• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Solidaritet
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 16:59:56 följande:
    Inte i första skedet. Finns inte en chans att man ska behöva sitta och motivera varför man lägger 200 ansökningar åt sidan, och bara går vidare med kanske 10 st.
    Det var slarvigt uttryckt av mig. Jag var stressad och hade inte tid att uttrycka mig bättre. 

Det är naturligtvis så att du behöver ha en tillräckligt bra rekryteringsprocess för att kunna visa giltiga skäl varför du valt den sökande du valt över de andra sökanden, om du hamnar i arbetsdomstolen.

Risken för att någon kommer att stämma dig är antagligen ganska liten, men om man som en person i tråden konsekvent väljer bort kvinnor ökar naturligtvis den risken markant.

Se till att ha en öppen och kompetent rekryteringsprocess så har du ingenting att oroa dig för. 
  • Solidaritet
    Batmamba skrev 2014-06-13 21:56:10 följande:

Bra inlägg, undantaget ett faktafel. Kvinnor har lönearbetat i åtminstone några hundra år, både i hemmet (t.ex. spånad och vävning) och utanför (tex. mejeri- och textilindustri). Under mitten av 1900-talet höjdes den materiella/ekonomiska levnadsstandarden enormt vilket gjorde att "vanligt folk" kunde göra som överklassen och ha hemmafruar. Hemmafruperioden är alltså en parentes i historien om kvinnors lönearbete.
    "Under 1950-talet kom ett genombrott för kvinnor på arbetsmarknaden. Från att 30 procent av dem då lönearbetade steg denna siffra till 75 procent 1990. Närmare en halv miljon kvinnor gick ut i arbetslivet under 1960- och 1970-talen. Från denna tid har antalet kvinnor inom metallindustrin vuxit, främst sysselsatta med montering av elektroniska produkter."
    www.so-rummet.se/fakta-artiklar/kvinnor-och-man-i-arbetslivet

Det är detta jag tänkte på i mitt inlägg. Kanske inte var världshistoriens bästa formulering. 
  • Anonym (FK)

Tror nog att chefen kan vända sig till FK och fråga om de kan göra en utredning på barnet som är sjuk så ofta!

• Kofot
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 12:45:45 följande:

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

Det är chefens ansvar att se till att ni inte går på knäna under tiden er kollega vabbar. Be chefen ta in vikarier och lägg problemet på den som äger det nämligen chefen inte kollegan.
  • Anonym (...)
    Kofot skrev 2014-06-23 09:36:20 följande:
    Det är chefens ansvar att se till att ni inte går på knäna under tiden er kollega vabbar. Be chefen ta in vikarier och lägg problemet på den som äger det nämligen chefen inte kollegan.
  • Mickezzz
    Anonym (Uhh) skrev 2014-06-13 16:02:59 följande:

120 dagar per Barn ja. Har du två blir det 240 dagar........
    Nä 120 dagar tot är man 2 så 60 dagar per barn
  • Anonym (Wtf)
    Mickezzz skrev 2024-06-26 07:54:28 följande:
    Nä 120 dagar tot är man 2 så 60 dagar per barn
    Och det vill du upplysa om 10 år senare?
  • Anonym (D)

Det är din arbetgivares problem. Lägg problemet där det hör hemma. 

• Anonym (88an)

Vet exakt hur det är. 
    I augusti blir det tre! År sedan min kollega började hos oss. Sedan dess har hon ALDRIG arbetat fem dagar i rad. Började se ett mönster ganska snart. V1 - barn ett sjuk. Vecka 2. Barn 2. Vecka 3 är hon själv sjuk. Så har det alltså varit i 2 år och 10 månader. 

Hon började efter ett tag arbeta 50 %. Varav 2 dagar 4h. En heldag och två lediga. Detta för ett år sedan. En! Gång på detta år har hon lyckats arbeta 3 nästan dagar. Hon kom den 3:e dagen men behövde åka och hämta sina barn på förskolan. 

Vad man kan göra? Prata med kollegan. Var nyfiken. Varför är situationen så att denne måste ta ALL vabb. Beror det på att arbetet inte upplevs "tillräckligt"? Ligger underliggande mående till grund?

Det värsta är väl att denna människa också är först att lägga in föräldraledigt på jul, sommar, ah alla lov. 

