• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Arbetsvegan
    Anonym (pia) skrev 2014-06-12 18:23:29 följande:
    Är man chef och inte har reglerad arbetstid så svarar man i telefon och besvarar mailen fastän man är hemma sjuk eller vabbar om man kan
    Det ligger inte i egenskaper för "chef" utan möjligen vad du gör...
  • Anonym (Bango)

Jag tror inte heller barnen är sjuka precis varenda vecka, det är ju så att det är många som stannar hemma med barnen och vabbar för att de inte vill jobba. Utnyttjar det såklart, kom inte och säg något annat nu. Visst småbarn är mycket sjuka, men så är det så lätt att det blir en dålig vana för det är ju så skönare att vara hemma... 

• Anonym (funkismamma)

Jag känner igen det där. Både som vabbande förälder och som kollega. Mitt barn var inlagd ca en vecka varje månad pga av att funktionshindret gjorde mitt barn mer känsligt för infektioner. Så var det i mer än 2 år. Eftersom vi hade äldre friska barn så löste vi det genom att vi tillbringade 2 dygn var på sjukhuset, dels för att inte bara jag skulle försvinna från de äldre barnen, men också för att det var ohyggligt jobbigt att vara på sjukhuset med minsten som var så dålig. Och även för våra arbetsgivare och kollegor, det är kännbart när någon är borta så mycket från jobbet.

Nu, när mitt yngsta blivit mycket äldre och har assistenter, har jag sett hur andra kollegor (med alldeles vanliga barn) är borta mycket mer än jag var med mitt funkisbarn som var nära döden med otäck regelbundenhet. Och det inte bara förvånar mig, det gör mig mycket betänksam. Och jo, vi förlorade multum på att pappan tog lika mycket vab som jag, men det fanns inga alternativ.
    Många av mina yngre kollegor vabbar för att deras (friska) barn sovit dåligt några nätter. I så fall skulle jag och min man aldrig ha jobbat alls de första femton åren, innan vi fick assistans dygnet runt. Vårt funkisbarn har aldrig sovit en hel natt i hela sitt liv. Och vi har jobbat bägge två. Varje natt har hen vaknat mellan fem och tjugo ggr, och det har gått för att det inte funnits några alternativ.

Ibland känns det som om jag dömer mina yngre kollegor för att de alltid klagar över trötthet, sjuka barn och trilskande ungar. Jag önskar att de fått prova mitt funkisbarn en vecka så skulle de förstå vad det innebär att verkligen vara utvakad och leva i ständig skräck för att ens barn ska dö. Men jag vet att det är dumt, deras verklighet är tröttande och för dem över sig jobbig. De har inget annat att jämföra med. Så jag är tyst.
    Men visst bränner det på tungan ibland, när de gnäller eller är hemma för att lillen "håller på att bli sjuk", och de klagar på att pappan inte kan vara hemma för att de förlorar såååååå mycket.
    Vi gick back nästan en hel månadslön sammanlagt under vårt funkisbarns första två levandsår. Och nej, den tiden hade vi inte vårdbidrag (ingen känd diagnos fanns) och då hade vår dåvarande regering tagit bort den fria sjukvården för barn (tidigt 90-tal). Vi betalade för varje besök.
    Men jag är tyst.
    Men nu fick jag gnälla lite. Men jag tycker fortfarande, i det tysta, att många av mina kollegor gnäller mest för gnällandets skull.

• Anonym (pia)
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 18:25:43 följande:
    Det ligger inte i egenskaper för "chef" utan möjligen vad du gör...
    Det är oftast chefer som har oreglerad arbetstid men visst det kan andra också ha. De har förhandlat bort övertid mot högre lön
  • Arbetsvegan
    Anonym (Bango) skrev 2014-06-12 18:26:30 följande:
    Jag tror inte heller barnen är sjuka precis varenda vecka, det är ju så att det är många som stannar hemma med barnen och vabbar för att de inte vill jobba. Utnyttjar det såklart, kom inte och säg något annat nu. Visst småbarn är mycket sjuka, men så är det så lätt att det blir en dålig vana för det är ju så skönare att vara hemma... 
    Fast du vet att det är olika för alla barn, syskonkullar och familjer?
    Vi hade under ett års tid alltid någon som var sjuk, var det inte ett barn så var det någon av oss föräldrar. Då var det pappan som tog all vab eftersom det inte funkade med mitt jobb.

Poängen är att du inte kan ha dig själv som norm.

FK säger själva att fusket inte är så utbrett som man kan tro. Vem tror du är trovärdigast FK eller du som "tror"?
  • Arbetsvegan
    Anonym (pia) skrev 2014-06-12 18:33:08 följande:
    Det är oftast chefer som har oreglerad arbetstid men visst det kan andra också ha. De har förhandlat bort övertid mot högre lön
    Det var du som började babbla om chefer och oreglerad arbetstid. Faktum är att det jag säger är otroligt vanligt idag oavsett position och oavsett om arbetstiden är reglerad eller inte.
    Med andra ord var ditt inpass irrelevant.

• Anonym (trött)
    Det är just det som är så jobbigt. Jag tror att hon uttnyttjar systemet. Chefen frågade henne hur barnet mår och hon sa att hon har feber och förkylningar konstant. Det är så för vissa barn men det är hennes attityd man stör sig mest på. Man får aldrig ens ett tack för att man täckt för henne och så alla dessa klagomål om hur trött hon är med ett litet barn som att hon är den ända mamman i världen som är trött.
  • Anonym (^^)

Du har koll på att man inte får lön när man vabbar va? Jag tror inte många vuxna människor fuskvabbar när man får ett så stort inkomstbortfall som man får!
  • Anonym (pia)
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 18:34:38 följande:
    Det var du som började babbla om chefer och oreglerad arbetstid. Faktum är att det jag säger är otroligt vanligt idag oavsett position och oavsett om arbetstiden är reglerad eller inte.
    Med andra ord var ditt inpass irrelevant.

Absolut inte oavsett position . Vad babblar du om egentligen
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!