• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Nenne666
    Ramborg Persdotter skrev 2014-06-12 21:45:26 följande:
    Visst! Det står var och en fritt att vara en ekonomisk dumskalle. 

Ja om det nu är på det viset.
  • Anonym (Bango)

Alla på arbetsplatserna som ska kompensera för alla som är hemma för VAB, stressar ihjäl sig samtidigt. Som om det inte är nog med stress ändå liksom.

• BellyButtOn

Fast det borde kanske kallas VAFFANDE istället? Vård Av Familj.

"Jo, hej chefen. Jag blir hemma och VAFFAR lite. Min lilla dotter behöver lära känna mig lite. Vi tycker att en och en halv dödströtta timmar om kvällen är för lite i längden. Nädu, jag kommer nog inte tillbaka till jobbet på ett par veckor eller så. Vi behöver VAFFA länge. Bara gosa och öva på att ta på skor och snyta näsan och säga puss. Ja, du förstår. Fint!"

• Englia

Chefen kan inte kräva läkarintyg vid vab.

• gaymarrige
    BellyButtOn skrev 2014-06-12 22:35:08 följande:

"Jo, hej chefen. Jag blir hemma och VAFFAR lite. Min lilla dotter behöver lära känna mig lite. Vi tycker att en och en halv dödströtta timmar om kvällen är för lite i längden. Nädu, jag kommer nog inte tillbaka till jobbet på ett par veckor eller så. Vi behöver VAFFA länge. Bara gosa och öva på att ta på skor och snyta näsan och säga puss. Ja, du förstår. Fint!"
  • Arbetsvegan
    BellyButtOn skrev 2014-06-12 22:35:08 följande:

Det du säger är att det inte ska vara någon karens för sjukskrivningar.

Folk fuskar inte så mycket som en del vill tro utan tvärtom är det oftast de som spekulerar om grannars och kollegors fuskande som inte mår sådär helt bra.

www.metro.se/nyheter/tipsaren-tror-att-grannen-myglar/EVHmcu!VKYnoj22r0HLA/
  • BellyButtOn
    gaymarrige skrev 2014-06-12 22:31:33 följande:
    man kan väl välja att arbeta endast 75% då om man inte klarar av mer. Stackars människor som blir så trötta efter att jobbat i 9 timmar och just det 1 timme av dessa var det rast..
    Nja. Hur tänkte du nu?

Idén var just den att vi INTE skulle behöva förlora på att vara hemma mer. Med 75% tjänstetid så förlorar man liksom en betydlig del av lönen. Jag menar att vi arbetar för mycket och att det syns på allt vabbande som tas ut i tid och otid. Vabben är en nödlösning för många människor som inte orkar och jag menar att det är SUNT att inte orka.

Du menar att en 9 timmars arbetsdag är okej? Hur tänkte du där? Att livet går ut på att arbeta?

Vi är väldigt många människor som har värde i att vara tillsammans med de barn vi har äran av att vara föräldrar till. Arbete är överskattat, familjer är underskattade. Det är ett samhällsproblem som bör lösas genom att korta ner arbetstiderna generellt. Du löser inte detta genom att klanka ner på folk med nedlåtande kommentarer som ovan. 
  • Arbetsvegan
    Nenne666 skrev 2014-06-12 22:45:12 följande:

Den satt fint :)
    Länken verkar inte funka. Testar igen. LÄNK
  • tessan27

Jag har varit och är i perioder fortfarande den där irriterande VABande kollegan... Pga detta har jag gått in i väggen och hamnat i en depression... Så nej det är ingen semester att vabba.

Dottern som idag är 8 år var sjuk ungefär varannan vecka under sina första 2-3 år på förskolan. Hon har infektionsastma och allergier, en immunbrist, var öronbarn, hade periodisk feber ( hög feber utan anledning minst en gång i månaden) åt inte, växte inte, gick inte upp i vikt... you name it... det var någonting hela tiden. Många dagar, kvällar och nätter spenderades på barnakuten, VC eller andra läkarbesök... När hon var 2 år fick vi reda på att hon hade en immunbrist. Innan det var det knappt någon som trodde på mig på mitt jobb.

Det jobbigaste tror jag vara att behöva ringa till jobbet och säga att jag vabbar idag också. När det suckades i andra änden... en inre stress plus stressen för vad det var för fel på mitt barn och att inte bli trodd av varken kollegor eller chef.
    Detta ledde alltså till att jag gick in i väggen när hon var 5 år. Saken blev heller inte bättre av att lillebror visade samma symptom och var även han sjuk mycket... ingen immunbrist där som tur var men astma och allergier och många jobbiga förkylningar.

Idag vet min chef och mina kolleger hur det ligger till men ändå gnälls det emellanåt. Dock inte lika mycket som förr. Dem vet iallafall att jag inte hittar på eller är hemma för skojs skull.

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!