Barn är sjuka. I vissa perioder oftare. Men, I detta fall kan jag garantera att barnen inte är sjuka så ofta. Hon trivs inte med sitt yrke bara. Därför hon pluggar vidare. 
    Å nej -inga underliggande sjukdomar osv på barnen. 

• Anonym (D)
    Anonym (88an) skrev 2024-06-26 12:37:38 följande:

Vet exakt hur det är. 
    I augusti blir det tre! År sedan min kollega började hos oss. Sedan dess har hon ALDRIG arbetat fem dagar i rad. Började se ett mönster ganska snart. V1 - barn ett sjuk. Vecka 2. Barn 2. Vecka 3 är hon själv sjuk. Så har det alltså varit i 2 år och 10 månader. 

Hon började efter ett tag arbeta 50 %. Varav 2 dagar 4h. En heldag och två lediga. Detta för ett år sedan. En! Gång på detta år har hon lyckats arbeta 3 nästan dagar. Hon kom den 3:e dagen men behövde åka och hämta sina barn på förskolan. 

Vad man kan göra? Prata med kollegan. Var nyfiken. Varför är situationen så att denne måste ta ALL vabb. Beror det på att arbetet inte upplevs "tillräckligt"? Ligger underliggande mående till grund?

Det värsta är väl att denna människa också är först att lägga in föräldraledigt på jul, sommar, ah alla lov. 

Barn är sjuka. I vissa perioder oftare. Men, I detta fall kan jag garantera att barnen inte är sjuka så ofta. Hon trivs inte med sitt yrke bara. Därför hon pluggar vidare. 

Japp. Var nyfiken om du vill få en varning....
  • Mickezzz
    Anonym (Wtf) skrev 2024-06-26 08:10:05 följande:
    Och det vill du upplysa om 10 år senare?
    Hahaha den missade jag.

kanske ts vet nu :) 
  • Anonym (K)

Det är detsamma på mitt jobb i USA. Min supervisor assistant har FMLA/FAMLI och är borta ca 2 till 3 dagar i veckan, säger att det beror på migrän. Hon har blivit noggrant undersökt men de har inte hittat nån orsak. Jag VET att hon fejkar minst hälften av frånvarigheterna för hon är en lat människa i övrigt. 

Jag anser att är man borta från jobbet så pass mycket så är man inte arbetsför och bör ansöka om disability. For fukk sakes. 

Vi får 6.5 sjuktimmar per månad och det räcker tydligen inte för henne. Det är fler på jobbet nu som vill ansöka om FMLA och FAMLI leave så vi som kommer till jobbet och gör allt jobb kommer snart att bli utbrända och måste ansöka vi också så snart kommer det inte finnas något jobb. De har verkligen tänkt ut detta riktigt smart. 

• AnnaSthlm

Detta är din chefs problem. Gör det du behöver och inte mer. Bara låt bli. Ja du kan.
    Så länge du och dina kollegor kompenserar för personens frånvarande arbetsinsats kommer absolut ingenting att förändras. 

• Anonym (Jiez)

Det är arbetsgivarens skyldighet att se till att ni har rätt bemanning.. 
    Har man en som vabar konstant / sjukskriver sig. Så är det till att se över bemanningen. Kanske behöver ha en person som går utöver grundbemanningen för att täcka upp för frånvaro. 

Du och dina kollegor måste sluta ställa upp. 
    Kontakta ditt skyddsombud / fack.

• Anonym (Det där ja)
    Anonym (88an) skrev 2024-06-26 12:37:38 följande:

Vet exakt hur det är. 

Har en likadan kollega. Hon jobbade inte en enda hel vecka under de tre år jag arbetat med henne hittills. Det var VAB, egen sjukdom, hon bröt pekfingret osv. Hon var borta jämt, och var den första att lägga in om ledighet julafton, midsommarafton osv.
    Räddningen var när hon gick och köpte lägenhet med lån på många miljoner (ensam). Plötsligt har hon inte råd att vara frånvarande, och plötsligt är både hon och barnen kärnfriska. Förfärligt egentligen, men en jädra tur för vår arbetsplats att hon köpte lägenheten....
  • Anonym (Wtf)

Fler som inte fattar att tråden är 10 år gammal.

• Anonym (Hej)

Jag brukar vabba när det är vinter-OS. Jag brukar följa hockeyn.

• Plupp73
    Anonym (Wtf) skrev 2024-06-28 21:25:24 följande:

Fler som inte fattar att tråden är 10 år gammal.

Den är tio år gammal, men ämnet ständigt aktuellt 
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!