• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Anonym (ah)

klart vabbande irriterar arbetskollegor.
    om inte killar och tjejer tar ut 50% vabb vardera så kommer det alltid att finnas ett orosmoln när man anställer en kvinna. 

har inte läst trådens kommentarer men man måste nog vara ganska trångsynt om man inte själv lyckas förstå det.

• Anonym (och?)

Har du och de andra småbarn ts? Jag vet av erfarenhet när mina barn är sjuka eller blir sjuka så duger endast mamma.. Varför ska man bråka med barnen som är sjuka, ta striderna så att barnen mår ännu sämre och kanske är ledsna hela dagarna när mamma inte är hemma? Det gör det bara värre för alla inblandade.

Jag har 2 barn. Pojken på 4 år är ALDRIG sjuk, har varit sjuk 6 dagar på dessa 3 år han gått hos dagmamman. Dottern 1,5 år är oftare sjuk då hon nyligen börjat där hon med, har säkert med immunförsvaret att göra. Nya baciller osv. Här vabbar jag och ingen gnäller för jag vet hur mina barn är när de är sjuka.

• gaymarrige
    Anonym (och?) skrev 2014-06-13 09:21:13 följande:
    Har du och de andra småbarn ts? Jag vet av erfarenhet när mina barn är sjuka eller blir sjuka så duger endast mamma.. Varför ska man bråka med barnen som är sjuka, ta striderna så att barnen mår ännu sämre och kanske är ledsna hela dagarna när mamma inte är hemma? Det gör det bara värre för alla inblandade.

Jag har 2 barn. Pojken på 4 år är ALDRIG sjuk, har varit sjuk 6 dagar på dessa 3 år han gått hos dagmamman. Dottern 1,5 år är oftare sjuk då hon nyligen börjat där hon med, har säkert med immunförsvaret att göra. Nya baciller osv. Här vabbar jag och ingen gnäller för jag vet hur mina barn är när de är sjuka.
    vem tog ut mest föräldraledighet??
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Opala) skrev 2014-06-12 21:03:01 följande:

Ni har nästan 70000 kr i månaden och ni har inte råd att vabba? WOW.
    Vi har råd att vabba mycket när min man gör det. Om jag vabbar 50% av min arbetstid under ett halvår (vilket var fallet en period) och får 80% av 26 000, eller vad taket är i sjukförsäkringen, istället för 70% av 47 000 så nej, då slår det för hårt. Sådana marginaler har vi inte i sparpengar, eller har lust att lägga på det heller när min man kan vabba istället. Det kan knappast vara särskilt svårt att vare sig räkna ut matematiskt eller förstå i allmänhet.
  • Anonym (Idiot)

TS alltså din arbetskamrat kanske skiter i sitt jobb, men va fan vad ska man göra när man har ett sjukt barn. Vårt barn började på dagis förra hösten och var sjuk i princip varannan vecka, det var sjukt jobbigt både för barnet som var sjukt jämt och för oss som vabbade. Men så är det ju om man inte vill att den ena föräldern ska vara hemma heltid och inte jobba.
    Du kanske också skaffar barn någon gång så får du se hur det är!!!!
    Jag skulle aldrig vilja jobba på en arbetsplats där kollegorna beter sig som du! Det är diskriminering skulle jag säga!!

• Anonym (Ja ja ja ja)

Visst är det konstigt att i alla dessa trådar så är det alltid männen som absolut inte kan vara hemma från jobbet aldrig någonsin för att deras jobb är så otroligt viktigt, och ändå hävdar folk på FL att feminism inte alls behövs för vi är ju så jämnställda redan

Konstigt att man inte kan se kopplingen alls faktiskt 

• Anonym (Ja ja ja ja)
    Anonym (ah) skrev 2014-06-13 09:00:43 följande:
    klart vabbande irriterar arbetskollegor.
    om inte killar och tjejer tar ut 50% vabb vardera så kommer det alltid att finnas ett orosmoln när man anställer en kvinna. 

har inte läst trådens kommentarer men man måste nog vara ganska trångsynt om man inte själv lyckas förstå det.
  • Anonym (Flexlösning?)
    Anonym (Ja ja ja ja) skrev 2014-06-13 10:51:04 följande:
    Visst är det konstigt att i alla dessa trådar så är det alltid männen som absolut inte kan vara hemma från jobbet aldrig någonsin för att deras jobb är så otroligt viktigt, och ändå hävdar folk på FL att feminism inte alls behövs för vi är ju så jämnställda redan

Konstigt att man inte kan se kopplingen alls faktiskt 
    Haha, ja visst är det konstigt att männen har så otroligt mycket viktigare jobb?

Detsamma gäller företagande. Jag läste någon undersökning (nu är det ett antal år sedan) om hur egenföretagande ser på detta med vabb och föräldraledighet. Männen som drev egna företag menade att de tyvärr inte kunde vara föräldraledighet eftersom de ju var egenföretagare, medan kvinnorna resonerade precis tvärtom: de kunde vara mer flexibla just för att de hade egna företag.

Det är ju bara att kolla på arbetsplatser där män och kvinnor har samma jobb: vem anser att de tyvärr har för viktiga jobb för att vara hemma? Skulle gissa på männen.

Sen finns det ju såklart de män som vil vara hemma men mamman tycker att hon äger föräldraledigheten.

• Anonym (njae)
    gaymarrige skrev 2014-06-13 07:57:30 följande:
    karensdag ingen ersättning alls Vabba avdrag på lönen ca 20%

snarare 60 % avdrag på lönen för en vabbdag (om man som jag slår rejält i fk-s tak..)...så nej här vabbas inte en enda dag i onödan (men när det behövs såklart)
  • Anonym (^^)
    Anonym (Flexlösning?) skrev 2014-06-13 10:57:07 följande:
    Haha, ja visst är det konstigt att männen har så otroligt mycket viktigare jobb?

Detsamma gäller företagande. Jag läste någon undersökning (nu är det ett antal år sedan) om hur egenföretagande ser på detta med vabb och föräldraledighet. Männen som drev egna företag menade att de tyvärr inte kunde vara föräldraledighet eftersom de ju var egenföretagare, medan kvinnorna resonerade precis tvärtom: de kunde vara mer flexibla just för att de hade egna företag.

Det är ju bara att kolla på arbetsplatser där män och kvinnor har samma jobb: vem anser att de tyvärr har för viktiga jobb för att vara hemma? Skulle gissa på männen.

Sen finns det ju såklart de män som vil vara hemma men mamman tycker att hon äger föräldraledigheten.

Man måste även fundera på vad som menas med "viktigare jobb": Kanske är det så att man i familjen värderar det arbete som genererar mest pengar som det viktigaste jobbet. Ofta är det mannen.
    Om kvinnor och män ska kunna ta ut lika mycket föräldraledighet och VAB måste skillnaderna i lön mellan män och kvinnor minska, annars kommer det alltid vara den som tjänar minst som är hemma mest. 
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!