• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • spelin

Oavsett om kollegan "latar sig" eller vad du verkar tro, eller inte, så hjälper det väl inte att gnälla här? Har du tagit upp detta med kollegan i fråga? Fråga lite försiktigt om mannen inte kan ta nån vab, eller om hon ska fundera på att gå ner i tid...? Jag kan förstå att det kan vara tufft att ha småbarn hemma, men då kanske man ska fundera på om det är hållbart att jobba heltid... Om "vabbandet" beror mer på henne än barnen, så kanske det här arbetstempot inte funkar. Då är det en bättre lösning för alla att dra ner hennes tjänst och sätta in ett vikariat på 25% om det är möjligt, alternativt fördela om arbetsuppgifterna.

• Anonym (så)
    Anonym (Pengar) skrev 2014-06-12 13:00:07 följande:
    Eller att det är en ekonomisk fråga. Det kan slå väldigt hårt om man ofta ha sjuka barn.

I mitt fall hade vi en period på ca 1 år där våra barn i princip var sjuka varje vecka. En av dem eller båda. Jag tjänar 47 000 kr i månaden och min man 22 000 kr. Det var helt enkelt inte ekonomiskt görbart för oss att jag tog hälften av allt vabbande, hur gärna man än skulle velat att han kunde vara lojal mot arbetsplats och kollegor. Taket i sjukförsäkringen gjorde att vi var tvungna att vara oss själva närmast under den här perioden.
  • fluu

Och vad ska hon göra tycker du, lämna en smittohärd på dagis?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (så)

Detta är ju en organisatorisk fråga. Man kan ju inte hålla mamman ansvarig för att hon vabbar ett sjukt barn (och däremd gör arbetet lidande) Den typen av argument leder ju till att man inte kan arbeta när man blivit förälder (mamma?). Angående att pappan skall vabba lika mycket, kan det vara en ekonomisk fråga. Oftast tjänar pappan med = familjen forlorar mer om han vabbar.

• Vinterankan
    Vinterankan skrev 2014-06-12 17:21:55 följande:
    Är det så att ni har någon form av ansvar med omedelbara svar till kunder, eller funkar det att saker kan ligga någon dag? För om saker kan ligga någon dag så kan ni ju omorganisera arbetet till att vara mer individuellt så att ni inte tar över hennes arbetsuppgifter när hon är borta utan att det blir liggande tills hon kommer tillbaka. Då blir det ju såklart samma för er också när ni är sjuka. Och sedan så kan ni frångå dem typen av arbetssätt i semestertider så att det ändå funkar med planerade ledigheten.

Jag kan tillägga att om det är så att barnen är extremt sjuka och mamman tar all vab utan att vara ensamstående så kan jag tycka att man kan göra på det här sättet. Om det är så att föräldrarna är sammanboende och pappan inte tar någon vab så ska deras val inte påverka er utomstående så negativt. Då får det påverka dem själva negativt istället.
  • AnnaSthlm

Får du övertidsersättning? Genom att göra hennes jobb åt henne blir detta ert problem istället för arbetsledningens. Den dagen arbetet inte längre görs, kommer chefen att hitta andra lösningar.

• Anonym (trött)

Vill inte outa mig själv men jobbet behöver utföras på arbetstid så man kan inte direkt jobba hemma. Verksamheten stängs under lov och under en månad i sommaren så vi har inga vikarier. Om någon är borta så täcker chefen eller man gör en överrenskommelse med en kollega. Eftersom hon är borta så ofta så drabbar det oss alla för att chefen hinner inte göra allt. Om det var fråga om en eller två dagar nu som då men så ofta blir det jobbigt. Vi är bara ca 15 anställda därför blir stämningen så dålig.

• Anonym (m)
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 18:07:18 följande:
    Vill inte outa mig själv men jobbet behöver utföras på arbetstid så man kan inte direkt jobba hemma. Verksamheten stängs under lov och under en månad i sommaren så vi har inga vikarier. Om någon är borta så täcker chefen eller man gör en överrenskommelse med en kollega. Eftersom hon är borta så ofta så drabbar det oss alla för att chefen hinner inte göra allt. Om det var fråga om en eller två dagar nu som då men så ofta blir det jobbigt. Vi är bara ca 15 anställda därför blir stämningen så dålig.

Känner du din kollega väl?
  • Arbetsvegan
    Anonym (Jobbahemma?) skrev 2014-06-12 16:56:16 följande:

Hej! Jag har endast läst detta inlägg så jag vet inte om det jag tänkt skriva, redan har skrivits. Jag undrar bara varför inte den vabbande mamman kan ta hem allt, eller iaf hälften av allt sitt eget jobb och pyssla med det då barnet sover (dagtid och/eller kvällstid)?
    Jag har ett sånt jobb och är så sjukt trött på inställningen att man kan "jobba hemma" när man är sjuk eller vabbar.
    NEJ, det kan och SKA man inte.
  • Anonym (pia)
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 18:18:50 följande:
    Jag har ett sånt jobb och är så sjukt trött på inställningen att man kan "jobba hemma" när man är sjuk eller vabbar.
    NEJ, det kan och SKA man inte.
    Är man chef och inte har reglerad arbetstid så svarar man i telefon och besvarar mailen fastän man är hemma sjuk eller vabbar om man kan
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!