• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Arbetsvegan
    Anonym (pia) skrev 2014-06-12 18:46:42 följande:
    På vårt företag har vi ca 30 chefer och samtliga har ett uppdrag att utföra . Det uppdraget ska utföras och sen lägger vi upp jobbet själva. Med hög lön men utan övertid
    Jaha?
    Är du medveten om att du pratar om ditt jobb och din arbetsplats?
    Det verkar inte som det. Du verkar ha rätt svårt att tänka tanken att alla i världen inte har ditt jobb och din arbetsplats.

Kan du nu återgå till topic och möjligen respondera på det jag skrev från början utan att komma med irrelevanta betraktelser över ditt jobb och din arbetsplats?
    Nä förresten... strunta i det...
  • Anonym (Jobbahemma?)
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 18:18:50 följande:
    Jag har ett sånt jobb och är så sjukt trött på inställningen att man kan "jobba hemma" när man är sjuk eller vabbar.
    NEJ, det kan och SKA man inte.
    Har man ett jobb på en liten firma där ens arbetsuppgifter är så pass avancerade så att endast ens kollegor kan sköta jobbet om man själv är borta, så får man allt se till att göra lite uppoffringar.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Jobbahemma?) skrev 2014-06-12 18:53:44 följande:
    Har man ett jobb på en liten firma där ens arbetsuppgifter är så pass avancerade så att endast ens kollegor kan sköta jobbet om man själv är borta, så får man allt se till att göra lite uppoffringar.
    Nix, det är chefens ansvar och jobb att skaffa förstärkning om så behövs oh det gör det om man har de krav du har - att sjuka och vabba ska jobba ändå.

Gissa varför jag är sjukt trött på den där inställningen? För att det är så extremt lätt att dra till och skuldbelägga andra än den det vederbör - chefen.
  • Nenne666
    Indianica skrev 2014-06-12 18:37:56 följande:
    Det konstiga(?) är ju om det verkligen oftast är tor-fre som kollegan vabbar. Finns det alltså vissa speciella veckodagar som barnet blir sjukt?

Ibland har jag via Facebook och annat lagt märke till att vissa småbarnsföräldrar tenderar att frekvent "ta en mysdag hemma med vila, för lillen verkar lite hängig". Jag kanske misstolkar det, men sådant beteende på särskilt veckosluten får mina tankar att vandra till teorier om en utarbetad förälder som helt enkelt tar helg lite tidigare och använder sitt barn som argument för det.....

Dessa finns ju givetvis också, likväl dom som ständigt är måndagssjuka, som dom som plötsligt blir sjuka när det närmar sig högsäsong eller dom som blir sjuka veckan innan deras semester , ja det finns alla varianter.
  • Anonym (tufft)

Som förälder så får man inte lämna barnen på förskolan om dom inte är friska nog att delta i ALLA aktiviteter inne och ute. Så hon har kanske inte så mycket att välja på. Här vabbar min man lite mer än mig för att det är krångligare på mitt arbete än hans. Men jag har full förståelse för dom som väljer den som tjänar minst till att vara hemma mest.

Vi har två barn med förskylningsastma och vissa dagar kan det ena barnet inte vara ute utan att hosta lungorna ur sig och då får hon inte vara där eftersom ingen kan sitta inne med bara henne. Trots att hon är frisk då och bara inte klarar luften utomhus.

Samtidigt är det så klart tufft att ni får arbeta så mycket. En bättre attityd från hennes sida hade varit självklart tycker man...

• Anonym (Jobbahemma?)
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 18:56:02 följande:
    Nix, det är chefens ansvar och jobb att skaffa förstärkning om så behövs oh det gör det om man har de krav du har - att sjuka och vabba ska jobba ändå.

Gissa varför jag är sjukt trött på den där inställningen? För att det är så extremt lätt att dra till och skuldbelägga andra än den det vederbör - chefen.
    Hur mycket har man rätt att gå ner i tid som småbarnsförälder? Hur många dagar om året har man rätt att vabba?
  • Anonym (Batman)
    Nenne666 skrev 2014-06-12 16:28:57 följande:

Det skulle definitivt röra dig i ryggen om din diskriminering hamnade under granskning.
    So be it then. Det är inte som att jag anställer fem pers i månaden. Tror inte nån bryr sig.

För ett par år sen sökte jag cirka 50 jobb i månaden. Tog två-tre månader innan jag fick komma på intervju efter massvis med nej, fick sen nobben på kanske tio intervjuer. 95% av jobben var sånt jag hade jobbat med förut. Jag är riktigt bra på att formulera mig i ett personligt brev och har fina referenser. Högskoleutbildning och så vidare. Och det är dessutom såna jobb som vem som helst kan lära sig.

Jag funderade aldrig på att anmäla att jag inte fick några jobb. Korkat ju. Jag bor i Sthlm, hundratals människor söker varje jobb!

Jag är kvinna och var då 28 år, i ett mycket lyckligt förhållande, som jag nämnde tydligt i brevet. Fick väl skylla mig själv...
  • Majsan70
    Indianica skrev 2014-06-12 18:37:56 följande:
    Det konstiga(?) är ju om det verkligen oftast är tor-fre som kollegan vabbar. Finns det alltså vissa speciella veckodagar som barnet blir sjukt?

Ibland har jag via Facebook och annat lagt märke till att vissa småbarnsföräldrar tenderar att frekvent "ta en mysdag hemma med vila, för lillen verkar lite hängig". Jag kanske misstolkar det, men sådant beteende på särskilt veckosluten får mina tankar att vandra till teorier om en utarbetad förälder som helt enkelt tar helg lite tidigare och använder sitt barn som argument för det.....
    Min dotter blir ofta sjuk vissa veckodagar. Vi ger medicin via injektion en gång i veckan och efter ungefär halva veckan tenderar hon att bli dålig igen när effekten avtar. Fullt normalt alltså att hon är hemma vissa dagar.
  • Nenne666
    Anonym (Batman) skrev 2014-06-12 19:14:53 följande:
    So be it then. Det är inte som att jag anställer fem pers i månaden. Tror inte nån bryr sig.

För ett par år sen sökte jag cirka 50 jobb i månaden. Tog två-tre månader innan jag fick komma på intervju efter massvis med nej, fick sen nobben på kanske tio intervjuer. 95% av jobben var sånt jag hade jobbat med förut. Jag är riktigt bra på att formulera mig i ett personligt brev och har fina referenser. Högskoleutbildning och så vidare. Och det är dessutom såna jobb som vem som helst kan lära sig.

Jag funderade aldrig på att anmäla att jag inte fick några jobb. Korkat ju. Jag bor i Sthlm, hundratals människor söker varje jobb!

Jag är kvinna och var då 28 år, i ett mycket lyckligt förhållande, som jag nämnde tydligt i brevet. Fick väl skylla mig själv...

Om du hamnar under granskning, som sagt. Där du konsekvent aldrig låter en kvinna i sin fertila ålder ens få komma till intervju...(det finns dom som kan reagera) Det är väl inte jättesvårt att förstå vad jag menar ?
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!