• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Indianica

Det konstiga(?) är ju om det verkligen oftast är tor-fre som kollegan vabbar. Finns det alltså vissa speciella veckodagar som barnet blir sjukt?

Ibland har jag via Facebook och annat lagt märke till att vissa småbarnsföräldrar tenderar att frekvent "ta en mysdag hemma med vila, för lillen verkar lite hängig". Jag kanske misstolkar det, men sådant beteende på särskilt veckosluten får mina tankar att vandra till teorier om en utarbetad förälder som helt enkelt tar helg lite tidigare och använder sitt barn som argument för det.....

• Arbetsvegan
    Anonym (pia) skrev 2014-06-12 18:37:47 följande:
    Absolut inte oavsett position . Vad babblar du om egentligen
    Gå tillbaka och läs det jag skrivit... eftersom du inte vet vad du responderar så är det inte så kostigt att du skriver irrelevanta saker...
  • Arbetsvegan
    Indianica skrev 2014-06-12 18:37:56 följande:
    Det konstiga(?) är ju om det verkligen oftast är tor-fre som kollegan vabbar. Finns det alltså vissa speciella veckodagar som barnet blir sjukt?

Ibland har jag via Facebook och annat lagt märke till att vissa småbarnsföräldrar tenderar att frekvent "ta en mysdag hemma med vila, för lillen verkar lite hängig". Jag kanske misstolkar det, men sådant beteende på särskilt veckosluten får mina tankar att vandra till teorier om en utarbetad förälder som helt enkelt tar helg lite tidigare och använder sitt barn som argument för det.....
    Nä men det är rätt naturligt att orken tryter om man inte är fullt frisk. Det kan gå bra i början på veckan efter att man vilat upp sig under helgen men sen tar det stopp. Ett annat alternativ är att pappan faktiskt tar början på veckan.
  • Anonym (pia)
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 18:38:43 följande:
    Gå tillbaka och läs det jag skrivit... eftersom du inte vet vad du responderar så är det inte så kostigt att du skriver irrelevanta saker...
    Jag sitter som som personalchef och hanterar sådana här frågor dagligen och har gjort så i 30 år
  • Anonym (^^)
    Indianica skrev 2014-06-12 18:37:56 följande:
    Det konstiga(?) är ju om det verkligen oftast är tor-fre som kollegan vabbar. Finns det alltså vissa speciella veckodagar som barnet blir sjukt? Ibland har jag via Facebook och annat lagt märke till att vissa småbarnsföräldrar tenderar att frekvent "ta en mysdag hemma med vila, för lillen verkar lite hängig". Jag kanske misstolkar det, men sådant beteende på särskilt veckosluten får mina tankar att vandra till teorier om en utarbetad förälder som helt enkelt tar helg lite tidigare och använder sitt barn som argument för det.....

Jag i min man har delat upp det så här: Måndag, tisdag, fredag vabbar jag om det är nåt av barnen som är sjuka. Onsdag och torsdag är det maken som vabbar OM det inte är nåt oerhört speciellt just den veckan som måste göras. Kanske kan det vara nåt sånt som gör att ts vabbar just dessa dagarna?
  • Arbetsvegan
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 18:36:58 följande:
    Det är just det som är så jobbigt. Jag tror att hon uttnyttjar systemet. Chefen frågade henne hur barnet mår och hon sa att hon har feber och förkylningar konstant. Det är så för vissa barn men det är hennes attityd man stör sig mest på. Man får aldrig ens ett tack för att man täckt för henne och så alla dessa klagomål om hur trött hon är med ett litet barn som att hon är den ända mamman i världen som är trött.
    Allvarligt är det inte hon som ska tacka er utan er chef. Det är chefen som låter er gå underbemannade och det är inte hennes ansvar att se till att det fungerar.
    Spotta upp er och rikta ilskan där den hör hemma och ställ krav på chefen!
  • Arbetsvegan
    Anonym (pia) skrev 2014-06-12 18:41:38 följande:
    Jag sitter som som personalchef och hanterar sådana här frågor dagligen och har gjort så i 30 år
    Och ändå så lite koll....
    Vojne vojne...
  • Anonym (Haha! :))
    Tom Araya skrev 2014-06-12 18:33:20 följande:
    TS, det är kanske mamman i den här tråden du har som kollega...
    Så J*VLA trött på dagiset!
    Drömmer

Wow!

Misstänkte att min tråd skulle dyka upp någonstans. Men den är ju iallafall läsvärd för TS så hon får se hur det faktiskt kan se ut i verkligheten.

VAB är bland det jävligaste jag vet. Gillar inte VAB för fem öre, framförallt inte med friska barn.

Dock är det omöjligt mig det skrivs om, då jag är den enda kvinnan på min arbetsplats. :)

• Anonym (pia)
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 18:42:44 följande:
    Och ändå så lite koll....
    Vojne vojne...
    På vårt företag har vi ca 30 chefer och samtliga har ett uppdrag att utföra . Det uppdraget ska utföras och sen lägger vi upp jobbet själva. Med hög lön men utan övertid
  • Anonym (fd kollega)

Jag har inte läst alla inläggen. men jag tänkte dela med mig av en liknande historia. Min fd kollega VAB:ade ofta. I början tänkte jag att det blir så med mindre barn. Hennes barn var då 4 och 6 år. Men efter ett tag så började det gå ut över mig och jag började skriva upp i en kalender när hon var borta för att ha något konkret att visa för chefen. Då såg jag ett mönster, hon var borta alla klämdagar, dag innan röddag, minst en dag innan semester, dag innan skolavslutningar/lucia mm. Kort sagt minst en dag innan varje "naturlig" ledighet. Hon jobbade dessutom bara 60%. Så då blir det inte många dagar kvar. 

Trotts att jag påpekade det för chefen så hände ingenting. Så jag förstår frustrationen. 

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!