skriva en klädkod för begravningar på sin bröllopsinbjudan?
    Mörkblått och grått ingår i mörk klädsel, alltså det vanliga på begravningar. 
  • Anonym (Kaos)

Åhh jag har 2

Nr 1 : Makens kusin skulle gifta sig och vi såg fram emot en trevlig dag men oj så fel vi hade. De gifte sig i en stad ca 100 mil från där vi bor så när vi bokade boende tog vi några extra dagar för att semestra med barnen och hitta på en massa kul men så blev det inte. Fick nästan ett schema i handen om allt som vi släktingar förväntades fixa och det var middagar med brudparet eller deras släkt för planeringar, matlagning, dekorera festlokalen mm

Vigseln var jättevacker men långdragen då de flesta av parets vänner skulle sjunga och så hade de skrivit väldigt långa löften. Som sagt vackert men 2½ timma i en kyrka med småbarn som förväntades vara tysta och stilla var inte kul!

Sedan fick vi vänta 3 timmar i festlokalen innan brudparet dök upp efter fotograferingen och då sattes det igång med en 6 timmar lång middag med massvis av tal (och nej, man fick inte äta när någon talade så det blev ca 5 tuggor, vänta 20 min och så 5 tuggor igen)

Sedan ville de ha fest (kl var då 23:00 och vi hade fått 2 små glas vin under hela middagen).... NEJ tack!

Dagen efter var det presentöppning och lunch

2 dagar efter middag hos brudparet

Vad vi längtade hem

2:
    Min systers bröllop.
    Jag var den enda som skulle hålla tal då hela släkten är rätt tysta och blyga men jag fick en allergireaktion av brudbuketten och tappade rösten i 3 dagar så jag fick inte fram ett ord, försökte dock att viska talet =)

Min farbrors fru somnade på toaletten med byxorna nere och dörren öppen.

Min morbror kräktes i hela diskhon över disken.

En "vän" till bruden stal alla pengar de fått i present (men blev påkommen)

Bestman förklarade att han hade en sjukdom och var döende (kanske fel att ta det just den dagen) så alla stortjöt... visade sig sedan att läkaren bara sagt att det kunde vara den sjukdommen eftersom han kissade blod, visade sig vara klamydia

• Anonym (M 2)

Mitt första bröllop nånsin var jag på när jag var i 20-års åldern, det var vänner till mig och mitt ex som gifte sig. Brudens familj var av det finare slaget och det var väldigt påkostat och väldigt stelt. Massa tråkiga tal och vi bara väntade på att festen skulle dra igång. När den väl startade så var det ett band som spelade penisonärsmusik så ingen ville dansa mer än de äldre släktingarna. Då det var fint väder så samlades alla utomhus istället varpå brudens mamma kommer ut och skriker att vi måste komma in. Vi gick så fort vi kunde och drog in till stan och dansade istället. 

Vid ett annat bröllop vi var på så hade jag och mitt ex ganska nyligen gjort slut men inte bestämt oss helt på att flytta isär, vi skulle försöka lösa allt. Det var mest hans vänner så jag funderade länge på om jag skulle gå eller ej men eftersom vi försökte reparera förhållandet så bestämde jag mig för att gå. 
    Vid bordsplaneringen så hade de bord där par satt och ett singelbord och vi hamnade båda två på singelbordet. Så min kille/ex hamnade jämte en tjej som flörtade med honom hela kvällen. Det var hur skumt som helst och blev inte det roligaste bröllopet jag varit på direkt. 

Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?