• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Nenne666
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 21:30:29 följande:
    Det beror ju på vilka kostnader de har. Rätt få bor kvar i den skabbiga ettan när familjen och inkomsterna växer bara för att det kan vara "bra att ha om man måste vabba".

• Ramborg Persdotter
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 21:30:29 följande:
    Det beror ju på vilka kostnader de har. Rätt få bor kvar i den skabbiga ettan när familjen och inkomsterna växer bara för att det kan vara "bra att ha om man måste vabba".
    Det där var ju bara dumt. När inkomster växer är det väl oklokt att skaffa sig levnadsstandard i sådan grad att man inte har råd att vabba. ...om barn finns eller planeras. 

Lite skillnad på en sunkig etta och en villa för flera miljoner. 
  • Arbetsvegan
    Ramborg Persdotter skrev 2014-06-12 21:38:35 följande:
    Det där var ju bara dumt. När inkomster växer är det väl oklokt att skaffa sig levnadsstandard i sådan grad att man inte har råd att vabba. ...om barn finns eller planeras. 

Nix, för du har ingen som helst aning om förutsättningarna, hur eller varför det ser ut som det gör.

Trots allt kan tillvaron förändras drastiskt av olika anledningar. Man är inte oansvarig bara för att man inte varit förutseende nog och sparat ihop några miljoner på banken utan det är bara ett evigt idisllande om det i forumet för att kunna lappa till andra om felaktiga prioriteeeeeeeringar.
  • Nenne666
    Ramborg Persdotter skrev 2014-06-12 21:38:35 följande:

Vad gemene man har skaffat sig för utgifter har ingen annan med att göra och bör därmed inte heller lägga några värderingar i det.
  • gaymarrige

På mitt jobb är det mellanchefen alltså min närmsta chef som vabbar typ jämt. Visst hon har tvillingar som e drygt 2 år och en 4 åring. Hennes man är aldrig hemma och hon bor dessutom långt från jobbet så hon kan inte börja när hon skall börja utan den som hon löser av skall jobba 1 tim 15 min längre för att hon skall lämna ungarna på dagis. oftast utan att personen ifråga får veta det eller ens får sig ett tack när hon kommer. Va bra att du kunde stanna kan hon säga då och då, som om man har något val . (Kan inte lämna min arbetsplats obevakad)
    Tyvärr har det blivit en av de andra som har tagit över managerrollen (fast utan betalningen så klart) eftersom man inte kan lita på att chefen är på plats.. 

• Ramborg Persdotter
    Nenne666 skrev 2014-06-12 21:43:13 följande:

Vad gemene man har skaffat sig för utgifter har ingen annan med att göra och bör därmed inte heller lägga några värderingar i det.
    Visst! Det står var och en fritt att vara en ekonomisk dumskalle. 
  • Arbetsvegan
    Ramborg Persdotter skrev 2014-06-12 21:45:26 följande:
    Visst! Det står var och en fritt att vara en ekonomisk dumskalle. 
    För att de inte gör som du med dina prioriteringar? Okej, det låter ju.... insiktsfullt...
  • jessiik

Ok om barnet är sjukt (eller inte) chefen kan kräva läkarintyg från första dagen om det är väldigt ofta. Tyvärr finns det dom som utnyttjar vab ð???

• Anonym (Bango)

Tänk om det vore 5 karensdagar på VAB, då hade barnen blivit såååå friska plötsligt på en gång!

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!